Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGeorgiewicz, Bartłomiej
dc.contributor.authorKunikowska, Aleksandra
dc.date.accessioned2025-08-04T10:42:43Z
dc.date.available2025-08-04T10:42:43Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.citationGeorgiewicz B., Kunikowska A., Rozmowa z Turczynem o wierze krześcijańskiej i o tajności Trójce Świętej, która w Alkoranie stoi napisana: Staropolska, Bibliotheca Litteraria, t.I, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8331-102-9pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-102-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56112
dc.description.abstractW XVI wieku chrześcijańska Europa przeżywała coraz większe niepokoje związane z postępującą w głąb kontynentu ekspansją Imperium Osmańskiego. Odpowiedzią na zagrożenie ze strony azjatyckiej potęgi była obfita literatura antyturecka.Jednym z autorów pism tego rodzaju (tzw. turcyków), był Bartłomiej Georgiewicz, z pochodzenia Chorwat, poddany węgierski. Po bitwie pod Mohaczem został pojmany i sprzedany do pracy w głąb Azji. Po ryzykownej ucieczce, kończącej blisko dziesięć lat niewoli, powrócił do Europy i poświęcił się całkowicie antytureckiej propagandzie. Opisywał orientalną rzeczywistość Imperium Osmańskiego, którą oglądał na własne oczy, a zarazem surowo oceniał. Podawał Europejczykom wiadomości o ustroju, armii, religii, obyczajach i podstawowym słownictwie tureckim. Najoryginalniejszy koncept to analiza arabskiej basmali jako znaku trynitarnego, ukrytego w Koranie.Pisma Georgiewicza, publikowane w całej Europie po łacinie i w językach narodowych, zostały wydane również w Krakowie w 1548 roku, w wersji łacińskiej i polskiej; zawładnęły wyobraźnią polskich czytelników i naszych rodzimych twórców.Niniejsza edycja zabytku polskiego piśmiennictwa zawiera wstęp, objaśnienia i słowniki. Adresatami publikacji są filolodzy (nie tylko polscy i tureccy), językoznawcy, bibliolodzy, bibliotekarze i bibliotekoznawcy, edytorzy, religioznawcy, historycy.pl_PL
dc.description.abstractIn the 16th century, Christian Europe was experiencing increasing unrest due to the expansion of the Ottoman Empire deep into the continent. A response to the threat of an Asian power was the abundant anti-Turkish literature.One of the authors of this type of literature (so-called turcica), was Bartholomaeo Georgius, a Hungarian subject of Croatian descent. After the battle of Mohács he was captured and sold to work in the depths of Asia. After a risky escape, which ended nearly ten years of captivity, he returned to Europe and devoted himself entirely to anti-Turkish propaganda.He described and harshly judged the oriental reality of the Ottoman Empire, which he saw with his own eyes. He gave Europeans information about the political system, army, religion, customs and basic Turkish vocabulary. His most original concept was the analysis of the Arabic basmala as a Trinitarian formula hidden in the Quran.Georgius’ writings, published throughout Europe in Latin and in national languages, were also published in Kraków in 1548, both in Latin and Polish versions. Those writings captured the imagination of Polish readers and our native writers.This edition of the monument of Polish writing includes an introduction, explanations and dictionaries. The publication is addressed to philologists (not only Polish and Turkish), linguists, bibliologists, librarians and library scientists, editors, religion experts, and historians.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesBibliotheca Litteraria;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectBartłomiej Georgiewiczpl_PL
dc.subjectBartolomeo Georgijevićpl_PL
dc.subjectBartul Đurđevićpl_PL
dc.subjectPro fide Christiana cum Turca disputationispl_PL
dc.subjectrelacje chrześcijańsko-muzułmańskiepl_PL
dc.subjectliteratura antytureckapl_PL
dc.subjectturcykipl_PL
dc.subjectTrójca Święta w Koraniepl_PL
dc.subjectniewola tureckapl_PL
dc.subjectBartholomaeo Georgiuspl_PL
dc.subjectBartolomeo Georgijevićpl_PL
dc.subjectBartul Đurđevićpl_PL
dc.subjectPro fide Christiana cum Turca disputationispl_PL
dc.subjectChristian-Muslim relationspl_PL
dc.subjectanti-Turkish literaturepl_PL
dc.subjectturcicapl_PL
dc.subjectTrinitarian formula in the Quranpl_PL
dc.subjectTurkish captivitypl_PL
dc.titleRozmowa z Turczynem o wierze krześcijańskiej i o tajności Trójce Świętej, która w Alkoranie stoi napisana: Staropolskapl_PL
dc.title.alternativeThe dispute with a Turk over the Christian faith and the mystery of the Holy Trinity found in the Quran: Staropolskapl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Aleksandra Kunikowska, Łódź 2022; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2022pl_PL
dc.page.number127pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKunikowska, Aleksandra - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury Dawnej, Edytorstwa i Nauk Pomocniczych, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-103-6
dc.referencesBibliander Theodor, De ratione communi omnium linguarum et literarum commentarius, Tiguri [Zurich] 1548.pl_PL
dc.referencesGeorgiewicz Bartłomiej, De afflictione tam captivorum quam etiam sub Turcae tribute viventium Christianorum […]. Similiter de ritu deque ceremoniis domi, militiaeque ab ea gente usurpatis…, Vormatia 1545.pl_PL
dc.referencesGeorgiewicz Bartłomiej, De captivitate sua apud Turcas (1526–1538), hrsg. R. Klockow, M. Ebertowski, Berlin 2000.pl_PL
dc.references[Georgiewicz Bartłomiej], De ritibus et differentiis Graecorum et Armeniorum, tum etiam de captivitate illius, ac caeremoniis Hierosolymitanorum in die Paschalis celebrandis libellus [Antwerpia 1544].pl_PL
dc.referencesGeorgiewicz Bartłomiej, Libellus vere Christiana lectione dignus…, Roma 1552.pl_PL
dc.referencesGeorgiewicz Bartłomiej, Pro fide Christiana cum Turca disputationis habitae, et mysterio sanctissimae Trinitatis in Alchorano invento, nunc primum sermonem verso, brevis descriptio, Vienna 1548.pl_PL
dc.referencesGeorgiewicz Bartłomiej, Pro fide Christiana cum Turca disputationis habitae et mysterio sanctae Trinitatis in Alchorano invento, nunc primum in latinum sermonem verso, brevis descriptio, Kraków 1548.pl_PL
dc.referencesGeorgiewicz Bartłomiej, Prognoma sive praesagium Musulmannorum, de Christianorum calamitatibus et de eorum interitu ex Turcico sermone in Latinum conversum, Kraków 1548.pl_PL
dc.referencesGeorgiewicz Bartłomiej, Rozmowa z Turczynem o wierze krześcijańskiej i o tajności Trójce Świętej, która w Alkoranie stoi napisana, Kraków 1548.pl_PL
dc.referencesGeorgiewicz Bartłomiej, Specchio della peregrinatione delli piu notabili luoghi della Terra Santa di Promessione…, Roma 1554.pl_PL
dc.referencesGeorgius de Hungaria, De moribus, conditionibus et nequitia Turcorum, [b.m. ok. 1480].pl_PL
dc.referencesGessner Konrad, Mithridates. De differentiis linguarum, tum veterum tum quae hodie apud diversas nationes in toto orbe terrarum in usu sunt, Tiguri [Zurich] 1555.pl_PL
dc.referencesKara Mustafa pod Wiedniem. Źródła muzułmańskie do dziejów wyprawy wiedeńskiej 1683 roku, z tureckiego przeł. i oprac. Z. Abrahamowicz, Kraków 1973.pl_PL
dc.referencesKoran, przekł. z j. arabskiego i koment. J. Bielawski. Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesMegiser Hieronim, Institutiones linguae turcicae libri quatuor, Lipsiae 1612.pl_PL
dc.referencesMünster Sebastian, Cosmographia universalis, Basel 1544.pl_PL
dc.referencesKonstanty z Ostrowicy, „Pamiętniki janczara” czyli „Kronika turecka” […] napisana między r. 1496 a 1501, wyd. J. Łoś, Kraków 1912.pl_PL
dc.referencesPaszkowski Marcin, Dzieje tureckie i utarczki kozackie z Tatary, wstęp i oprac. A. Siemieniec-Gołaś i A. Pawlina, Kraków 2018.pl_PL
dc.referencesPismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, wyd. 3 popr., Poznań 1980.pl_PL
dc.referencesAksulu Nurdan Melek, Die Türkenschrift „De Turcarum ritu et caeremoniis” (1544) des Bartholomaeus Georgiević und ihre beiden deutschen Übersetzungen von 1545, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 1989.pl_PL
dc.referencesAksulu Nurdan Melek, Mohaç Esiri Bartholomaeus Georgievic (1505–1566) ve Türklerle İlgili Yazılari, Ankara 1998pl_PL
dc.referencesBandtke Jerzy Samuel, Historia drukarń w Królestwie Polskiem i Wielkiem Księstwie Litewskiem, Kraków 1826.pl_PL
dc.referencesBaranowski Bohdan, Znajomość Wschodu w dawnej Polsce do XVIII wieku, Łódź 1950.pl_PL
dc.referencesBator Wiesław, Nacjonalizm węgierski – zarys problemu, [w:] Różne oblicza nacjonalizmów, red. B. Grott, Kraków 2010, s. 385–444.pl_PL
dc.referencesBasaj Mieczysław, Bohemizmy w polskich przekładach dzieł B. Georgevichiusa, „Poradnik Językowy” 1960, z. 4, s. 166–187.pl_PL
dc.referencesBielawski Józef, Wprowadzenie, [w:] Koran, przekł. z j. arabskiego i koment. idem, Warszawa 1986, s. 741–833.pl_PL
dc.referencesDanti Angiolo, O nową interpretację „Kroniki tureckiej” – po latach, [w:] Studia porównawcze o literaturze staropolskiej, red. T. Michałowska i J. Ślaski, Wrocław 1980, s. 135–156.pl_PL
dc.referencesDanti Angiolo, „Utopijny” aspekt literatury antytureckiej we Włoszech i w Polsce w połowie XVI wieku, przeł. W. Jakiel, [w:] Od „Lamentu świętokrzyskiego” do „Adona”. Włoskie studia o literaturze staropolskiej, red. G. Brogi-Bercoff i T. Michałowska, Warszawa 1995, s. 117–138.pl_PL
dc.referencesDrukarze dawnej Polski, od XV do XVIII wieku, t 1: Małopolska, cz. 1: wiek XV–XVI, red. A. Kawecka-Gryczowa, Wrocław 1983.pl_PL
dc.referencesDziadul Paweł, Turcy i Imperium Osmańskie w proroctwach południowosłowiańskich, „Balcanica Posnaniensia” 2014, t. 21, s. 25–36.pl_PL
dc.referencesGöllner Carl, Turcica. Die eropäischen Türkendrucke des XVI. Jahrhunderts, Bd. 1–3, Bucuresti–Berlin 1961–1978.pl_PL
dc.referencesFelczak Wacław, Historia Węgier, wyd. 2 popr. i uzup., Wrocław 1983.pl_PL
dc.referencesHanss Stefan, Ottoman Language Learning in Early Modern Germany, „Central European History” 2021, vol. 54, p. 1–33.pl_PL
dc.referencesHarsting Pernille, Jacob Jasparus (fl. 1529–1549): „Homerulus noster Danicus”, [w:] Acta Conventus Neo-Latini Hafniensis, ed. R. Schnur, Binghamton 1994, s. 465–476.pl_PL
dc.referencesHeffening Wilhelm, Die türkischen Transkriptionstexte des Bartholomaeus Georgievits aus den Jahren 1544–1548. Ein Beitrag zur historischen Grammatik des Osmanisch-türkischen, Leipzig 1942.pl_PL
dc.referencesHenny Sundar, On not forgetting Jerusalem: Bartholomaeus Georgievits as a Pilgrim and ethnographer of Eastern Christianity, [w:] The Habsburg Mediterranean 1500–1580, vol. 145, ed. S. Hanss, D. McEwan, Vienna 2021.pl_PL
dc.referencesHöfert Almut, Bartholomaeo Georgius, [hasło w:] Christian-Muslim Relations. A bibliographical History [online], ed. D. Thomas, J. Chesworth, Leiden–Boston 2015, vol. 7: Centrale and Eastern Europe, Asia, Africa and South America (1500–1600), p. 321–330.pl_PL
dc.referencesKidrić Franz, Bartholomaeus Georgijević. Biographische und bibliographische Zusammenfassung, Vienna 1920.pl_PL
dc.referencesKotarski Edmund, Polska polityczna proza publicystyczna XVI i XVII wieku, [w:] Retoryka i literatura, red. Barbara Otwinowska, Wrocław 1984.pl_PL
dc.referencesKrasić Stjepan, Đurđević Bartul, [hasło w:] Hrvatski biografski leksikon [online], t. 4, gl. ur. T. Macan, Zagreb 1998, dostęp 14.05.2016, http://hbl.lzmk.hr/clanak.aspx?id=4996.pl_PL
dc.referencesKroczak Jerzy, „Jeśli mię wieźdźba prawdziwa uwodzi...”: prognostyki i znaki cudowne w polskiej literaturze barokowej, Wrocław 2006.pl_PL
dc.referencesKrzewińska Anna, Pieśń ziemiańska, antyturecka i refleksyjna. Studia nad wybranymi gatunkami staropolskiej liryki XVI i XVII wieku, „Prace Wydziału Filologiczno-filozoficznego”, t. 19, z. 2, Toruń 1968, s. 85–105.pl_PL
dc.referencesKrzywy Roman, Silva Rerum. Staropolskie ekscytarze wojenne [online], dostęp 18 marca 2017, http://www.wilanow-palac.pl/staropolskie_ekscytarze_wojenne.html.pl_PL
dc.referencesKuran Michał, Kultura i obyczaje muzułmańskie mieszkańców Imperium Osmańskiego w „Kronice to jest historyi świata” Marcina Bielskiego, [w:] Między tolerancją a islamofobią. Muzułmanie w Polsce, muzułmanie na świecie, red. M. Woźniak-Bobińska i B. Rogowska, Łódź 2017, s. 257–284.pl_PL
dc.referencesKuran Michał, Źródła i inspiracje obrazu Imperium Osmańskiego w „Kronice Sarmacyjej europskiej” (część III księgi X) Aleksandra Gwagnina, [w:] Między Wschodem a Zachodem — w poszukiwaniu źródeł i inspiracji, red. A. Bednarczyk, M. Kubarek i M. Szatkowski, Toruń 2016, s. 257–284.pl_PL
dc.referencesLenart Mirosław, Miles pius et iustus. Żołnierz chrześcijański katolickiej wiary w kulturze i piśmiennictwie dawnej Rzeczypospolitej (XVI–XVIII w.), Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesMaciejowski Wacław Aleksander, Piśmiennictwo polskie od czasów najdawniejszych aż do roku 1830, t. 3, Warszawa 1852.pl_PL
dc.referencesMoretti Massimo, Immagini del Turco. Vita, scritti e figure di Bartolomeo Georgijević „Pellegrino di Gerusalemme”, De Luca Editori d’Arte, Roma [w druku].pl_PL
dc.referencesMoretti Massimo, Profezie scritte e figurate. La lettera di Bartolomeo Georgijević a Massimiliano II alla vigilia di Lepanto, „Giornale di storia” 2012, n. 8, s. 20–21.pl_PL
dc.referencesNosowski Jerzy, Polska literatura polemiczno-antyislamistyczna. XVI, XVII i XVIII w., z. 1–2, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesPaczkowski Mieczysław Celestyn, Dyplomacja i religia. Zakonnicy franciszkańscy u sułtanów w Stambule, „Studia Gdańskie” 2016, t. 39, s. 127–138.pl_PL
dc.referencesRyba Renata, Literatura staropolska wobec zjawiska niewoli tatarsko tureckiej. Studia i szkice, Katowice 2014.pl_PL
dc.referencesRyba Renata, Motyw niewoli tatarsko-tureckiej w poezji początku XVII wieku. Z perspektywy grzechu, „Napis. Pismo poświęcone literaturze okolicznościowej i użytkowej” 2006, nr 12: Krwawy świt, mroczny dzień… Problemy Rzeczypospolitej początku XVII wieku w literaturze okolicznościowej, s. 304–318.pl_PL
dc.referencesSetton Kenneth Meyer, Western Hostility to Islam and Prophecies of Turkish Doom, Philadelphia 1992.pl_PL
dc.referencesShaw Stanford Jay, Historia Imperium Osmańskiego i Republiki Tureckiej, t. 1: 1280–1808, przeł. B. Świetlik, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesSidorowicz Sergiusz, Czystość rytualna w islamie, [w:] Literatura arabska. Dociekania i prezentacje, t. 2: Prawo i teologia islamu. Współczesna proza arabska, red. M. Dziekan, Warszawa 2000, s. 7–46.pl_PL
dc.referencesStachowski Marek, Slavic languages in contact, 2: Are there ottoman turkish loanwords in the balcan slavic languages?, „Studia Linguistica Universitatis Iagiellonicae Cracoviensis” 2019, vol. 136, p. 99–105.pl_PL
dc.referencesStachowski Stanisław, Słownik historyczno-etymologiczny turcyzmów w języku polskim, Kraków 2014.pl_PL
dc.referencesTafiłowski Piotr, „Imago Turci”. Studium z dziejów komunikacji społecznej w dawnej Polsce 1453–1572, Lublin 2013.pl_PL
dc.referencesTazbir Janusz, Węgry jako symbol i przestroga w literaturze staropolskiej, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” 1992, z. 36, s. 147–161.pl_PL
dc.referencesTommasino Pier Mattia, Discussioni di confine sul dogma della Trinità: la basmala in Bartholomaeus Georgievits (Transilvania, 1547) e nel monaco Enbaqom (Etiopia, 1540), „Islamochristiana” 2009, 35, p. 101–139.pl_PL
dc.referencesWinowski Leszek, Mahomet w oczach Piusa II, „Prawo Kanoniczne” (1978) 21, nr 1–2, s. 15–28.pl_PL
dc.referencesYaǧmur Ömer, Mohaç Esiri Bartholomeo Georgieviz’in Türklerle İlgili Bir Kitabı: „De Turcarum Moribus Epitome” (1553), [w:] Uluslararası Türkçenin Batılı Elçileri Sempozyumu Bildirileri (5–6 Kasım 2012 İstanbul), Ankara 2016, 201–216.pl_PL
dc.referencesZajączkowski Ananiasz, Glosy tureckie w zabytkach staropolskich, Wrocław 1948, s. 30–34.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-102-9
dc.relation.volumeIpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/