Show simple item record

dc.contributor.authorŚniecikowska, Beata
dc.date.accessioned2025-09-08T07:17:20Z
dc.date.available2025-09-08T07:17:20Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.otherRPS4864
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56250
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractDysertacja jest próbą prezentacji zagadnień z zakresu poetyki i historii literatury, które nie doczekały się jeszcze obszernego, komparatystycznego omówienia. Podstawowym kontekstem artystycznym i głównym przedmiotem analiz jest tutaj budowa brzmieniowa utworów poetyckich polskiego futuryzmu. Wyjaśnić należy, skąd w tytule rozprawy „dwudziestolecie międzywojenne", skoro zasadniczy materiał badawczy stanowi spuścizna Czyżewskiego, Wata, Sterna, Jasieńskiego i Młodożeńca. Spójny opis - w obrębie jednej pracy - warstwy dźwiękowej poezji wszystkich działających w międzywojennej Polsce ugrupowań literackich na szerokim tle eksperymentów światowej awangardy, z uwzględnieniem nieuniknionych odwołań do tradycji rodzimej to zadanie praktycznie niewykonalne. W praktyce konieczny okazuje się wybór stałego punktu odniesienia, swoistego „centrum", do którego porównywać można następnie różnorodne zjawiska dźwiękowego uniwersum poezji pierwszych dekad XX stulecia. W niniejszej pracy takim zasadniczym punktem odniesienia autorka czyni spuściznę najbardziej reprezentatywnej dla interesujących ją kwestii grupy poetyckiej.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectfuturyzm a „muzyczność" Młodej Polskipl_PL
dc.subjectWielemir Chlebnikowpl_PL
dc.subjectstrategie „folkloryzacji" poezji futurystycznejpl_PL
dc.subjectfuturystyczna poetyka dźwiękupl_PL
dc.subjectfonostylistyka folklorupl_PL
dc.titleInstrumentacja dźwiękowa w poezji dwudziestolecia międzywojennegopl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number549pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, KatedraTeorii Literaturypl_PL
dc.dissertation.directorGazda, Grzegorz


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe