Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDybska-Jakóbkiewicz, Irena
dc.date.accessioned2025-12-11T15:32:19Z
dc.date.available2025-12-11T15:32:19Z
dc.date.issued2025-11-28
dc.identifier.issn1643-0700
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56896
dc.description.abstractThe article presents a project for an educational trail in the municipality of Szadek, integrating natural assets (e.g., the Jamno reserve, the Pichna valley, peat bogs) and cultural assets (medieval market square, Gothic church, traditional village, insurgents’ grave). It emphasizes the role of field education in developing key competences, pro‑environmental attitudes, and students’ regional identity. The proposed route enables practical exploration of the environment, observation of natural and cultural phenomena, and alignment with the core geography curriculum. The article highlights that educational trails foster learning through experience, integrate various fields of knowledge, strengthen bonds with the region, and that their design can involve both teachers and students.en
dc.description.abstractArtykuł prezentuje projekt ścieżki dydaktycznej w gminie Szadek, integrującej walory przyrodnicze (np. rezerwat Jamno, dolina Pichny, torfowiska) i kulturowe (średniowieczny rynek, gotycki kościół, tradycyjna wieś, mogiła powstańców). Podkreśla rolę edukacji terenowej w rozwijaniu kompetencji kluczowych, postaw proekologicznych i tożsamości regionalnej uczniów. Proponowana trasa umożliwia praktyczne poznanie środowiska, obserwację zjawisk przyrodniczych i kulturowych oraz realizację podstawy programowej geografii. Artykuł wskazuje, że ścieżki dydaktyczne sprzyjają nauce przez doświadczenie, integrują różne dziedziny wiedzy i budują więź z regionem, a ich projektowanie może angażować nauczycieli i uczniów.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesBiuletyn Szadkowskipl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectfield educationen
dc.subjecteducational trailen
dc.subjectSzadeken
dc.subjectnatural assetsen
dc.subjectcultural assetsen
dc.subjectgeography educationen
dc.subjectedukacja terenowapl
dc.subjectścieżka dydaktycznapl
dc.subjectSzadekpl
dc.subjectwalory przyrodniczepl
dc.subjectwalory kulturowepl
dc.subjectedukacja geograficznapl
dc.titleWalory przyrodnicze i kulturowe gminy Szadek w edukacji geograficznej – projekt ścieżki dydaktycznejpl
dc.title.alternativeNatural and Cultural Values of the Szadek Municipality in Geography Education – an Educational Trail Projecten
dc.typeArticle
dc.page.number73-95
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych, Instytut Geografii i Nauk o Środowiskupl
dc.identifier.eissn2449-8351
dc.referencesAbramowicz D., Innowacyjny przykład wytyczania ścieżek dydaktycznych z udziałem społeczności lokalnej na przykładzie geograficznej i przyrodniczej ścieżki dydaktycznej na Szachtach w Poznaniu, [w:] A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły, Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, Sosnowiec 2018, s. 219–231.pl
dc.referencesAbramowicz D., Projektowanie geograficznych ścieżek dydaktycznych, „Geografia w Szkole” 2022, nr 6, s. 24–27.pl
dc.referencesAndrysiak E., Szadek i ziemia szadkowska na łamach „Biuletynu Szadkowskiego”, „Biuletyn Szadkowski” 2012, t. 12, s. 181–201.pl
dc.referencesAngiel J., Jak realizować lekcje o własnym regionie?, „Geografia w Szkole” 1993, nr 5, s. 282–286.pl
dc.referencesAngiel J., Hibszer A., Szkurłat E., Zajęcia terenowe w kształceniu geograficznym. Od teorii i idei dydaktycznych do praktyki szkolnej, Poznań 2020.pl
dc.referencesBurchart J., Środowiskowe uwarunkowania rozwoju miasta i gminy Szadek, „Biuletyn Szadkowski” 2001, t. 1, s. 77–90.pl
dc.referencesCechosz S., Holcer Ł., Średniowieczny kościół parafialny w Szadku i jego renesansowa kaplica, „Biuletyn Szadkowski” 2015, t. 15, s. 35–68.pl
dc.referencesCichoń M., O kształceniu geograficznym w terenie. Koncepcja teoretyczna i jej praktyczne zastosowanie, Poznań 2023, s. 154.pl
dc.referencesCichoń M., Postrzeganie krajobrazu na geograficznych ścieżkach dydaktycznych, „Przegląd Geograficzny” 2008, nr 80 (3), s. 443–459.pl
dc.referencesCiszewska H., Ścieżka dydaktyczna, [w:] A. Dylikowa (red.), Dydaktyka geografii w szkole podstawowej, Warszawa 1990, s. 89–102.pl
dc.referencesGasek R., Ścieżka dydaktyczna jako forma poznania najbliższej przestrzeni geograficznej na przykładzie ścieżki dydaktycznej w miejscowości Zalas, „Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis Studia Geographica” 2010, nr 1, s. 68–83.pl
dc.referencesGorączko M., Gorączko A., Vernacular architecture and traditional rural landscape in new socio economic realities – a case study from Central Poland, „Bulletin of Geography. Socio economic Series” 2015, nr 30, s. 43–58.pl
dc.referencesKobojek S., Granosik E., Uwarunkowania przyrodnicze lokalizacji elektrowni wiatrowych w gminie Szadek, „Biuletyn Szadkowski” 2021, t. 21, s. 109–125.pl
dc.referencesKondracki J., Geografia regionalna Polski, Warszawa 2002.pl
dc.referencesKopacki R., Rynek w Szadku – uwarunkowania rozwoju, „Biuletyn Szadkowski” 2003, t. 3, s. 119–126.pl
dc.referencesKowara S., Budownictwo drewniane w Szadku, „Biuletyn Szadkowski” 2009, t. 9, s. 135–153.pl
dc.referencesKulesza M., Rozwój przestrzenny i współczesna struktura morfogenetyczna Szadku, „Biuletyn Szadkowski” 2003, t. 3, s. 55–71.pl
dc.referencesNowak A., Zasoby a jakość wód powierzchniowych gminy Szadek, „Biuletyn Szadkowski” 2001, t. 1, s. 101–110.pl
dc.referencesRuszkowski A., Szadek – jedno z najstarszych miast Polski, „Na Sieradzkich Szlakach” 1991, nr 1 (21), s. 29–31.pl
dc.referencesStefańska D., Tradycja powstańczych mogił w Szadku, „Biuletyn Szadkowski” 2009, t. 9, s. 177–185.pl
dc.referencesStulczewski J., Żydzi w Szadku – rys historyczny, „Biuletyn Szadkowski” 2010, t. 10, s. 141–160.pl
dc.referencesSzymczak J., Kwerenda historyczna do kościoła parafialnego pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Jakuba Apostoła w Szadku, „Biuletyn Szadkowski” 2015, t. 15, s. 5–33.pl
dc.referencesWoziwoda B., Rezerwat „Jamno” – cenny poligon badawczy łódzkich geobotaników, „Biuletyn Szadkowski” 2012, t. 12, s. 209–217.pl
dc.referencesKrakowiak I., Mokradła, bagna i torfowiska, https://izabelakrakowiak.pl/mokradla-bagna-i-torfowiska/ [dostęp: 4.05.2025].pl
dc.referencesMasiota-Tomaszewska J., Karkowski A., Nabagło K., Green Key ‒ Prognoza oddziaływania na środowisko dotycząca projektu „Program Ochrony Środowiska dla Gminy i Miasta Szadek na lata 2020–2028 z perspektywą do roku 2032”, Poznań–Szadek 2020, http://szadek.biuletyn.net/fls/bip_pliki/2021_04/BIPF5C05330D3E714Z/11_prognoza_do_POS_Szadek_24.07.2020.pdf [dostęp: 4.05.2025].pl
dc.referencesStudium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miasta Szadek, Uchwała Nr XXV/178/2012 Rady Gminy i Miasta Szadek z dnia 28 listopada 2012 r., https://mapa.inspirehub.pl/upload/public/gmina_szadek/REJESTR/XXV_178_2012_SUiKZP_tekst.pdf [dostęp: 4.05.2025].pl
dc.referencesUrząd Gminy i Miasta Szadek, 2020, Program ochrony środowiska dla Gminy i Miasta Szadek na lata 2020–2028 z perspektywą do roku 2032, http://szadek.biuletyn.net/fls/bip_pliki/2021_04/BIPF5C05330C91970Z/09_POS_Szadek_24.07.2020.pdf [dostęp: 4.05.2025].pl
dc.contributor.authorEmailidybska@ujk.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1643-0700.25.03
dc.relation.volume25


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0