Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPiskorska, Jadwiga
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.contributor.editorStaszenko-Chojnacka, Dominika
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2025-09-10T07:55:03Z
dc.date.available2025-09-10T07:55:03Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationPiskorska, J. (2025). Zbrodnia w afekcie. Afektywny potencjał figury wampira-seryjnego mordercy w prozie Tadeusza Konwickiego. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 68(1), 145–159. https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.1/13pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56258
dc.description.abstractThe article analyzes the figure of the vampire-lust-murderer in the works of Tadeusz Konwicki, focusing on the novels Nic albo nic (1971) and Rzeka podziemna, podziemne ptaki (1984). The figure is set in the social and cultural context of communist Poland, in which the vampire — identified as a serial killer — becomes a vehicle for repression and fears. The author draws on the theories of gothic criminology to show how the socially constructed image of the “red vampire” influences the reception of the analyzed novels. The text primarily emphasizes the affective dimension of Konwicki's prose, in which the vampire functions not as a figure of horror, but as a tool of subversion. The grotesqueness, the fragmentary nature of the narrative, the specific poetics of confession and, above all, the sometimes-masochistic attitude of the vampire of the interpreted novels intensify the effect of affective disorientation, which undermines the binary divisions between torturer and victim, reality and fiction, individual and collective experience. The analysis indicates that the vampire in Konwicki's literature has an ambiguous function: it combines elements of the masochistic literary subject, victim and aggressor, inducing subversion and new tactics of resistance.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectvampirepl_PL
dc.subjectlustmordpl_PL
dc.subjectTadeusz Konwickipl_PL
dc.subjectaffectpl_PL
dc.subjectmasochismpl_PL
dc.titleZbrodnia w afekcie. Afektywny potencjał figury wampira-seryjnego mordercy w prozie Tadeusza Konwickiegopl_PL
dc.title.alternativeCrime in Affect. The Affective Potential of the Figure of the Vampire-Serial Killer in the Prose of Tadeusz Konwickipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number145-159pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAhmed Sara (2013), Ekonomie afektywne, przeł. M. Glosowitz, „Opcje” nr 2.pl_PL
dc.referencesAhmed Sara (2006), Queer Phenomenology: Orientations, Objects, Others, Duke University Press, Durham.pl_PL
dc.referencesAmrozy Katarzyna (2017), Śląskie wampiry i niebezpieczne nieznajome — jak powstają legendy miejskie?, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne” nr 53.pl_PL
dc.referencesBarber Paul (1988), Vampires, Burial, and Death: Folklore and Reality, Yale University Press, New Haven–Londyn.pl_PL
dc.referencesBereś Stanisław (2003), Pół wieku czyśćca. Rozmowy z Tadeuszem Konwickim, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesBińczycka Elżbieta (2013), „Ja jestem wampir, cholera. Nadbużański”. Tadeusza Konwickiego gra z kiczem w powieści „Rzeka podziemna, podziemne ptaki”, „Konteksty Kultury” t. 10, z. 1–2.pl_PL
dc.referencesDudziński Przemysław, Dudziński Robert (2023), Zabić tysiąc kobiet na tysiąclecie państwa polskiego. Władza (ludowa) i śmierć w filmie Janusza Kidawy „«Anna» i wampir”, „Kultura Popularna” nr 2(74).pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles (2016), Prezentacja Sacher-Masocha. Chłód i okrucieństwo, przeł. T. Swoboda, „Schulz/Forum” nr 7.pl_PL
dc.referencesHandke Ryszard (1982), Utwór fabularny w perspektywie odbiorcy, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesJanion Maria (2002), Wampir: Biografia symboliczna, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKamińska Magdalena (2022), Czerwone wampiry. Geneza i funkcjonowanie kulturowego dyskursu lustmordu w PRL, „Porównania” nr 1(31).pl_PL
dc.referencesKaniecki Przemysław (2014), Samospalenia Konwickiego, Sub Lupa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKato Ariko (2023), Bruno Schulz, modernista z Drohobycza. Księga, obraz, tekst, przeł. A. Trzaska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrafft-Ebing Richard von (1894), Psychopathia Sexualis: With Especial Reference to Contrary Sexual Instinct; A Medico-Legal Study, przeł. C.G. Chaddock, The F.A. Davis Company, Filadelfia.pl_PL
dc.referencesKonwicki Tadeusz (2023a), Nic albo nic, Estymator, Warszawa [wyd. I: 1971].pl_PL
dc.referencesKonwicki Tadeusz (2023b), Rzeka podziemna, podziemne ptaki, Estymator, Warszawa [wyd. I: 1984].pl_PL
dc.referencesLubelski Tadeusz (1984), Poetyka powieści i filmów Tadeusza Konwickiego (na podstawie analiz z lat 1947–1965), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesŁebkowska Anna (2008), Empatia. O literackich narracjach przełomu XX i XXI wieku, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesMassumi Brian (2013), Autonomia afektu, przeł. A. Lipszyc, „Teksty Drugie” nr 6.pl_PL
dc.referencesMarcinow Zdzisław (2005), Blisko i daleko. O „Nic albo nic” Tadeusza Konwickiego [w:] Proza polska XX wieku. Przeglądy i interpretacje. Tom I, red. M. Kisiel, G. Maroszczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesMomro Jakub (2010), Obowiązek pisania [w:] Kompleks Konwicki, red. A. Fiut, T. Lubelski, J. Momro, A. Morstin-Popławska, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPicart Caroline Joan, Greek Cecil (2003), The Compulsion of Real/Reel Serial Killers and Vampires: Toward a Gothic Criminology, „Journal of Criminal Justice and Popular Culture” nr 10(1).pl_PL
dc.referencesRobotycki Czesław (1992), Wampiry. Od wierzeń ludowych do filmowych fantomów, „Konteksty” nr 3–4.pl_PL
dc.referencesSigler David (2011), Read Mr. Sacher-Masoch: The Literariness of Masochism in the Philosophy of Jacques Lacan and Gilles Deleuze, „Criticism” t. 53, nr 2.pl_PL
dc.referencesWalc Jan (2010), Tadeusza Konwickiego przedstawianie świata, Wydawnictwo Agora, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWieczorek Marcin (2007), Tożsamość mordercy. Przypadek Zdzisława Marchwickiego — Wampira z Zagłębia [w:] Wobec tożsamości. Teorie, wymiary, ekspresje, red. I. Borowik, K. Leszczyńska, Nomos, Kraków.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2025/68.1/13
dc.relation.volume68pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe