Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHeusghem, Corentin
dc.date.accessioned2025-09-12T11:25:42Z
dc.date.available2025-09-12T11:25:42Z
dc.date.issued2025-01-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56281
dc.description.abstractBy contrast to the contemporary dominant schools in psychology, Ignace Meyerson’s outlook is situated at the level of culture and brings a historical approach to psychology, thus offering an alternative prism for understanding human psyche. Following Nietzsche’s definition of philology as the art and method of interpreting well, I will show that Meyerson undertakes a philological and critical reading of several sociologists who, while adopting a historical and cultural approach, have left psychology outside of their research. Thus, a confrontation with Durkheim, Lévy-Bruhl and Nietzsche will allow us to underline the specificities of Meyerson’s historical method as well as to highlight his conception of psychology, in opposition to sociology and genealogy. Meyerson concludes that acknowledging both the cultural and historical dimension of psychology and the psychological dimension of culture leads towards interdisciplinarity because all our concepts and notions are culturally and historically situated and should be put into context to be effective and enlightening. Meyerson’s emphasis on the plurality, wealth and diversity of human mental categories through culture also opens a whole continent of divergent or complementary interpretations that could lead us, if we put the ethnocentric stance to the side, to radically modify our findings, prisms and questions.en
dc.description.abstractW odróżnieniu od współcześnie dominujących szkół psychologicznych podejście Ignace’a Meyersona wnosi do psychologii podejście historyczne i kulturowe. Tym samym oferuje alternatywny sposób rozumienia ludzkiej psychiki. Przyjmując za Nietzschem, że filologia jest sztuką i metodą dobrego interpretowania pokażę, jak Meyerson dokonuje filologiczno-krytycznej lektury prac kilku socjologów, którzy stosowali podejście historyczne i kulturowe, ale pozostawili psychologię poza obszarem swoich zainteresowań. Tak więc konfrontacja z Durkheimem, Lévy-Bruhlem i Nietzschem pozwoli wydobyć specyfikę metody historycznej Meyersona, a także uwypuklić jego koncepcję psychologii w opozycji do socjologii i genealogii.  Uznanie kulturowego i historycznego wymiaru psychologii, ale też psychologicznego wymiaru kultury, musi prowadzić do interdyscyplinarności, gdyż wszystkie nasze koncepcje i pojęcia są usytuowane kulturowo i historycznie i muszą być rozpatrywane w sposób skontekstualizowany.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesHybris;2en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectcultureen
dc.subjectsociologyen
dc.subjecthistoryen
dc.subjectinterdisciplinarityen
dc.subjectmethodologyen
dc.subjectpsychologyen
dc.subjectkulturapl
dc.subjectsocjologiapl
dc.subjecthistoriapl
dc.subjectinterdyscyplinarnośćpl
dc.subjectmetodologiapl
dc.subjectpsychologiapl
dc.titleIGNACE MEYERSON’S HISTORICAL METHOD IN PSYCHOLOGY. A LESSON OF PHILOLOGY (IN THE NIETZSCHEAN SENSE) FOR STUDYING HUMAN DIVERSITY ACROSS TIME AND CULTURE IN ITS PLURALITYen
dc.title.alternativeMETODA HISTORYCZNA W PSYCHOLOGII W UJĘCIU IGNACE’A MEYERSONA. LEKCJA Z DUCHA NIETZSCHEAŃSKIEJ FILOLOGII DLA BADANIA LUDZKIEJ RÓŻNORODNOŚCI W CZASIE I KULTURZEpl
dc.typeArticle
dc.page.number1-40
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódźen
dc.identifier.eissn1689-4286
dc.referencesBruner, J. (2005) Ignace Meyerson and cultural psychology. In: Erneling, CE. and Johnson, D.M. (Eds.) The Mind as a Scientific Object: Between Brain and Culture. New York, NY: Oxford University Press, 402-412. https://doi.org/10.1093/oso/9780195139327.003.0029en
dc.referencesDeutscher, G. (2010) Through the Language Glass. Why the World Looks Different in Other Languages. Metropolitan Books.en
dc.referencesDurkheim, E. (2013) Les Formes élémentaires de la vie religieuse. Presses Universitaires de France.en
dc.referencesFruteau de Laclos, F. (2012) La Psychologie des philosophes. De Bergson à Vernant. Presses Universitaires de France. https://doi.org/10.3917/puf.frute.2012.01en
dc.referencesGladstone, W. E. (2010) Studies on Homer and the Homeric Age (vol.3). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511708114en
dc.referencesLévy-Bruhl, L. (2010) La Mentalité primitive. Flammarion.en
dc.referencesMauss, M. (2013) Sociologie et anthropologie. Presses Universitaires de France. https://doi.org/10.3917/puf.maus.2013.01en
dc.referencesMeyerson, E. (1932) Identité et réalité. Félix Alcan.en
dc.referencesMeyerson, I. (1995) Les Fonctions psychologiques et les œuvres. Albin Michel.en
dc.referencesMeyerson, I. (1987) Ecrits 1920-183. Pour une psychologie historique. Presses Universitaires de France.en
dc.referencesMeyerson, I. (1957) Problèmes de la couleur. SEVPEN.en
dc.referencesNietzsche, F. (1996) L’Antéchrist. GF Flammarion.en
dc.referencesNietzsche, F. (2014) Beyond Good and Evil. Penguin Classics.en
dc.referencesNietzsche, F. (2005). Le Cas Wagner. Crépuscule des idoles. GF Flammarion.en
dc.referencesNietzsche, F. (2019) Humain, trop humain I. GF Flammarion.en
dc.referencesNietzsche, F. (1994) On the Genealogy of Morality. Cambridge University Press.en
dc.referencesNietzsche, F. (1997). Vérité et mensonge au sens extra-moral. Babel.en
dc.referencesParot, F. (2000). Psychology in the human sciences in France, 1920–1940: Ignace Meyerson's historical psychology. History of Psychology, 3(2), 104–121. https://doi.org/10.1037/1093-4510.3.2.104en
dc.referencesPastoureau, M. (2017) Red: The History of a Color. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9780691251370en
dc.referencesPizarroso López, N. (2018) Ignace Meyerson. Les Belles Lettres. https://doi.org/10.1037/a0030533en
dc.referencesPizarroso López, N. (2013). Mind's historicity: Its hidden history. History of Psychology, 16, 72-90.en
dc.referencesStengers, I. (1997) Cosmopolitiques III. Thermodynamique : la réalité physique en crise. La Découverte – Les Empêcheurs de penser en rond. 19–30. [found in Frédéric Fruteau de Laclos 2012].en
dc.referencesWotling, P. (2016) La Pensée du sous-sol. Statut et structure de la psychologie dans la philosophie de Nietzsche. Allia.en
dc.contributor.authorEmailcorentin.heusghem@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1689-4286.63.01
dc.relation.volume63


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0