Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMastalski, Arkadiusz Sylwester
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.contributor.editorStaszenko-Chojnacka, Dominika
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2025-09-16T08:10:08Z
dc.date.available2025-09-16T08:10:08Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationMastalski, A. S. (2025). Wersyfikacja w cyklu „Polska” Marcina Świetlickiego. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 68(1), 413-435. https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.1/28pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56312
dc.description.abstractThe article will focus on analyzing Marcin Świetlicki’s ars versificatoria in the “Polska” cycle, considering its place in the poet’s oeuvre and possible shifts in poetic idiom. Created from the beginning of the author’s career, this cycle offers insight into certain aspects of his poetic style. I will examine transformations within the cycle, particularly in relation to the poetic subject and literary communication. My approach follows Adam Kulawik’s concept of verse (derived form Shklovsky’s prijom) as a device organizing perception. The analysis will be based on Lucylla Pszczołowska’s criteria: verse structure and meter, its relation to syntax, stanzaic organization, and sound patterns, while also considering contemporary trends in poetic form. As I seek to demonstrate, the author, from the very first poem of the cycle, pursues a carefully conceived poetics, manifested through the deployment and modification of such poetic elements as verse construction, metrical and rhythmic (or deliberately disrupted) patterns, the architecture of supralinear structures and the interrelations between them, as well as the juxtaposition of divergent formal orders. These strategies are closely aligned with the evolving stance of the poetic subject toward a transforming reality — one that is articulated not only within the poetry itself but also underscored in the author’s commentary. By limiting the interpretation primarily to the level of the versification — that is, to what directly emerges from the poem’s formal elements, its structure, and the intertextual relationships among prosodic structures of different poems — I aim to demonstrate how useful these aspects could be in further interpretation of the poet’s oeuvre.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectMarcin Świetlickipl_PL
dc.subjectPolskapl_PL
dc.subjectliterary cyclepl_PL
dc.subjectversificationpl_PL
dc.subjectpoetrypl_PL
dc.titleWersyfikacja w cyklu „Polska” Marcina Świetlickiegopl_PL
dc.title.alternativeVersification in Marcin Świetlicki’s “Polska” cyclepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number413-435pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPrywatne Akademickie Centrum Kształceniapl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesŚwietlicki Marcin (1992), Zimne kraje. Wiersze 1980–1990, Fundacja bruLionu, Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin (1995), Zimne kraje 2, AW Zebra, Krakówpl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin (1997), Zimne kraje 3, Biuro Literackie, Legnicapl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin (2002), Zimne kraje. Wiersze 1980–1990, 1992, wyd. II, Lampa i Iskra Boża, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin (2006), Muzyka środka, a5, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin (2011), Wiersze, EMG, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin (2013), Jeden, EMG, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin (2015a), Delta Dietla, EMG, Krakówpl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin (2015b), 100 wierszy o wódce i papierosach, przeł. I. Biełow, Argo-Risk, Moskwa.pl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin (2016), Drobna zmiana, a5, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin, Biała Alicja (2018), Polska (wiązanka pieśni patriotycznych), Wolno, Lusowo.pl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin (2019), Ale o co chodzi?, Wolno, Lusowo.pl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin (2023), Sierotka (wiersze 2019–2022), Wolno, Lusowo.pl_PL
dc.referencesDobrzyńska Teresa, Kopczyńska Zdzisława (2007), Tonizm [w:] Wersyfikacja polska, red, M. Ryszkiewicz, M. Woźniakiewicz-Dziadosz, t. 1, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesEco Umberto (2008), Nadinterpretowanie tekstów [w:] U. Eco, R. Rorty, J. Culler, Ch. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, przeł. T. Bieroń, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesKlera Wiktoria (2017), Namolna refreniczność. Twórczość Marcina Świetlickiego, Pasaże, Kraków.pl_PL
dc.referencesKopczyńska Zdzisława (1981), O wersyfikacji „Walca” Czesława Miłosza, „Pamiętnik Literacki” z. 4.pl_PL
dc.referencesKulawik Adam (1995), Teoria wiersza, wyd. II, Antykwa, Kraków.pl_PL
dc.referencesKulawik Adam (1997), Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, wyd. 2 popr., Antykwa, Kraków.pl_PL
dc.referencesKulawik Adam (1998), Grochowiak nad Jabokiem, „Roczniki Humanistyczne” t. 46, nr 1.pl_PL
dc.referencesKulawik Adam (2003), Ars versificandi Teodora Bujnickiego [w:] Poezja i poeci w Wilnie lat 1920–1940, red. T. Bujnicki, K. Biedrzycki, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesŁopatkówna Barbara (1956), Czternastozgłoskowiec [w:] Poetyka. Zarys encyklopedyczny, t. III: Sylabizm, red. Z. Kopczyńska i M.R. Mayenowa, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMastalski Arkadiusz Sylwester (2013), Konceptualizacja w procesie interpretacji wersologicznej (na przykładzie „Majowych wojen” Marcina Świetlickiego), „Tematy i Konteksty” nr 3(8).pl_PL
dc.referencesMastalski Arkadiusz Sylwester (2017), Proza. Przyczynek do ars versificandi Marcina Świetlickiego, „Wielogłos” nr 2.pl_PL
dc.referencesMastalski Arkadiusz Sylwester (2024), Strofoida (i stroficzność). O pragmatycznym stosowaniu pojęć w badaniu wiersza, „AUPC. Studia Poetica” nr 12.pl_PL
dc.referencesMastalski Arkadiusz Sylwester (2026), Polska: (re)konstruowanie cyklu poetyckiego Marcina Świetlickiego [w druku].pl_PL
dc.referencesPietras Wojciech, Mastalski Arkadiusz Sylwester (2024), Wokół (teorii) wiersza, „AUPC. Studia Poetica” nr 12.pl_PL
dc.referencesPotkański Jan (2000), Wiersz Szymborskiej, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPotkański Jan (2004), Sens nowoczesnego wiersza. Wersyfikacja Białoszewskiego, Przybosia, Miłosza i Herberta, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPranke Michał (2018), Świetlicki. Reinterpretacje, Koło Lektury Filologiczno-Filozoficznej UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesPróchniak Paweł (2008), Wiersze na wietrze (szkic, notatki), Pasaże, Kraków.pl_PL
dc.referencesPróchniak Wiola (2012), Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesPszczołowska Lucylla (1963), Z zagadnień składni w utworze wierszowanym, „Pamiętnik Literacki” z. 2.pl_PL
dc.referencesPszczołowska Lucylla (1975), Przyczynek do opisu współczesnej wersyfikacji polskiej, „Teksty” nr 1.pl_PL
dc.referencesPszczołowska Lucylla (1997), Wiersz polski. Zarys historyczny, Funna, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSadowski Witold (2004), Wiersz wolny jako tekst graficzny, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSadowski Witold (2005), Wers jako cytat wersu we współczesnej poezji religijnej, „Zeszyty Naukowe KUL” nr 4.pl_PL
dc.referencesSadowski Witold (2015), Żart wersyfikacyjny w poezji Wisławy Szymborskiej [w:] Niepojęty przypadek: O poezji Wisławy Szymborskiej, red. J. Grądziel-Wójcik, K. Skibski, Pasaże, Kraków.pl_PL
dc.referencesSadowski Witold (2022), A Brief History of O!, „Poetics Today” nr 43.pl_PL
dc.referencesSawicki Stefan (1981), Przerzutnia u Mickiewicza [w:] S. Sawicki, Poetyka — interpretacja — sacrum, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSiatkowski Zbigniew (1958), Wersyfikacja Tadeusza Różewicza wśród współczesnych metod kształtowania wiersza, „Pamiętnik Literacki” z. 3.pl_PL
dc.referencesSioma Radosław (2024), Kiedy wiersz jest prozą (i na odwrót)? O (prozo)wierszu Zbigniewa Herberta „Rovigo”, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” nr 24.pl_PL
dc.referencesSzturc Włodzimierz (2015), Wersologika Juliana Tuwima [w:] W. Szturc, Dotkliwe przestrzenie. Studia o rytmach śmierci, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚniecikowska Beata (2014), Poezja uważności — Czesław Miłosz i haiku, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 57, z. 1.pl_PL
dc.referencesŚwietlicki Marcin, Rafał Księżyk (2017), Nieprzysiadalność. Autobiografia, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesTryksza Anna (2019), Wierszowe filtry poetyckiej tożsamości „rozproszonej”. Dariusz Suska i Marcin Sendecki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesTrzynadlowski Jan (1987), Ewolucja liryki [w:] Problemy teorii literatury, t. 1, red. H. Markiewicz, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2025/68.1/28
dc.relation.volume68pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe