Why Do Teachers Dislike Educational Theory?
Streszczenie
Scientific theory holds a dual significance in education: substantive, as it provides learning content, and instrumental, as it explains the process of mastering it. In this second role, it becomes the subject of ongoing doubts, debates, trials, and fascinations. Educational theorists spare no effort in attempting to match the methodological rigor of the natural sciences, yet their achievements in this regard are often heavily questioned by practitioners. The author of the article examines these controversies within the unique context of Poland, a Central Eastern European country still affected by authoritarianism. In an increasingly globalized world, cultural differences between social functions and their executors are, in the author’s view, becoming more pronounced. Teoria naukowa ma w edukacji podwójną doniosłość: treściową, gdyż wytwarza materiał uczenia się, i instrumentalną, gdyż objaśnia przebieg jego opanowywania. W tej drugiej roli jest obiektem nieustannych wątpliwości i sporów, prób i zauroczeń. Teoretycy edukacji nie szczędzą wysiłku, by dorównać metodologicznie naukom ścisłym, ale ich osiągnięcia w tym zakresie są mocno kwestionowane przez praktyków. Autor artykułu analizuje te kontrowersje w szczególnej sytuacji Polski, kraju Europy Środkowowschodniej wciąż doświadczanego autorytaryzmem. Jego zdaniem, w coraz bardziej zglobalizowanym świecie nabierają wyrazu różnice kulturowe pomiędzy funkcjami społecznymi i pomiędzy ich wykonawcami.
Collections