Show simple item record

dc.contributor.authorKamińska-Jatczak, Izabela
dc.date.accessioned2025-10-01T12:25:22Z
dc.date.available2025-10-01T12:25:22Z
dc.date.issued2025-08-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56396
dc.description.abstractThis paper analyzes the complex nature of relationships co-created within participatory action research. Drawing from personal experience in the field, the author uncovers new meanings of participation and examines relational vulnerability and its dynamics embedded in the engaged relationship co-created with one of the participants. The text highlights the transformative potential of vulnerability, in which experiences of hurt and powerlessness can lead to strength, life wisdom, and empowerment. At the same time, the article draws attention to the emotional risks and ethical dilemmas inherent in participatory research, raising key questions about the balance between support and the potential for emotional harm. Through an autoethnographic approach, the author explores how moments of relational rupture, such as a participant’s sudden withdrawal, can become turning points for reflecting on the nature of participatory research and the interpersonal connections formed within it. Ultimately, the author argues that while participatory research carries significant risks, it also offers profound opportunities for shared understanding, growth, and empowerment.en
dc.description.abstractArtykuł analizuje złożony charakter relacji współtworzonych w ramach badań partycypacyjnych. Bazując na osobistych doświadczeniach z pracy w terenie, autorka odkrywa nowe sensy partycypacji oraz bada relacyjną wulnerabilność (ang. relational vulnerability) i jej dynamikę osadzoną w zaangażowanej relacji współtworzonej z jedną z uczestniczek. Tekst podkreśla transformacyjny potencjał wrażliwości, w której doświadczenia bólu i bezsilności mogą prowadzić do siły, życiowej mądrości i poczucia sprawczości. Jednocześnie artykuł zwraca uwagę na emocjonalne ryzyko i dylematy etyczne nieodłącznie związane z badaniami partycypacyjnymi, stawiając kluczowe pytania dotyczące równowagi między wsparciem a potencjalną krzywdą emocjonalną. Poprzez podejście autoetnograficzne autorka bada, w jaki sposób momenty przerwania relacji, takie jak nagłe wycofanie się uczestnika, mogą stać się punktami zwrotnymi w refleksji nad naturą badań partycypacyjnych oraz więzi międzyludzkich tworzonych w ich ramach. Ostatecznie autorka argumentuje, że choć badania partycypacyjne niosą ze sobą istotne ryzyko, oferują również głębokie możliwości dla wspólnego zrozumienia, rozwoju i wzmacniania sprawczości.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectparticipatory action researchen
dc.subjectrelational vulnerabilityen
dc.subjectengaged research relationshipen
dc.subjectautoethnography of the research experienceen
dc.subjectdiscovering the meaning of participationen
dc.subjectpartycypacyjne badania w działaniupl
dc.subjectrelacyjna wulnerabilnośćpl
dc.subjectzaangażowana relacja badawczapl
dc.subjectautoetnografia doświadczenia badawczegopl
dc.subjectodkrywanie sensu partycypacjipl
dc.titlePonowne odkrywanie sensu partycypacji wobec doświadczenia zranienia. Refleksje z partycypacyjnych badań w działaniupl
dc.title.alternativeRediscovering the Meaning of Participation in the Face of the Experience of Hurt. Reflections from Participatory Action Researchen
dc.typeArticle
dc.page.number6-23
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAnderson Leon (2014), Autoetnografia analityczna, przełożyła Maja Brzozowska-Brywczyńska, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. X, nr 3, s. 144–167, https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.07pl
dc.referencesBauman Zygmunt (2003), Żyjąc (czasami umierając) na tłocznej planecie, „Przegląd Socjologiczny”, t. 52(2), s. 35–51.pl
dc.referencesBoryczko Marcin (2017), Praca socjalna a świadomość krytyczna. Inspiracje Paula Freire, [w:] Daria Bieńkowska, Irena Figurska, Ryszard Kozłowski (red.), Spotkać drugiego: prawo, etyka, praktyka, Słupsk: Akademia Pomorska w Słupsku, s. 153–171.pl
dc.referencesCapous-Desyllas Moshoula (2014), Using photovoice with sex workers: The power of art, agency and resistance, „Qualitative Social Work”, vol. 13(4), s. 477–501, https://doi.org/10.1177/1473325013496596pl
dc.referencesClift Bryan C., Batlle Ioannis Costas, Banks Kia, Rodohan Josie, Bekker Sheree, Chudzikowski Katharina (2023), Introduction. The relevance and importance of researcher vulnerability in qualitative research, [w:] Byan C. Clift, Ioannis Costas Battle, Sheree Bekker, Katharina Chudzikowski (red.), Qualitative Researcher Vulnerability. Negotiating, Experiencing and Embracing, New York: Routledge, s. 1–25.pl
dc.referencesColvin Marianna, Howard Heather (2022), Hard to succeed: A call for social change from mothers with substance use in the child welfare system, „Children and Youth Services Review”, vol. 140, s. 1–17, https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106574pl
dc.referencesCunniff Gilson Erinn (2016), Vulnerability and Victimization: Rethinking Key Concepts in Feminist Discourses on Sexual Violence, „Signs: Journal of Women in Culture and Society”, vol. 42(1), s. 71–98, https://doi.org/10.1086/686753pl
dc.referencesEllis Carolyn (2007), Telling Secrets, Revealing Lives: Relational Ethics in Research with Intimate Others, „Qualitative Inquiry”, vol. 13(1), s. 3–29, https://doi.org/10.1177/1077800406294947pl
dc.referencesFustier Paul (1998), Działanie socjalne – znaczenie daru, przełożyła Anna Czołnowska, [w:] Ewa Marynowicz-Hetka, Jacek Piekarski, Ewa Cyrańska (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 194–204.pl
dc.referencesGulczyńska Anita (2019), Nieupełnomocniające re-definicje „miejsca” i tożsamości jego uczestników w przebiegu badań partycypacyjnych, [w:] Maria Mendel, Wiesław Theiss (red.), Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 357–379.pl
dc.referencesHawkins Karen A. (2015), The complexities of participatory action research and the problems of power, identity and influence, „Educational Action Research”, vol. 23(4), s. 464–478, https://doi.org/10.1080/09650792.2015.1013046pl
dc.referencesIngarden Roman (1987), Książeczka o człowieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.referencesJullien François (2024), Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie. Wybór tekstów, przełożyła Ewa Marynowicz-Hetka, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesKalinowska Katarzyna (2017), O autoetnografii dotknięć, zranień i odkształceń, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 61(3), s. 9–31, https://doi.org/10.35757/KiS.2017.61.3.2pl
dc.referencesKamińska Izabela (2013), „Wymiana poprzez dar” jako kategoria relacji społecznej. Refleksje z pola praktyki, [w:] Anna Kotlarska-Michalska (red.), Kobiety w pracy socjalnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, s. 299‒311.pl
dc.referencesKamińska-Jatczak Izabela (2024), Praktyka tworzenia opowieści na przykładzie fotogłosu rodziców w sytuacjach wieloproblemowych, „Przegląd Socjologiczny”, t. 73(3), s. 121–148, https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.3/6pl
dc.referencesKets de Vries Manfred F.R. (2014), Are You a Victim of the Victim Syndrome?, „Organizational Dynamics”, vol. 43(2), s. 130–137, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2116238pl
dc.referencesLindow Payge, Yen Irene, Xiao Mingyu, Leung Cindy (2021), “You run out of hope”: an exploration of low-income parents’ experiences with food insecurity using Photovoice, „Public Health Nutrition”, vol. 25(4), s. 987–993, https://doi.org/10.1017/S1368980021002743pl
dc.referencesLofland John, Snow David A., Anderson Leon, Lofland Lyn H. (2009), Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, przełożyły Anna Kordasiewicz, Sylwia Urbańska, Monika Żychlińska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.referencesŁangowski Marek (2016), Wulnerabilność w życiu i filozofii Emmanuela Mouniera, „Studia Pelplińskie”, t. XLIX, s. 215–228.pl
dc.referencesMarynowicz-Hetka Ewa (2006), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesMarynowicz-Hetka Ewa (2023), Floriana Znanieckiego kategoria porządku – nieporządku w odczytaniu Lecha Witkowskiego a dyskurs pedagogii instytucjonalnych, „Chowanna”, nr 1–2(60–61), s. 1–14, http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2023.60-61.02pl
dc.referencesMauss Marcel (1973), Socjologia i antropologia, przełożyli Marcin Król, Krzysztof Pomian, Jerzy Szacki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesMcDonald Lauren, Capous-Desyllas Moshoula (2021), Navigating Ethical Issues in Photovoice: Balancing the Principles of Community Based Participatory Research Ethics with Institutional Review Board Requirements, „Journal of Empirical Research on Human Research Ethics”, vol. 16(4), s. 364–373, https://doi.org/10.1177/15562646211032777pl
dc.referencesMichalak Anna (2018), Wulnerabilność Doroty Masłowskiej w obliczu „syndromu drugiej powieści” jako temat Pawia Królowej, „Kultura Współczesna”, t. 4(103), s. 211–224, https://doi.org/10.26112/kw.2018.103.17pl
dc.referencesMitchelson Matthew L. (2017), Relational vulnerability and the research process with former prisoners in Athens, Georgia (USA), „Social & Cultural Geography”, vol. 18(7), s. 906–926, https://doi.org/10.1080/14649365.2016.1171388pl
dc.referencesOliwińska Iwona (2015), Domorosły majsterkowicz? Szkic o statusie, rolach i dylematach badacza terenowego, [w:] Barbara Fatyga (red.), Praktyki badawcze, Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, s. 17–26.pl
dc.referencesSalazar Cinthya (2021), We are friends? Navigating relationships with undocumented college students as co-researchers in participatory action research, „International Journal of Qualitative Studies in Education”, vol. 34(8), s. 715–732, https://doi.org/10.1080/09518398.2021.1956622pl
dc.referencesSkolimowski Henryk (1994), The participatory mind. A new theory of knowledge and of the universe, London: Arcana, Penguin Books Ltd.pl
dc.referencesSurmiak Adrianna (2020), Ethical Concerns of Paying Cash to Vulnerable Participants: The Qualitative Researchers’ Views, „The Qualitative Report”, vol. 25(12), s. 4461–4481, https://doi.org/10.46743/2160-3715/2020.4441pl
dc.referencesWoods Sarah, Gopal Chambers Tina-Nadia, Eizadirad Ardavan (2022), Emotional Vulnerability in Researchers Conducting Trauma-Triggering Research, „Journal of Higher Education Policy and Leadership Studies”, vol. 3(3), s. 71–88, https://doi.org/10.52547/johepal.3.3.71pl
dc.referencesWoźniak Zbigniew (2016), Praca socjalna a innowacje społeczne – między rutyną i zmianą, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, t. 78, z. 3, s. 205–230, https://doi.org/10.14746/rpeis.2016.78.3.15pl
dc.referencesWyka Anna (1993), Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.pl
dc.contributor.authorEmailizabela.kaminska@now.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.21.3.01
dc.relation.volume21


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0