Show simple item record

dc.contributor.authorPiłat-Kobla, Aleksandra
dc.contributor.authorŚwiątkiewicz-Mośny, Maria
dc.contributor.authorŚlusarczyk, Magdalena
dc.contributor.authorProkop-Dorner, Anna
dc.contributor.authorOżegalska-Łukasik, Natalia
dc.contributor.authorPotysz-Rzyman, Aleksandra
dc.contributor.authorZarychta, Marianna
dc.contributor.authorBała, Małgorzata M.
dc.date.accessioned2025-10-01T12:25:23Z
dc.date.available2025-10-01T12:25:23Z
dc.date.issued2025-08-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56397
dc.description.abstractThis article analyzes the challenges related to developing health competencies in Polish primary schools based on interviews with ten experts from key areas of educational content development. The qualitative study enabled us to understand the praxeology of curriculum design and the practical aspects of health education at the primary school level. The results reveal significant gaps in the programs, particularly in the development of critical thinking and the integration of health content, which limits the effectiveness of teaching. Changes in the context of the COVID-19 pandemic and the need for dynamic program adjustments have highlighted additional difficulties in shaping primary school pupils’ health competencies. The article provides recommendations for educational policy, focusing on the need for better teacher support, the integration of theoretical foundations with practice, and the systematic evaluation of the implementation of health content.en
dc.description.abstractW artykule autorki analizują wyzwania związane z kształtowaniem kompetencji zdrowotnych w polskich szkołach podstawowych na podstawie wywiadów z dziesięcioma ekspertami z kluczowych obszarów kształtowania treści edukacyjnych. Badanie jakościowe pozwoliło im zrozumieć prakseologię konstruowania programów nauczania oraz praktyczne aspekty edukacji zdrowotnej na poziomie szkoły podstawowej. Wyniki wskazują na istotne luki w programach, zwłaszcza w zakresie rozwijania krytycznego myślenia i integracji treści zdrowotnych, co ogranicza efektywność nauczania. Zmiany w kontekście pandemii COVID-19 oraz potrzeba dynamicznego dostosowywania programów uwidoczniły dodatkowe trudności w kształtowaniu kompetencji zdrowotnych uczniów. Artykuł formułuje rekomendacje dla polityki edukacyjnej, koncentrując się na potrzebie lepszego wsparcia nauczycieli, integracji teoretycznych podstaw z praktyką oraz systematycznej ewaluacji realizacji treści zdrowotnych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecthealth competenciesen
dc.subjecthealth educationen
dc.subjectprimary schoolsen
dc.subjectexpert interviewsen
dc.subjectcritical thinkingen
dc.subjectkompetencje zdrowotnepl
dc.subjectedukacja zdrowotnapl
dc.subjectszkoły podstawowepl
dc.subjectwywiady eksperckiepl
dc.subjectmyślenie krytycznepl
dc.titleOd założeń do praktyki: bariery i wyzwania w realizacji edukacji zdrowotnej w polskich szkołach podstawowychpl
dc.title.alternativeFrom Theory to Practice: Challenges and Barriers in Implementing Health Education in Polish Schoolsen
dc.typeArticle
dc.page.number24-43
dc.contributor.authorAffiliationPiłat-Kobla, Aleksandra - Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum, Krakówpl
dc.contributor.authorAffiliationŚwiątkiewicz-Mośny, Maria - Uniwersytet Jagielloński, Krakówpl
dc.contributor.authorAffiliationŚlusarczyk, Magdalena - Uniwersytet Jagielloński, Krakówpl
dc.contributor.authorAffiliationProkop-Dorner, Anna - Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum, Krakówpl
dc.contributor.authorAffiliationOżegalska-Łukasik, Natalia - Uniwersytet Jagielloński, Krakówpl
dc.contributor.authorAffiliationPotysz-Rzyman, Aleksandra - Uniwersytet Jagielloński, Krakówpl
dc.contributor.authorAffiliationZarychta, Marianna - Uniwersytet Jagielloński, Krakówpl
dc.contributor.authorAffiliationBała, Małgorzata M. - Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum, Krakówpl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBergsma Linda J., Carney Mary E. (2008), Effectiveness of health-promoting media literacy education: A systematic review, „Health Education Research”, vol. 23(3), s. 522–542.pl
dc.referencesBogner Alexander, Littig Barbara, Menz Wolfgang (2009), Interviewing Experts, London: Palgrave Macmillan.pl
dc.referencesBorowiec Anna, Lignowska Iwona (2012), Zdrowie i jego konteksty, [w:] Anna Borowiec, Iwona Lignowska (red.), Zdrowie i style życia. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, s. 9–30.pl
dc.referencesBourdieu Pierre (1986), The Forms of Capital, [w:] John Richardson (red.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, New York: Greenwood Press, s. 241–258.pl
dc.referencesCairns Kate, Johnston Josée (2015), Choosing health: Embodied neoliberalism, postfeminism, and the “do-diet”, „Theory and Society”, vol. 44, s. 153–175.pl
dc.referencesColeman James S. (1988), Social Capital in the Creation of Human Capital, „American Journal of Sociology”, vol. 94(Supplement), s. S95–S120, https://doi.org/10.1086/228943pl
dc.referencesCrawford Robert (1980), Healthism and the Medicalization of Everyday Life, „International Journal of Health Services”, vol. 10(3), s. 365–388, https://doi.org/10.2190/3H2H-3XJN-3KAY-G9NYpl
dc.referencesCrawford Robert (2000), The Ritual of Health Promotion, [w:] Simon J. Williams, Jonathan Gabe, Michael Calnan (red.), Health, Medicine and Society: Key Theories, Future Agendas, London: Routledge, s. 219–235.pl
dc.referencesDenzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2009), The SAGE Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage Publications.pl
dc.referencesErikson Erik H. (1980), Identity and the Life Cycle, New York: W.W. Norton & Company.pl
dc.referencesFijałkowska Anna, Oblacińska Anna, Dzielska Anna, Nałęcz Hanna, Korzycka Magdalena, Okulicz-Kozaryn Katarzyna, Bójko Martyna, Radiukiewicz Katarzyna (2022), Zdrowie dzieci w pandemii COVID-19, Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.pl
dc.referencesGlaser Barney G., Strauss Anselm L. (1967), The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, Chicago: Aldine Publishing Company.pl
dc.referencesGudelj Rakić Jelena, Hamrik Zdenek, Dzielska Anna, Felder-Puig Rosemarie, Oja Leila, Bakalár Peter (2024), A focus on adolescent physical activity, eating behaviours, weight status and body image in Europe, central Asia and Canada. Health Behaviour in School-aged Children international report from the 2021/2022 survey, Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.pl
dc.referencesHawe Penelope, Shiell Alan (2000), Social capital and health promotion: A review, „Social Science & Medicine”, vol. 51(6), s. 871–885.pl
dc.referencesKemmis Stephen, Wilkinson Jane, Edwards-Groves Christine, Hardy Ian, Grootenboer Peter, Bristol Laurette (2014), Changing Practices, Changing Education, Singapore: Springer.pl
dc.referencesKorporowicz-Żmichowska Violetta (2023), Nierówności w health literacy – aspekty przestrzenne i edukacyjne, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 73, s. 75–91.pl
dc.referencesKorzeniowska Elżbieta, Puchalski Krzysztof (2015), Nierówności edukacyjne a zachowania zdrowotne i zdrowie, [w:] Włodzimierz Piątkowski (red.), Socjologia medycyny w Polsce z perspektywy półwiecza, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 269–282.pl
dc.referencesLangford Rebecca, Bonell Chris P., Jones Hayley E., Pouliou Theodora, Murphy Simon M., Waters Elizabeth, Campbell Rona (2015), The WHO Health Promoting School framework for improving the health and well-being of students and their academic achievement, „Cochrane Database of Systematic Reviews”, no. 4, https://doi.org/10.1002/14651858.CD008958.pub2pl
dc.referencesLupton Deborah (2014), Critical Perspectives on Digital Health Technologies, „Sociology Compass”, vol. 8(12), s. 1344–1359, https://doi.org/10.1111/soc4.12226pl
dc.referencesMcGregor Sue (2001), Neoliberalism and health care, „International Journal of Consumer Studies”, vol. 25(2), s. 82–89.pl
dc.referencesMeuser Michael, Nagel Ulrike (2009), The expert interview and changes in knowledge production, [w:] Alexander Bogner, Beate Littig, Wolfgang Menz (red.), Interviewing Experts, London: Palgrave Macmillan, s. 17–42.pl
dc.referencesNettleton Sarah (1997), If health promotion is everybody’s business what is the fate of the health promotion specialist?, „Sociology of Health and Illness”, vol. 19(1), s. 23–47, https://doi.org/10.1111/j.1467-9566.1997.tb00014.xpl
dc.referencesNutbeam Don (2000), Health literacy as a public health goal: A challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century, „Health Promotion International”, vol. 15(3), s. 259–267, https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.259pl
dc.referencesPatton Michael Quinn (2002), Qualitative Research & Evaluation Methods, Thousand Oaks: Sage Publications.pl
dc.referencesPiłat-Kobla Aleksandra, Świątkiewicz-Mośny Maria, Ślusarczyk Magdalena, Prokop-Dorner Anna, Ożegalska-Łukasik Natalia, Potysz-Rzyman Aleksandra, Zarychta Marianna, Bała Małgorzata M. (2024), Krytyczne spojrzenie na treści zdrowotne: analiza podręczników szkolnych w Polsce z lat 2017–2022, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 68, nr 4, s. 205–230.pl
dc.referencesPopham Frank, Iannelli Cristina (2021), Does comprehensive education reduce health inequalities?, „SSM – Population Health”, vol. 15, 100834.pl
dc.referencesProkop-Dorner Anna, Piłat-Kobla Aleksandra, Ślusarczyk Magdalena, Świątkiewicz-Mośny Maria, Ożegalska-Łukasik Natalia, Potysz-Rzyman Aleksandra, Bała Małgorzata M. (2024), Teaching methods for critical thinking in health education of children up to high school: A scoping review, „PLoS ONE”, vol. 19, e0307094, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0307094pl
dc.referencesPutland Christine, Baum Fran, Ziersch Anna, Arthurson Kathy, Pomagalska Dorota (2013), Enabling pathways to health equity: developing a framework for implementing social capital in practice, „BMC Public Health”, vol. 13, 517, https://doi.org/10.1186/1471-2458-13-517pl
dc.referencesSchneider-Kamp Andreas (2021), Health capital: toward a conceptual framework for understanding the construction of individual health, „Social Theory & Health”, vol. 19, s. 205–219, https://doi.org/10.1057/s41285-020-00145-xpl
dc.referencesShim Janet K. (2010), Cultural Health Capital and Health Inequality: A Theoretical Proposal, „Journal of Health and Social Behavior”, vol. 51(1), s. 1–15.pl
dc.referencesŚwiątkiewicz-Mośny Maria, Ślusarczyk Magdalena, Prokop-Dorner Anna, Ożegalska-Łukasik Natalia, Potysz-Rzyman Aleksandra (2022), Edukacja społeczna szczepionką na infodemię? Eksploracja kapitału zdrowotnego podczas pandemii COVID-19 w Polsce, „Przegląd Socjologiczny”, vol. 71(2), s. 115–140.pl
dc.referencesTones Keith, Tilford Sylvia (2001), Health Promotion: Effectiveness, Efficiency and Equity, Cheltenham: Nelson Thornes.pl
dc.referencesTulchinsky Theodore (2018), Marc Lalonde, the health field concept and health promotion, „Case Studies in Public Health”, 523.pl
dc.referencesWorld Health Organization (1948), Konstytucja Światowej Organizacji Zdrowia, Dz.U. z 1948 r., Nr 61, poz. 477.pl
dc.referencesWorld Health Organization (2016), Growing up unequal: Gender and socioeconomic differences in young people’s health and well-being. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: International report from the 2013/2014 survey, Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.pl
dc.referencesWorld Health Organization, UNESCO (2021), Making every school a health promoting school, Geneva, https://www.who.int/initiatives/making-every-school-a-health-promoting-school [dostęp: 29.01.2025].pl
dc.contributor.authorEmailPiłat-Kobla, Aleksandra - aleksandra.pilat@uj.edu.pl
dc.contributor.authorEmailŚwiątkiewicz-Mośny, Maria - maria.swiatkiewicz-mosny@uj.edu.pl
dc.contributor.authorEmailŚlusarczyk, Magdalena - magdalena.slusarczyk@uj.edu.pl
dc.contributor.authorEmailProkop-Dorner, Anna - anna.prokop@uj.edu.pl
dc.contributor.authorEmailOżegalska-Łukasik, Natalia - natalia.ozegalska@uj.edu.pl
dc.contributor.authorEmailPotysz-Rzyman, Aleksandra - aleksandra.potysz@gmail.com
dc.contributor.authorEmailZarychta, Marianna - marianna.zarychta@student.uj.edu.pl
dc.contributor.authorEmailBała, Małgorzata M. - marianna.zarychta@student.uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.21.3.02
dc.relation.volume21


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0