Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMazurkiewicz, Adam
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.contributor.editorStaszenko-Chojnacka, Dominika
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2025-09-10T05:34:41Z
dc.date.available2025-09-10T05:34:41Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationMazurkiewicz, A. (2025). Wpływ anglojęzycznych tłumaczeń literatury grozy w 1990–1995 na kształtujące się po 1989 roku polskie realizacje gatunku. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 68(1), 33–52. https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.1/10pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56253
dc.description.abstractThe article is devoted to the formation of a new horizon of expectations towards horror literature, which appeared on the literary market and was influenced by translations between the years 1989–1995. At the same time, it was a period of economic transformation from an economic model of top-down control to one subordinated by the rules of the free market, in which the book(resp. literature) became a commodity, subordinated like any other to the market mechanisms of supply and demand. As a result, the book market was dominated by books that were not always artistically valuable, but widely read (this explains the popularity of second-rate authors in Poland, who had their own publishing series in publishing houses).The beginning of the transformation in the understanding of the essence of horror fiction was associated with the appearance on the Polish book market of translations from English-language literature, which dominated popular literature of the time. Even then, it was also possible to notice that the translations — dominating the readers’ stock market — could not be reduced to a single, dominant concept of horror fantasy. This is because it appeared on the Vistula with the following problematic and thematic trends: (1) emphasizing corporeality as a source of horror, resulting from the “adventures of the body” — both non-normative, disciplined, and subjected to variously motivated interference; (2) emphasizing the uncanny as an immanent feature of existence; (3) problematizing the issue of the species hegemony of man treated in traditional culture as the “crown of creation”; (4) rooted in locality and finding sources of horror in it. The problematic and thematic trends of horror stories listed here, which can be found in the translations from 1989–1995, dominated Polish literature to such an extent that it — insofar as it appeared on the readers’ market — copied proven (in terms of plot, but also marketing) patterns, inspired by Western translations.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjecthorrorpl_PL
dc.subjecttranslationspl_PL
dc.subjectfree marketpl_PL
dc.subjecteconomic changepl_PL
dc.subjectreaders’ expectationspl_PL
dc.titleWpływ anglojęzycznych tłumaczeń literatury grozy w 1990–1995 na kształtujące się po 1989 roku polskie realizacje gatunkupl_PL
dc.title.alternativeThe Influence of English-Language Translations of Horror Literature in 1990–1995 on Polish Productions of the Genre Emerging After 1989pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number33-52pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopediipl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBallada o Narayamie. Opowieści niesamowite z prozy japońskiej (1986), wyb. B. Yonekawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBarker Clive (1991), Cabal. Nocne plemię, przeł. H. Milewska, Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesBlatty Peter William (1990), Egzorcysta, przeł. D. Chojnacka, Civis-Press, Jelenia Góra.pl_PL
dc.referencesCave Hugh B. (1993), Miasteczko Nebulon, przeł. B. Tomaszewski, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCollins Nancy A., Salle Wayne Allen (1992), Koszmar z Elm Street 6. Śnijmy dalej, przeł. M. Tomaszewski, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCooper Jeffrey (1991a), Koszmar z Elm Street 1, przeł. M. Spychalski, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCooper Jeffrey (1991b), Koszmar z Elm Street 2. Zemsta Freddy’ego, przeł. M. Spychalski, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCooper Jeffrey (1991c), Koszmar z Elm Street 3. Wojownicy snów, przeł. M. Spychalski, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCzarny pająk. Opowieści niesamowite z literatury niemieckojęzycznej (1988), oprac. G. Koziełek, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.pl_PL
dc.referencesCzas i śmierć. Antologia czeskich opowiadań grozy z XIX i początków XX wieku (1989), oprac. A.S. Jagodziński, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDarda Stefan (2008), Dom na Wyrębach, Videograf II, Katowice.pl_PL
dc.referencesDarda Stefan (2014), Opowiem ci mroczną historię, Wydawnictwa Videograf, Chorzów.pl_PL
dc.referencesDarda Stefan (2017), Nowy dom na Wyrębach, Wydawnictwa Videograf, Chorzów.pl_PL
dc.referencesDąbrowski Krzysztof T. (2012), Grobbing, czyli nieludzkie stosunki międzyludzkie, Novae Res. Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia.pl_PL
dc.referencesDeka Adam (2018), Wije, Wydawnictwo Dom Horroru, Wrocław.pl_PL
dc.referencesEwers Hanns Heinz (1990), Dama tyfusowa, wyb. W. Grzelak, Civis-Press, Jelenia Góra.pl_PL
dc.referencesGrabiński Stefan (1980), Utwory wybrane, wyb. A. Hutnikiewicz, Wydawnictwo Literackie Kraków.pl_PL
dc.referencesGrabiński Stefan (1999), Demon ruchu, Lampa i Iskra Boża, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrabiński Stefan (2024), Muzeum dusz czyścowych, Vesper, Czerwonak.pl_PL
dc.referencesHarrison Harry [właśc. Henry Maxwell Dempsey] (1982), Planeta śmierci, przeł. W. Niepokólczycki, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHerbert James (1992), Mgła, przeł. M. Gocman, Amber, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHerbert James (1993), Szczury, przeł. E. J. Zieliński, Amber, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHerbert James (1994), Szczury. Kryjówka, przeł. K. Jendrzejczak, Amber, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHudson Shaun (1991), Ślimaki, przeł. E. Korowicz, PIK, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIrving Washington (1966), Legenda o Sennej Kotlinie [w:] W. Irwing, Rip Van Winkle i inne opowiadania, przeł. W. Komarnicka, Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKing Stephen (1993a), Mroczna połowa, przeł. P. Korombel, Amber, Mizar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKing Stephen (1993b), Strefa śmierci, przeł. K. Sokołowski, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKing Stephen (1993c), To!, przeł. R.P. Lipski, Amber, Mizar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKing Stephen (1994), Cujo, przeł. J. Manicki, Wydawnictwo Prima, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKnight Harry Adam [właśc. John Brosnan] (1990), Gen, przeł. J. Śmigiel, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKnight Harry Adam [właśc. Johna Raymonda Brosnana] (1991), Carnosaur, P. Czaykowska-Stój, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKoontz Dean N. (1991), Złe miejsce, przeł. M. Kościsk, Amber, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKoontz Dean R. (1993), Opiekunowie, przeł. M. Kościuk, Amber, Mizar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLocke Joseph (1992a), Koszmar z Elm Street 4. Mistrz snów, przeł. B. Kardasińska, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesLocke Joseph (1992b), Koszmar z Elm Street 5. Dziecko snów, przeł. B. Kardasińska, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMasterton Graham (1989), Manitou, przeł. P.W. Cholewa, Amber, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMasterton Graham (1990), Zemsta Manitou, przeł. P.W. Cholewa, Amber, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMasterton Graham (1991a), Magia seksu, czyli co zrobić, aby twój mężczyzna był wspaniały w łóżku, przeł. J. Ławnicki, Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesMasterton Graham (1991b), Tengu, przeł. B. Cendrowska-Werner, Amber, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMasterton Graham (1992), Sfinks, przeł. C. Ostrowski, Amber, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMuster Robert [właśc. Wojciech Próchniewicz] (1991a), Sny umarłych, Wydawnictwo Adalbert, Lublin.pl_PL
dc.referencesMuster Robert [właśc. Wojciech Próchniewicz] (1991b), W samym środku zła, Wydawnictwo Adalbert, Lublin.pl_PL
dc.referencesNowosad Jerzy (1989), Opowieści przy gasnących świecach, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOszubski Tadeusz (1999), Nocna straż [w:] T. Oszubski, Drapieżnik, Świat Książki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOwczarek Magdalena (2014), Po moim trupie, Novae Res. Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia.pl_PL
dc.referencesPolska nowela fantastyczna (1949), red. J. Tuwim, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRadecki Łukasz, Cichowlas Robert (2016), Zombie.pl, Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesSiewierski Jerzy (1985), Sześć barw grozy, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSiewierski Jerzy (1987), Naszą panią upiory udusiły, Iskry, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSiwiec Tomasz (2021a), Mordercze kury, Horror Masakra, Sucha Beskidzka.pl_PL
dc.referencesSiwiec Tomasz (2021b), Morderczy kret, Horror Masakra, Sucha Beskidzka.pl_PL
dc.referencesSiwiec Tomasz (2021c), Morderczy mrówkojad, Horror Masakra, Sucha Beskidzka.pl_PL
dc.referencesSiwiec Tomasz (2021d), Owsiki, Horror Masakra, Sucha Beskidzka.pl_PL
dc.referencesSiwiec Tomasz (2022), Mordercza krowa, Wydawnictwo Za Rogiem, Sucha Beskidzka.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1991a), Bestia, przeł. A.S. Sawicki, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1991b), Kajmany, przeł. A.S. Sawicki, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1991c), Kraby. Kleszcze śmierci, przeł. M. Kazimierczak, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1991d), Kraby. Odwet, przeł. M. Podgórniak, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1991e), Kraby. Poświęcenie, przeł. A. Siodłowska, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1991f ), Noc krabów, przeł. G. Duda, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1991g), Sabat 1. Cmentarne hieny, przeł. K. Jarosiewicz, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1991h), Sabat 2. Krwawa bogini, przeł. A. Walczak, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1991i), Sabat 3. Kult kanibali, przeł. K. Wargan, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1991j), Sabat 4. Łącznik druidów, przeł. K. Jarosiewicz, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1991k), Węże, przeł. P. Panek, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1991l), Zew krabów, przeł. B. Pilecki, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmith Guy N. (1992), Odraza, przeł. J. Rembas, Phantom Press International, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSmutny kos. Opowieści niesamowite i osobliwe z prozy niderlandzkiej (1983), wyb. E. Dijk-Borkowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStoker Bram (1990), Drakula, przeł. D. Ściepuro, Civis-Press, Jelenia Góra.pl_PL
dc.referencesStopa mumii i inne opowiadania fantastyczne (1980), wyb. J. Parvi, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStraszna wróżba. Rosyjska nowela fantastyczna pierwszej połowy XIX wieku (1988), wyb. W. Korowin, S. Alimow, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStrobl Karl Hans (1991), Kościana ręka, wyb. M. Zybula, Civis-Press, Jelenia Góra.pl_PL
dc.referencesSzczygielski Marcin (2014), Sanato, Instytut Wydawniczy Latarnik im. Zygmunta Kałużyńskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzmidt Robert J. (2015), Szczury Wrocławia. Chaos, Insignis, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzmidt Robert J. (2019a), Szczury Wrocławia. Kraty, Insignis, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzmidt Robert J. (2019b), Szczury Wrocławia. Szpital, Insignis, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzmidt Robert J. (2024), Szczury Wrocławia. Dzielnica, Skarpa Warszawska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚwierczek Marek (2007), Bestia, Wydawnictwo Otwarte, Kraków.pl_PL
dc.referencesTokarczuk Olga (2022), Empuzjon. Horror przyrodoleczniczy, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesWilhelm Kate (1981), Gdzie dawniej śpiewał ptak, przeł. J. Kozak, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWoods Steve (1991), Pod taflą jeziora, przeł. A. Wiśniewska-Walczyk, Instytut Prasy i Wydawnictw Novum, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZiemiański Andrzej, Drzewiński Andrzej (1990), Nostalgia za Sluag Side, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAncuta Katarzyna (2002), Krajobraz z rzeźnią w tle. Horror, czyli sztuka mięsa, „Er(r)go” nr 1.pl_PL
dc.referencesBakke Monika (2003), Wyobrażone ciałem się staje. O hybrydach, monstrach i istotach postludzkich [w:] O wyobraźni, red. R. Liberkowski, W. Wilowski, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesBender Thomas (1974), The „Rural” Cemetery Movement: Urban Travail and the Appeal of Nature, „The New England Quarterly” nr 2.pl_PL
dc.referencesBraun Jerzy (1999), Bilans dziesięciolecia [w:] Dziesięciolecie Polski Niepodległej 1989–1999, red. W. Kuczyński, Fundacja Księgi Dziesięciolecia Polski Niepodległej, Wydawnictwo United Publishers&Productions, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBuck Andrzej (2018), Prasa studencka w latach siedemdziesiątych (1972–1980). Tendencje i nurty, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” t. XXI, z. 2.pl_PL
dc.referencesClover Carol J. (1992), Men, Women and Chain Saw. Gender in the Modern Horror Film, Princeton University Press, Princeton.pl_PL
dc.referencesCzubaj Mariusz, Pęczak Mirosław (1999), Strachy na Lachy (polska groza: od wąpierzy do horroru kolejowego), „Polityka” nr 44.pl_PL
dc.referencesDegen Dorota (2008), Nagrody literackie — „konie pociągowe” rynku książki?, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” nr 1.pl_PL
dc.referencesDragan Anna (2016), Licho nie śpi nawet tam, gdzie diabeł mówi dobranoc. Roztocze oraz wieś Starzyzna jako przestrzenie zła (nie)poskromionego w cyklu powieści grozy „Czarny Wygon” [w:] Groza w kulturze polskiej, red. R. Dudziński, K. Kowalczyk, J. Płoszaj, Stowarzyszenie Badaczy Popkultury „Trikster”, Wrocław.pl_PL
dc.referencesDziduszko Jacek (2010), Nie bój się, to tylko horror. O polskim kinie grozy, „Kino” nr 514.pl_PL
dc.referencesElzenberg Henryk (1991), Sprawy zbiorowości ludzkiej a mój system myślowy [w:] H. Elzenberg, Z filozofii kultury, oprac. M. Woroniecki, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesGemra Anna (1998), Literatura popularna — literatura gatunków? [w:] Retoryka i badania literackie. Rekonesans, red. J.Z. Lichański, Wydawnictwo DiG, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał (1990), Labirynt, przestrzeń obcości [w:] M. Głowiński, Mity przebrane. Dionizos, Narcyz, Prometeusz, Marchołt, labirynt, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesGołębiewski Łukasz (2001), Rynek książki w Polsce, „EBiB” nr 10, www.ebib.pl/2001/28/ golebiewski.html [dostęp: 7.05.2025].pl_PL
dc.referencesGralak Zofia (2019), Ludzkie zoo — ciemna strona kolekcjonerstwa, „HYBRIS” nr 47.pl_PL
dc.referencesHas-Tokarz Anita (2002), Horror według Stephena Kinga i Grahama Mastertona. Studium o poetyce współczesnej powieści grozy, „Literatura i Kultura Popularna” t. 10, red. T. Żabski, Wrocław.pl_PL
dc.referencesJanowska Irena (1997), Od romansu do horroru, „Nowe Książki” nr 11.pl_PL
dc.referencesKac Eduardo (2010), Bio Art: Od „Genesis” do „Natural History of Engima”, przeł. M. Sułkowska- Janowska, „Folia Philosophica” nr 28.pl_PL
dc.referencesKajtoch Wojciech (2011), Prasa studencka lat 80. XX w. — agonia czy przemiana [w:] Kultura studencka. Zjawisko — twórcy — instytucje, red. J. Chudziński, Fundacja STU, Kraków.pl_PL
dc.referencesKinder Marsha (1993), Playing with Power in Movies, Television, and Video Games. From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles, University of California Press, Berkeley.pl_PL
dc.referencesKing Stephen (1995), Danse macabre, przeł. P. Braitner, P. Ziemkiewicz, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKlukowski Bogdan, Tobera Marek (2010), Przekształcenia i zaniechania. Oficyny państwowe i prywatne w początkach transformacji (1989–1995) [w:] Dwudziestolecie wolnego rynku książki w Polsce (1989–2009), red. P. Dobrołęcki, Biblioteka Analiz, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKonewko Wacław (1996), Angielski potop?, „Notes Wydawniczy” nr 4.pl_PL
dc.referencesŁaszkiewicz Weronika (2023), For fear of the Other. Simulation of Indigenous presence in horror fiction, „Horror Studies” nr 1.pl_PL
dc.referencesMakuch Szymon (2024), Problem piractwa na rynku wideo w polskiej prasie początku lat 90., „Pleograf. Historyczno-Filmowy Kwartalnik Filmoteki Narodowej” nr 1.pl_PL
dc.referencesMałachowski Andrzej (1980), Księżycowy krajobraz, „Politechnik. Tygodnik Studencki” nr 34.pl_PL
dc.referencesMarcela Mikołaj (2015), Monstruarium nowoczesne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesMasterton Graham (1992), Czarny anioł, przeł. D. Bakalarz, Amber, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMistrzowie Fantastyki [strona internetowa] (b.r.), https://mistrzowie-fantastyki.pl [dostęp: 7.05.2025].pl_PL
dc.referencesMorawiec Arkadiusz (2018), Literatura polska wobec ludobójstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesNiewiadowski Andrzej, Smuszkiewicz Antoni (1990), Leksykon polskiej literatury fantastycznonaukowej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesOlko Justyna (2010), Meksyk przed konkwistą, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOlkusz Ksenia (2010), Współczesność w zwierciadle horroru. O najnowszej polskiej fantastyce grozy, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, Racibórz.pl_PL
dc.referencesOlkusz Ksenia (2016), Romans paranormalny [hasło], „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 59, nr 1, HDL: 11089/46068.pl_PL
dc.referencesOlszewska Marta (2009), Poza granice akceptacji — polski horror w PRL-u, „Panoptikum” nr 8.pl_PL
dc.referencesPitrus Andrzej (1992), Gore — seks — ciało — psychoanaliza. Pułapka interpretacyjna, Oficyna Wydawnicza Er, Siedlce.pl_PL
dc.referencesPocztarek Piotr (2008), Recenzja książki „Czarny anioł”, „Graham Masterton. Oficjalna strona internetowa”, 31 sierpnia, https://grahammasterton.pl/recenzja-ksiazki-czarny-aniol [dostęp: 7.05.2025].pl_PL
dc.referencesPrzeperski Michał (2024), Dziki Wschód. Transformacja po polsku 1986–1993, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesRogoż Michał (2015), Fantastycznie obecne. Anglojęzyczne bestsellerowe cykle powieściowe dla dzieci i młodzieży we współczesnej przestrzeni medialnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.pl_PL
dc.referencesRybicka Elżbieta (2011), Ponowoczesny regionalizm i badania komparatystyczne, „Rocznik Komparatystyczny” nr 2.pl_PL
dc.referencesSiekierski Stanisław (2006), Książka we współczesnej kulturze polskiej, Wydział Filologii Polskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk.pl_PL
dc.referencesSłuszkiewicz Zbigniew (2022), Szczur w badaniach psychologii społecznej i w naukach kognitywnych. Bestia sacer czy istota motywowana moralnie?, „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies” nr 2.pl_PL
dc.referencesStiker Henri-Jacques (2013), Nowa percepcja ciała ułomnego, przeł. T. Stróżyński [w:] Historia ciała, t. 2: Od Rewolucji do I wojny światowej, red. A. Corbin, przeł. K. Belaid, T. Stróżyński, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesStusińska Ewa (2021), Miła robótka. Polskie świerszczyki, harlekiny i porno z satelity, Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesSzyszkowska Ewelina Maria (2003), Odmiany uczuć. Popularny romans kieszonkowy w Polsce 1990–2000, Biblioteka Narodowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTerlecki Tymon (1932), Stefan Grabiński. Pierwszy fantastyk polski, „Droga” nr 9.pl_PL
dc.referencesTobera Marek (2010a), Początki transformacji polskiego rynku książki. Rekonstrukcja najważniejszych wydarzeń z lat 1989–1995 (część I), „Przegląd Biblioteczny” nr 3.pl_PL
dc.referencesTobera Marek (2010b), Początki transformacji polskiego rynku książki. Rekonstrukcja najważniejszych wydarzeń z lat 1989–1995 (część II), „Przegląd Biblioteczny” nr 4.pl_PL
dc.referencesTrzebiatowska Aldona (2000), „Lęk” Clive’a Barkera [w:] Oblicza horroru. Szkice z pogranicza literatury fantasy i horroru, red. A. Derlatka, Wydawnictwo Gdańskiego Klubu Fantastyki, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesWieczorkiewicz Anna (2006), Zakochany karzeł, albo ucieczka przed Dziwolągiem, „Czas Kultury” nr 1.pl_PL
dc.referencesWieczorkiewicz Anna (2009), Monstruarium, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesWydawnictwo Amber [strona internetowa] (b.r.), www.wydawnictwoamber.pl/o-wydawnictwie [dostęp: 5.05.2025].pl_PL
dc.referencesWydmuch Marek (1975), Gra ze strachem. Fantastyka grozy, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZłoty Kościej 2023 (2024), Kostnica, kostnica.com.pl/zloty-kosciej-2023 [dostęp: 7.05.2025].pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2025/68.1/10
dc.relation.volume68pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe