Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMazurek, Weronika
dc.date.accessioned2025-09-12T10:45:22Z
dc.date.available2025-09-12T10:45:22Z
dc.date.issued2025-06-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56275
dc.description.abstractDoes the quest to reduce architectures negative impact on the climate have to involve “designing for discomfort”? In this text, I consider whether a turn toward pleasurable experiences in the realm of everyday life can also be a tool for pursuing change. As I argue, this is possible through meaningful architecture that perpetuates a sense of local identity andoffers a multi-sensory experience. These can affect the well-being and health of a society – aspects that I believe are necessary to address the health of the environment and the planet. I base my reflections on research in the fields of everyday aesthetics and somaesthetics, and demonstrate their practical dimension through the analysis and interpretation of a selected project. The case in question is a house in São Paulo, which serves as an inspiration to look for similar but more generally accessible architectural forms. In the end, the examples described turn out to have not only features that affect multisensory perception and well-being, but use natural materials and can affect a favorable microclimate.en
dc.description.abstractCzy dążenie do redukcji negatywnego wpływu architektury na klimat musi wiązać się z „projektowaniem dyskomfortu”? W niniejszym artykule zastanawiam się, czy zwrot ku przyjemnym doświadczeniom z obszaru codzienności także może być narzędziem dążenia do zmiany. Jak przekonuję, jest to możliwe dzięki architekturze, która utrwala poczucie lokalnej tożsamości i oferuje doświadczenia wielozmysłowe. Te mogą wpływać na dobrostan i zdrowie społeczeństwa – aspekty, które uważam za konieczne, aby zajmować się zdrowiem środowiska i planety. Swoje rozważania opieram na badaniach z zakresu estetyki codzienności i somaestetyki, a ich praktyczny wymiar ukazuję poprzez analizę i interpretację wybranego projektu – domu w São Paulo. Przypadek ten stanowi inspirację, aby poszukiwać podobnych, ale szerzej dostępnych form architektonicznych. Ostatecznie zarówno on, jak i inne wskazywane realizacje, nie tylko wpływają na multisensoryczną percepcję i dobre samopoczucie, lecz także wykorzystują naturalne materiały i korzystnie wpływają na mikroklimat.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesHybris;1en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectclimateen
dc.subjectarchitectureen
dc.subjectmultisensoryen
dc.subjectpleasureen
dc.subjectsomaestheticsen
dc.subjecteveryday aestheticsen
dc.subjectklimatpl
dc.subjectarchitekturapl
dc.subjectwielozmysłowepl
dc.subjectprzyjemnośćpl
dc.subjectsomaestetykapl
dc.subjectestetyka codziennościpl
dc.titleArchitektura, ciało, klimat. Przyjemność dążenia do zmianypl
dc.title.alternativeArchitecture, body, climate. The pleasure of pursuing changeen
dc.typeArticle
dc.page.number52-71
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl
dc.identifier.eissn1689-4286
dc.referencesBarber, D.A. (2022). Po komforcie, https://www.autoportret.pl/artykuly/po-komforcie/ [dostęp: 25.05.2025].pl
dc.referencesBerleant, A. (2010). Sensibility and Sense: The Aesthetic Transformation of the Human World. Exeter: Imprint Academic.pl
dc.referencesBińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesCarlson, C. (2020). University of Stuttgart builds prototype thatched Alpine hut, https://www.dezeen.com/2020/09/26/university-stuttgart-thatched-alpine-hut-skinover-reed/ [dostęp: 25.05.2025].pl
dc.referencesDaudén, J. (2019). Brazilian Houses: 9 Examples of Residential Vernacular Architecture, https://www.archdaily.com/909366/brazilian-houses-9-examples-of-residential-vernacular-architecture [dostęp: 25.05.2025].pl
dc.referencesFranco, J.T. (2013). Estudiantes japoneses diseñan y construyen una casa de paja calefaccionada por compost, https://www.archdaily.cl/cl/02-272489/estudiantes-japoneses-disenan-y-construyen-una-casa-de-paja-calefaccionada-por-compost [dostęp: 20.04.2025].pl
dc.referencesGutierrez, M.P. (2020). The Northwestern Amazon malocas: Craft now and then. Journal of Material Culture, 25(1), 3–35, https://doi.org/10.1177/1359183519836141 [dostęp: 20.04.2025].pl
dc.referencesJames, W. (1976). The Experience of Activity. W: F. Bowers, I.K. Skrupskelis (red.), Essays in Radical Empiricism (82–88). Cambridge, MA: Harvard University Press.pl
dc.referencesJurga, J. (2023). Szałas na hałas. O tworzeniu poczucia bezpieczeństwa za pomocą zmysłów w domu, przestrzeni i Kosmosie. Gdańsk: Wydawnictwo Nieśpieszne.pl
dc.referencesJurga, J. (2024). Zakredytowaliśmy się na mieszkania na życie, a w weekend z nich uciekamy, bo nie da się tam odpocząć, https://www.wysokieobcasy.pl/zyclepiej/7,181616,31353327,zakredytowalismy-sie-na-mieszkania-na-zycie-a-w-weekend-z-nich.html [dostęp: 25.05.2025].pl
dc.referencesKępiński, K., Krężlik, A. (2022). Antropocen, architektura i inne niebezpieczeństwa. W: K. Kępiński, A. Krężlik (red.), Antropocen. W stronę architektury regenerującej (27–46). Warszawa: Narodowy Instytut Architektury I Urbanistyki.pl
dc.referencesLevin, D. M. (1988). The Opening of Vision: Nihilism and the Postmodern Situation. Londyn: Routledge.pl
dc.referencesLevin, D. (1993). Decline and Fall – Ocularcentrism in Heidegger’s Reading of the History of Metaphysics. W: D. Levin (red.), Modernity and the Hegemony of Vision (186–217). Berkeley: University of California Press, https://doi.org/10.1525/9780520912991-008pl
dc.referencesMairs, J. (2016). Campana brothers use palm fibre to give hairy texture to São Paulo house, https://www.dezeen.com/2016/07/19/fernando-humberto-campana-brothers-palm-fibre-house-sao-paulo-brazil-hairy-texture/ [dostęp: 25.05.2025].pl
dc.referencesMerleau-Ponty, M. (1996). Widzialne i niewidzialne, przeł. M. Kowalska. Warszawa: Fundacja Aletheia.pl
dc.referencesOrr, D. (2002). The Nature of Design: Ecology, Culture, and Human Intention. Nowy Jork: Oxford University Press, https://doi.org/10.1093/oso/9780195148558.001.0001 [dostęp: 20.04.2025].pl
dc.referencesPallasmaa, J. (2012). Oczy skóry. Kraków: Instytut Architektury.pl
dc.referencesPallasmaa, J. (2021). Architektura i troska, https://www.autoportret.pl/artykuly/architektura-i-troska/ [dostęp: 25.05.2025].pl
dc.referencesPérez-Gómez, A. (2016). Attunement: Architectural Meaning after the Crisis of Modern Science. Cambridge, MA: The MIT Press, https://doi.org/10.7551/mitpress/10703.001.0001 [dostęp: 20.04.2025].pl
dc.referencesSaito, Y. (2010). Rola estetyki w kształtowaniu świata. Sztuka i Filozofia, 37, 71–89.pl
dc.referencesSaito, Y. (2022). Aesthetics of Care: Practice in Everyday Life. Londyn: Bloomsbury Publishing, https://doi.org/10.5040/9781350134225pl
dc.referencesShusterman, R. (2008). Body Consciousness: A Philosophy of Mindfulness and Somaesthetics. Cambridge: Cambridge University Press, https://doi.org/10.1017/CBO9780511802829pl
dc.referencesShusterman, R. (2011). Somaesthetics and architecture: A critical option. W: Architecture in the Age of Empire (283–299). Weimar: Bauhaus University.pl
dc.referencesShusterman, R. (2012). Thinking through the Body: Essays in Somaesthetics. Cambridge: Cambridge University Press, https://doi.org/10.1017/CBO9781139094030 [dostęp: 20.04.2025].pl
dc.referencesSoper, K. (2008). Alternative hedonism, cultural theory and the role of aesthetic revisioning. Cultural Studies, 22, 567–587, https://doi.org/10.1080/09502380802245829pl
dc.referencesWahira, M. (2022). Consuming information research, https://askwonder.com/research/consuming-information-research-gngr6owc2?h=c2ea0077b81b60170524893115bbc6b9942f9ca675882d97751358022ed812cf [dostęp: 22.05.2025].pl
dc.referencesWatson, J. (2019). Lo-TEK: Design by Radical Indigenism. Köln: Taschen.pl
dc.contributor.authorEmailweronika.mazurek2@uwr.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1689-4286.64.03
dc.relation.volume64


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0