Dlaczego śmierć może być dobra
Streszczenie
Publikacja Dlaczego śmierć może być dobra wpisuje się w interdyscyplinarny nurt badań nad śmiercią i przemijaniem (ang. death studies), wnosząc istotny wkład w refleksję nad tym, jak jednostki i wspólnoty doświadczają utraty więzi, nadają jej sens poprzez symboliczne przetwarzanie oraz osadzają w ramach kulturowych i społecznych struktur. Autorka proponuje perspektywę posthumanistyczną, przekraczającą tradycyjny, antropocentryczny sposób ujmowania śmierci i żałoby – jako doświadczenia dostępnego w sposób uświadomiony i czujący wyłącznie istotom ludzkim. W centrum rozważań znajduje się próba redefinicji śmierci jako zjawiska nie tylko nieuniknionego, lecz także potencjalnie dobrego – umożliwiającego transformację i kulturowe przepracowanie. Śmierć i żałoba zostały tu przedstawione jako procesy z jednej strony psychologicznie zindywidualizowane, z drugiej – silnie uwarunkowane społecznie. Autorka podkreśla, że ich analiza wymaga uwzględnienia kontekstu społecznego: obowiązujących norm, ról płciowych, rytuałów przejścia oraz dominujących narracji dotyczących umierania. Takie podejście pozwala wyjść poza dominujące modele psychologiczne, ujmujące żałobę jako uniwersalny proces wpisany w etapy lub fazy, i dostrzec jej kulturowe zróżnicowanie oraz społecznie regulowane ramy przeżywania straty. Publikacja posiada zarówno walor poznawczy, istotny dla badaczy i badaczek zajmujących się tematyką śmierci, jak i praktyczny – szczególnie dla osób pracujących w obszarach pomocy społecznej, edukacji, medycyny paliatywnej czy opieki hospicyjnej. Książka uwrażliwia na potrzebę przywrócenia żałobie należnego miejsca w refleksji społecznej i praktykach wspólnotowych. The publication Why Death Can Be Good fits into the interdisciplinary trend of death studies, making a significant contribution to the reflection on how individuals and communities experience the loss of bonds, give them meaning through symbolic processing, and embed them within cultural and social structures. The author uses a posthumanist perspective that goes beyond the traditional, anthropocentric way of understanding death and mourning—as an experience available in a conscious and sentient way only to human beings. At the center of the considerations is an attempt to redefine death as a phenomenon that is not only inevitable, but also potentially good—enabling transformation and cultural reworking. Death and mourning are presented here as processes that are, on the one hand, psychologically individualized, and on the other—strongly socially conditioned. The author emphasizes that their analysis requires taking into account the social context: applicable norms, gender roles, rites of passage and dominant narratives regarding dying. This approach allows us to go beyond the dominant psychological models that view mourning as a universal process inscribed in stages or phases, and to see its cultural diversity and the socially regulated framework for experiencing loss. The publication has both cognitive value, important for researchers dealing with the subject of death, and practical value—especially for people working in the areas of social welfare, education, palliative medicine or hospice care. The book sensitizes us to the need to restore mourning to its rightful place in social reflection and community practices.
Collections
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Język życia i śmierci na Majdanku. Studium leksykalno-semantyczne
Sroka, Jakub (2024)Niniejszą rozprawę stanowią przedstawienie oraz opis leksyki, którą posługiwały się osoby przebywające w obozie koncentracyjnym na Majdanku oraz próba porównania jej z mową używaną przez więźniów w innych nazistowskich ... -
Would you fancy a premium five o’clock after the funeral? Application of Terror Management Theory in daily shopping decisions
Walczak, Radosław B.; Gerymski, Rafał; Filipkowski, Jakub (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The present study has investigated how fear-of-death activation affected consumer food product choices. Undergraduate students (N = 130; Mage = 22.7; Meage = 21) differing on the conscious fear of death level participated ... -
Granice nazistowskich obozów koncentracyjnych i zagłady na terenie okupowanej Polski
Węgrzyn, Łukasz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Na terytorium okupowanej Polski w okresie drugiej wojny światowej naziści założyli dwa szczególne rodzaje obozów: koncentracyjne (Konzentrationslager Auschwitz-Birkenau, KL Lublin, KL Plaszow) i zagłady (SS-Sonderkommando ...