Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHan-Ilgiewicz, Natalia
dc.contributor.authorUmińska-Tytoń, Elżbieta
dc.date.accessioned2025-10-16T08:16:32Z
dc.date.available2025-10-16T08:16:32Z
dc.date.issued2025-10-16
dc.identifier.citationHan-Ilgiewicz N., Umińska-Tytoń E., Wspomnienia i refleksje pedagoga, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025, https://doi.org/10.18778/8331-854-7pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-853-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56486
dc.description.abstractPublikacja zawiera trzy teksty autorstwa Natalii Han-Ilgiewicz. Wspomnienia Autorki obejmujące lata 1895–1942. Zawierają opis życia rodziny profesora prawa zesłanego na osiedlenie w Tomsku. Ukazują losy Autorki w czasie rewolucji październikowej, dzieje powrotu do ojczyzny, lata pracy w szkolnictwie specjalnym w Warszawie i Wilnie. Drugi tekst to gawędy o pracy nauczyciela w okresie dwudziestolecia międzywojennego zatytułowane przez Autorkę „Idziemy wzwyż”. Do obu tekstów zaplanowanych przez Autorkę jako podsumowanie 30-letniej pracy nauczycielskiej dołączony został dziennik osobisty w postaci listów do męża uwięzionego na Łukiszkach w czasie od 13 lipca 1940 r. do 24 czerwca 1941. Stanowi on przejmujące świadectwo losów Polaków w Wilnie pod okupacją sowiecką i litewską.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectpedagogika specjalnapl_PL
dc.subjecthistoria wychowaniapl_PL
dc.subjectWilnopl_PL
dc.subjectLaskipl_PL
dc.subjectSyberiapl_PL
dc.titleWspomnienia i refleksje pedagogapl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2025; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2025pl_PL
dc.page.number521pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUmińska-Tytoń, Elżbieta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Historii Języka Polskiegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-854-7
dc.referencesBibliografia prac Natalii Han-Ilgiewicz (w układzie chronologicznym)pl_PL
dc.referencesNieznośni chłopcy. Typy plastyczności psychicznej w diagnostyce szkolnej, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych 1958; wyd. II 1960.pl_PL
dc.referencesPotrzeby psychiczne dziecka. Refleksje charakterologiczne, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych 1959; wyd. II 1961, wyd. III 1963.pl_PL
dc.referencesTrudności wychowawcze i ich tło psychiczne, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych 1961.pl_PL
dc.referencesW naszej szkole. Reminiscencje o warszawskiej szkole dla chłopców społecznie niedostosowanych, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych 1962.pl_PL
dc.referencesDziecko w konflikcie z prawem karnym, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych 1965.pl_PL
dc.referencesWięź rodzinna w aspekcie pedagogiki specjalnej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1966.pl_PL
dc.referencesW poszukiwaniu dróg resocjalizacji, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1967.pl_PL
dc.referencesDziecko w konflikcie z rodziną, Warszawa: Nasza Księgarnia 1969; wyd. II 1971; wyd. III 1978.pl_PL
dc.referencesGawędy o wychowaniu, Warszawa: Nasza Księgarnia 1970.pl_PL
dc.referencesMozaikowe ścieżki, Warszawa: Nasza Księgarnia 1975.pl_PL
dc.referencesKształcenie wyobraźni dziecka ociemniałego (referat wygłoszony na I Polskim Zjeździe Szkolnictwa Specjalnego), „Szkoła Specjalna” 1926, nr 2, s. 93–95.pl_PL
dc.referencesZe szkoły dla moralnie zaniedbanych chłopców, „Szkoła Specjalna” 1926, nr 1, s. 52–53.pl_PL
dc.referencesPsychopedagogika dzieci moralnie upośledzonych (Program wykładów i zajęć w Państwowym Instytucie Pedagogiki Specjalnej z lat 1928–1929), „Szkoła Specjalna” 1928–1929, nr 3–4, s. 193–194.pl_PL
dc.referencesOpieka nad dziećmi i młodzieżą moralnie zaniedbaną w Austrii. (Z notatek podróżnych), „Szkoła Specjalna” 1929–1930, nr 2, s. 88–95.pl_PL
dc.referencesDziecko „trudne” w Szwajcarii. (Z notatek podróżnych), „Szkoła Specjalna” 1929–1930, nr 4, s. 242–253.pl_PL
dc.referencesW brukselskim sądzie dla nieletnich. (Z notatek podróżnych), „Szkoła Specjalna” 1929–1930, nr 4, s. 253–257.pl_PL
dc.referencesKurs postępowania z dziećmi trudnymi, nerwowymi i występnymi w Londynie. (Notatki z podróży), „Szkoła Specjalna” 1930–1931, nr 4, s. 218–221.pl_PL
dc.referencesGodzina u „probation officer” w Londynie. (Notatki z podróży), „Szkoła Specjalna” 1930, nr 1, s. 57–61.pl_PL
dc.referencesDziecko krnąbrne i brutalne, „Szkoła Specjalna” 1931–1932, nr 4, s. 196–201.pl_PL
dc.referencesTeczka indywidualna (metoda zbierania materiału obserwacyjnego), „Szkoła Specjalna” 1931–1932, nr 1–2, s. 27–33.pl_PL
dc.referencesSpecyficzne rysy psychiki dzieci moralnie zaniedbanych, „Szkoła Specjalna” 1931–1932, nr 3, s. 131–139.pl_PL
dc.referencesKonflikt dziecka z rodziną (fragment większej całości), „Szkoła Specjalna” 1933–1934, nr 1, s. 1–13; przedruk w: Poznajemy warunki życia dziecka. Praca zbiorowa Komisji Sekcji Psychologów Szkolnych przy Towarzystwie im. Józefy Joteyko, Warszawa: Nasza Księgarnia 1934, s. 77–93.pl_PL
dc.referencesSprawozdanie z wycieczki do Włoch w kwietniu 1933 roku, „Szkoła Specjalna” 1933–1934, nr 3, s. 165–168.pl_PL
dc.referencesZagadnienie kłamstwa u dzieci moralnie zaniedbanych, „Szkoła Specjalna” 1934–1935, nr 2–4, s. 216–222.pl_PL
dc.referencesKradzieże dzieci a szkoła specjalna, „Szkoła Specjalna” 1935–1936, nr 1, s. 24–31.pl_PL
dc.referencesNieprzewidziane, „Szkoła Specjalna” 1936–1937, nr 3, s. 147–154.pl_PL
dc.referencesReminiscencje z kongresu w Szwajcarii (Pierwszy Międzynarodowy Kongres Pomocy Dzieciom — Ofiarom Wojny w Zurychu w 1945 roku), „Zdrowie Psychiczne” 1946, nr 1, s. 81–83.pl_PL
dc.referencesW sprawie przestępczości nieletnich, „Służba Społeczna” 1946, nr 1–4, s. 30–37.pl_PL
dc.referencesZwalczanie przestępczości nieletnich w Szwajcarii, „Szkoła Specjalna” 1946–1947, nr 1–4, s. 54–61.pl_PL
dc.referencesUczeń leniwy, „Życie Szkoły” 1946, nr 1, s. 6–8.pl_PL
dc.referencesDzieci moralnie zaniedbane przed wojną a obecnie (referat wygłoszony na Międzynarodowym Tygodniu Studiów SEPEG w Otwocku, maj 1948), „Psychologia Wychowawcza” 1948, nr 1–2, s. 55–62.pl_PL
dc.referencesL’enfant deliquent avant querre et manntenent, „Sauvegarde” 1949, nr 28–29, s. 122–130.pl_PL
dc.referencesImmunitet psychiczny i jego rola w pedagogice leczniczej, „Szkoła Specjalna” 1957, nr 3, s. 129–146.pl_PL
dc.referencesWychowanie instynktu rodzicielskiego, „Ateneum Kapłańskie” 1957, nr 2, s. 200–210.pl_PL
dc.referencesOdrębność psychiczna kobiety, w: Rola kobiety w Kościele, przedmowa M. Rechowicz, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1958, s. 67–85.pl_PL
dc.referencesOsobowość kobiety a jej postawa religijna, „Ateneum Kapłańskie” 1958, nr 3, s. 337–349.pl_PL
dc.referencesPoradnictwo charakterologiczne w zakresie przygotowania do małżeństwa, „Ateneum Kapłańskie” 1958, nr 1, s. 52–61.pl_PL
dc.referencesZagadnienia psychoterapeutyczne w katolickim poradnictwie rodzinnym, „Ateneum Kapłańskie” 1958, nr 3, s. 384–391.pl_PL
dc.referencesZastosowanie terapeutyczne testu Szondiego, „Rocznik Filozoficzny” 1958, nr 4, s. 39–58.pl_PL
dc.referencesKształtowanie osobowości chłopca–mężczyzny, „Ateneum Kapłańskie” 1959, nr 1, s. 17–30 (współautor: Piotr Ilgiewicz).pl_PL
dc.referencesKultura miłości w procesie wychowania dziewcząt, „Ateneum Kapłańskie” 1959, nr 3, s. 400–412.pl_PL
dc.referencesZ zagadnień charakterologicznych. Na marginesie prac André de Galla i Gastona Bergera, „Szkoła Specjalna” 1959, nr 1–2, s. 106–114.pl_PL
dc.referencesCisza i spokój w życiu dziecka, „Rodzina i Szkoła” 1960, nr 11, s. 3.pl_PL
dc.referencesKarać czy zapobiegać?, „Rodzina i Szkoła” 1960, nr 10, s. 4.pl_PL
dc.referencesKontakt dziecka z przyrodą, „Rodzina i Szkoła” 1960, nr 12, s. 7–9.pl_PL
dc.referencesPotrzeba i sztuka wypoczywania, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1961, nr 5, s. 1–11.pl_PL
dc.referencesPrzeżycie winy u dziecka, „Rodzina i Szkoła” 1961, nr 6, s. 5.pl_PL
dc.referencesRadość w życiu dziecka, „Rodzina i Szkoła” 1961, nr 3, s. 4.pl_PL
dc.referencesSpełniony obowiązek, „Rodzina i Szkoła” 1961, nr 2, s. 4.pl_PL
dc.referencesTechnika wypoczywania, „Ateneum Kapłańskie” 1961, nr 3, s. 244–252.pl_PL
dc.referencesZagadnienie regulaminu zakładu wychowawczego, „Szkoła Specjalna” 1961, nr 1, s. 1–10.pl_PL
dc.referencesPraca a charakter człowieka, „Ateneum Kapłańskie” 1962, nr 2, s. 117–125.pl_PL
dc.referencesProblem radości w wychowaniu, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1962, nr 6, s. 9–15.pl_PL
dc.referencesProblem uświadomienia w świetle praktyki, „Ateneum Kapłańskie” 1962, nr 1, s. 5–12.pl_PL
dc.referencesSytuacje trudne w życiu dziecka, „Rodzina i Szkoła” 1962, nr 10, s. 4–5.pl_PL
dc.referencesO bajkach dobrych i złych, „Rodzina i Szkoła” 1963, nr 11, s. 4.pl_PL
dc.referencesO tradycji w wychowaniu, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1963, nr 5, s. 3–7.pl_PL
dc.referencesO właściwy rytm dnia dziecka, „Rodzina i Szkoła” 1963, nr 2, s. 3.pl_PL
dc.referencesZ problematyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, „Przyjaciel Dziecka” 1963, nr 10, s. 1–2.pl_PL
dc.referencesGłos w dyskusji nad komisjami wychowawczymi przy szkołach, „Zagadnienia Karno-Administracyjne” 1964, nr 5, s. 48–49.pl_PL
dc.referencesO możliwościach zastosowania Lewinowskiej teorii konfliktu w akcji rewalidacji i profilaktyki w zakresie przestępczości nieletnich, „Biuletyn Sądownictwa dla Nieletnich” 1964, nr 3, s. 4–11.pl_PL
dc.referencesO potrzebie zapału, „Przyjaciel Dziecka” 1964, nr 5, s. 3–4.pl_PL
dc.referencesO roli kuratora przy sądzie dla nieletnich, „Biuletyn Sądownictwa dla Nieletnich” 1964 (numer specjalny z okazji XV-lecia sądownictwa dla nieletnich), s. 26–34.pl_PL
dc.referencesRefleksje pedagoga na temat wychowania młodzieży niedostosowanej, „Nowa Szkoła” 1964, nr 7–8, s. 64–67.pl_PL
dc.referencesProblem indywidualizacji w wychowaniu, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1965, nr 10, s. 1–4.pl_PL
dc.referencesPróba analizy podstawowych założeń wychowania w zakładach dla społecznie niedostosowanych, w: Materiały do nauczania psychologii, red. I. Wołoszynowa, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1965, t. I, s. 337–356.pl_PL
dc.referencesWięź rodzinna u młodzieży społecznie niedostosowanej, w: Materiały do nauczania psychologii, red. I. Wołoszynowa, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1965, t. I, s. 292–310.pl_PL
dc.referencesW trosce o szczęście dziecka, „Przyjaciel Dziecka” 1965, nr 1–5, s. 4–5.pl_PL
dc.referencesKorepetycje, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1966, nr 4, s. 10–13.pl_PL
dc.referencesRefleksje na temat koncepcji „wizji świata” Bertoliniego w świetle praktyki resocjalizacyjnej, „Szkoła Specjalna” 1966, nr 3, s. 129 –133.pl_PL
dc.referencesSpołeczne wychowanie rodziców w ramach wychowania rewalidacyjnego ich dzieci, „Szkoła Specjalna” 1966, nr 2, s. 74–81.pl_PL
dc.referencesZła wola czy nieporadność?, „Rodzina i Szkoła” 1966, nr 5, s. 5.pl_PL
dc.referencesAudycje radiowe ku czci Marii Grzegorzewskiej, „Szkoła Specjalna” 1967, nr 3, s. 246–247.pl_PL
dc.referencesCzas wolny w osiedlu społecznym, „Domy Spółdzielcze” 1967, nr 2, s. 31–32.pl_PL
dc.referencesO lepsze zaspokajanie potrzeb dziecka, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1967, nr 5, s. 2.pl_PL
dc.referencesPrawo dziecka do głosu (w systemie Korczakowskim), „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1967, nr 9, s. 5–7.pl_PL
dc.referencesZ doświadczeń łódzkiej szkoły dla chłopców społecznie niedostosowanych, „Szkoła Specjalna” 1967, nr 2, s. 145–151.pl_PL
dc.referencesA może by tak skończyć z dwójkami?, „Rodzina i Szkoła” 1968, nr 10, s. 3.pl_PL
dc.referencesPowaga zabawy dziecięcej, „Rodzina i Szkoła” 1968, nr 5, s. 2–3.pl_PL
dc.referencesAby dziecko nie było w konflikcie ze szkołą, „Nowa Szkoła” 1969, nr 6, s. 10–13.pl_PL
dc.referencesDziecko w konflikcie z rodziną, „Rodzina i Szkoła” 1969, nr 10, s. 2–3.pl_PL
dc.referencesJak to naprawić?, „Rodzina i Szkoła” 1969, nr 11, s. 5.pl_PL
dc.referencesRefleksje o resocjalizacji rodzin wychowanków domów dziecka, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1969, nr 5, s. 13–19.pl_PL
dc.referencesTrudny przypadek, „Rodzina i Szkoła” 1969, nr 5, s. 8–9.pl_PL
dc.referencesZ problematyki resocjalizacji rodzin wychowanków domów dziecka, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1969, nr 2, s. 185–196.pl_PL
dc.referencesZ problemów resocjalizacji rodzin (fragment referatu wygłoszonego na Plenum Zarządu Głównego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w dniu 17 czerwca 1968 r.), „Przyjaciel Dziecka” 1969, nr 1, s. 2–4.pl_PL
dc.referencesO tzw. dwójkach bez zdenerwowania, „Życie Szkoły” 1970, nr 1, s. 4–7.pl_PL
dc.referencesPrawidłowy i nieprawidłowy układ stosunków w rodzinie (fragment wystąpienia na Międzynarodowym Sympozjum o funkcji wychowawczej rodziny w świecie współczesnym w Warszawie w 1970 r.), „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1970, nr 5, s. 8–12.pl_PL
dc.referencesKilka uwag o zjawisku wychowalności (fragment przemówienia przygotowanego na Międzynarodowe Sympozjum o funkcji wychowawczej rodziny w świecie współczesnym w Warszawie w 1970 r.), „Szkoła Specjalna” 1971, nr 1, s. 2–5.pl_PL
dc.referencesUczeń trudny — istota wciąż jeszcze nieznana, „Nowa Szkoła” 1971, nr 6, s. 48–50.pl_PL
dc.referencesKontakty przyjaznej życzliwości, „Głos Nauczycielski” 1972, nr 4, s. 9.pl_PL
dc.referencesRacjonalny budżet czasu podstawowym warunkiem zdrowia psychicznego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1973, nr 3, s. 1–4.pl_PL
dc.referencesO potrzebach człowieka i jego postawach względem nich, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1974, nr 4, s. II–IV.pl_PL
dc.referencesPrzysposobienie do życia w rodzinie socjalistycznej (wkładka), Materiały i propozycje, oprac. N. Han-Ilgiewicz, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1974, nr 4–5, s. I–XVI.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-854-7


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/