Show simple item record

dc.contributor.authorGemra, Anna
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.contributor.editorStaszenko-Chojnacka, Dominika
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2025-09-12T10:29:32Z
dc.date.available2025-09-12T10:29:32Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationGemra, A. (2025). Co widzisz? "Profesor" Johna Katzenbacha jako horror psychologiczny. Kilka uwag. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 68(1), 243-256. https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.1/15pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56272
dc.description.abstractJohn Katzenbach’s novel — What comes next (2010) — does not seem to be a horror, because it tells a crime story: the kidnapping, imprisonment of a teenager, and the creation and sharing of an Internet series with the audience, the motive of which is the sophisticated abuse of the girl. However, the issues related to what is happening in the psyche of the characters and what their behavior says about their personality traits come to the fore. The narrator skillfully builds an ambience of horror, based on traditional comprehensions of normality and abnormality, health and illness; using an extremely closed and extremely (seemingly) open space, knowledge and non-knowledge, certainty and uncertainty, a state of a permanent (yet impossible to interpret unequivocally) threat. Following Charles Brockden Brown, Katzenbach relinquishes ‘classic’ monsters such as zombies or vampires in favor of a potential monster, which may be the human mind. This is the proper locus horridus: an area completely inaccessible to human recognition, in which the most terrifying fantasies and the beasts that grow from them can lurk. In the novel by Katzenbach the real monster is not therefore ‘some stranger’, but ‘our stranger’ — the one we carry inside, usually without noticing it.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectWhat comes next (2010)pl_PL
dc.subjectJohn Katzenbachpl_PL
dc.subjectpsychological horror fictionpl_PL
dc.subjectLewy body dementiapl_PL
dc.subjectidentitypl_PL
dc.subjectthe mindpl_PL
dc.titleCo widzisz? "Profesor" Johna Katzenbacha jako horror psychologiczny. Kilka uwagpl_PL
dc.title.alternative"What Comes Next" by John Katzenbach as a Psychological Horror. A Few Remarkspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number243-256pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBarczak Anna, Wańska Weronika, Sitek J. Emilia, Narożańska Ewa, Brockhuis Bogna, Sławek Jarosław (2015), Otępienie z ciałami Lewy’ego — jak rozpoznawać?, jak leczyć?, „Polski Przegląd Neurologiczny. Czasopismo Edukacyjne Polskiego Towarzystwa Neurologicznego” t. 11, nr 3, https://journals.viamedica.pl/polski_przeglad_neurologiczny/article/view/44017/34532 [dostęp: 16.04.2025].pl_PL
dc.referencesBiałek-Szwed Olga (2012), Voyeuryzm medialny w kontekście współczesnej prasy w Polsce, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesBoruszkowska Iwona (2016), Defekty. Literackie auto/pato/grafie — szkice, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesBrown Charles Brockden (1857), To the Public [w:] Ch.B. Brown, Edgar Huntly, or, Memoirs of a sleep-walker, M. Polock, Philadelphia.pl_PL
dc.referencesBrzostek Dariusz (2009), Literatura i nierozum. Antropologia fantastyki grozy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesCalvert Clay (2000), Voyeur nation. Media, privacy, and peering in modern culture, Westview Press, Boulder (Colo).pl_PL
dc.referencesCarroll Noël (2024), Filozofia horroru albo Paradoksy uczuć, przeł. M. Przylipiak, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGrygiel Stanisław (1990), Człowiek jest starszy od śmierci [w:] S. Grygiel, W kręgu wiary i kultury, Michalineum, Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesGulla Bożena (2021), Wrażliwość człowieka, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Biblioteka Jagiellońska, Kraków [e-book].pl_PL
dc.referencesJobst Barbara C., McDonald Brenna C. (2009), Zaburzenia zachowania pochodzenia czołowego [w:] Padaczka. Aspekty behawioralne w teorii i praktyce, red. S.C. Schachter, G.L. Holmes, D.G.A. Kasteleijn-Nolst Trenité, red. pol. S. Jóźwiak, przeł. A. Romaniak, O. Szymańska, Wydawnictwo Czelej, Lublin.pl_PL
dc.referencesKatzenbach John (2011), Profesor, przeł. T. Wilusz, Wydawnictwo Amber, Warszawa [e-book].pl_PL
dc.referencesKing Stephen (1995), Dance macabre, przeł. P. Braiter, P. Ziemkiewicz, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKing Stephen (1996), Autor powieści grozy oraz dziesięć wilków [w:] Sztuka pisania. Tajemnice warsztatu pisarstwa odsłaniają Ernest Hemingway, John Steinbeck, Kurt Vonnegut i inni, red. K. Iskrzyńska, przeł. J. Mach, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź.pl_PL
dc.referencesKowalik Krzysztof (2024), Patostreaming [hasło] [w:] Leksykon terminów medialnych. M–Z, red. K. Wolny-Zmorzyński i in., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesKwolek Andrzej (2006), Kontrowersje wokół medycznej definicji śmierci, „Resovia Sacra. Studia Teologiczno-Filozoficzne Diecezji Rzeszowskiej” nr 13.pl_PL
dc.referencesLacan Jacques (2014), Psychozy (1955–1956), oprac. J.-A. Miller, przeł. J. Waga, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLewis Matthew Gregory (1997), Mnich. Romans, przeł. Z. Sinko, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLewis Matthew Gregory (2002), The Monk, wstęp S. King, Oxford University Press, Oksford.pl_PL
dc.referencesLodge David (2008), Skazani na ciszę, przeł. J. Kozłowski, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesOgonowska Agnieszka (2006), Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków.pl_PL
dc.referencesOstrowicki Michał (2006), Wirtualne „realis”. Estetyka w epoce elektroniki, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPratchett Terry (2001), Pomniejsze bóstwa, przeł. P.W. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesQuigley Christine (1996), The Corpse. A History, McFarland & Company, Inc., Publishers, Jefferson–Londyn [e-book].pl_PL
dc.referencesRaczyński Piotr (2021), Crudelis mundi. Patotreści internetowe w perspektywie społeczno-kulturowej, Episteme, Lublin.pl_PL
dc.referencesRowling Joanne K. (2016), Harry Potter i Insygnia Śmierci, przeł. A. Polkowski, Media Rodzina, Poznań.pl_PL
dc.referencesVaccari Cristian, Chadwick Andrew (2020), Deepfakes and Disinformation: Exploring the Impact of Synthetic Political Video on Deception, Uncertainty, and Trust in News, „Social Media + Society” nr 6(1), DOI: 10.1177/205630512090340.pl_PL
dc.referencesWalpole Horace (1974), Zamczysko w Otranto. Opowieść gotycka, przeł. M. Przymanowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesWasiuta Olga, Wasiuta Sergiusz (2019), Deepfake jako skomplikowana i głęboko fałszywa rzeczywistość, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Securitate” nr 9(3).pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2025/68.1/15
dc.relation.volume68pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe