Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKargulowa, Alicja
dc.date.accessioned2025-12-19T12:36:43Z
dc.date.available2025-12-19T12:36:43Z
dc.date.issued2025-12-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/57080
dc.description.abstractCounsellogy is a young subdiscipline of the social sciences and humanities. It is dedicated to the study of counseling and guidance. The paper argues that this scholarly field stands in a twofold relation to education. The very object of research is one of these links. The other is provided by the interdisciplinarity of knowledge, which is produced, accumulated and generalized by various humanities scholars, as well as researchers from other disciplines. Crucially, both the use of counseling interventions and engagement in shared interdisciplinary scholarship-generating research on counseling are intrinsically educational.en
dc.description.abstractPoradoznawstwo jest młodą subdyscypliną nauk społecznych i humanistycznych, której przedmiotem badań jest poradnictwo. W artykule pokazano, że z edukacją wiąże się ono dwojako. Po pierwsze poprzez przedmiot swoich badań. Po drugie ze względu na interdyscyplinarność tworzonej wiedzy, gromadzonej i uogólnianej przez przedstawicieli nie tylko nauk humanistycznych, ale i innych. Zarówno korzystanie z poradnictwa, jak i podejmowanie wspólnej interdyscyplinarnej pracy naukotwórczej na jego temat ma charakter edukacyjny.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjecteducationen
dc.subjectcounsellogyen
dc.subjectcounselingen
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectporadoznawstwopl
dc.subjectporadnictwopl
dc.titleEducational Aspects of Counsellogyen
dc.title.alternativeEdukacyjne aspekty poradoznawstwapl
dc.typeArticle
dc.page.number15-28
dc.contributor.authorAffiliationCounsellogical Association [Naukowe Towarzystwo Poradoznawcze]en
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesAszkiełowicz A., Ładyżyński A. (2020) Od poradnictwa do poradoznawstwa. Dorobek teoretyczny i obszary badawcze subdyscypliny, “Studia z Teorii Wychowania”, vol. XI, no. 2(31), pp. 121−141, https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3652.en
dc.referencesBabbie E. (2008) Podstawy badań społecznych, trans. W. Betkiewicz et al., Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesBadowska M., Ciechanowska D., Cyboran B. et al. (2020) Glosariusz EPALE. Pojęcia i terminy z zakresu edukacji dorosłych, Warszawa, EPALE Polska, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne.en
dc.referencesBańka A. (2006) Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.en
dc.referencesBilon A. (2010) Poradoznawstwo wobec ogólnej refleksji nad poradnictwem, “Edukacja Dorosłych”, no. 1(62), pp. 55–75.en
dc.referencesBilon A. (2016) Strukturacja poradnictwa kariery w Holandii. Między specyfiką kulturową a neoliberalną zmianą, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.en
dc.referencesBilon A., Kargul J. (2012) Społeczno-kulturowe konteksty definiowania roli doradcy, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 1, pp. 85–109.en
dc.referencesBreton H. (2020) Counselling and Guidance for Adults: A Narrative Paradigm, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 9, pp. 293–303, https://doi.org/10.34862/sp.2020.1.en
dc.referencesBuber M. (1992) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, trans. J. Doktór, Kraków, Instytut Wydawniczy PAX.en
dc.referencesCzerkawska A. (2013) Poradnictwo egzystencjalne. Założenia – inspiracje – rozwiązania praktyczne, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.en
dc.referencesCzerniawska O. (1996) Nieprofesjonalne poradnictwo dla ludzi starszych in: Dramaturgia poradnictwa, A. Kargulowa (ed.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, pp. 59–63.en
dc.referencesDębska E. (2020) Profile refleksyjności i typy karier. Perspektywa poradoznawcza, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323546092.en
dc.referencesDragon A. (2018) Transformacja doświadczeń życiowych uczestników mediacji. Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.en
dc.referencesDrabik-Podgórna V. (ed.) (2007) Poradnictwo między etyką a techniką, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.en
dc.referencesDrabik-Podgórna V. (2013) Myśleć jak poradoznawca, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 2, pp. 11–14.en
dc.referencesEco U. (2008) Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, trans. A. Kreisberg, K. Żaboklicki, J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, Warszawa, Wydawnictwo W.A.B.en
dc.referencesFoucault M. (1998) Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, trans. T. Komendant, Warszawa, Fundacja Aletheia.en
dc.referencesFrankl V. E. (1975) The Unconcious God. Psychoteraphy and Theology, New York, Simon and Schuster.en
dc.referencesGiddens A. (2003) Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, trans. S. Amsterdamski, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.en
dc.referencesGrobler A. (2006) Metodologia nauk, Kraków, Wydawnictwo Aureus – Wydawnictwo Znak.en
dc.referencesHabermas J. (1999) Teoria działania komunikacyjnego, vol. 1, Racjonalność działania a racjonalność społeczna, trans. A. M. Kaniowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesHolt J. (1981) O „pomocy” i specjalistach od pomagania in: Psychologia w działaniu, K. Jankowski (ed.), trans. A. Jakubowicz, Warszawa, Wydawnictwo Czytelnik, pp. 296–303.en
dc.referencesJacyno M. (2007) Kultura indywidualizmu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesKamiński S. (1970) Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.en
dc.referencesKargulowa A. (1986) Poradnictwo jako wiedza i system działań. Wstęp do poradoznawstwa, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.en
dc.referencesKargulowa A. (2023) Cztery podejścia w budowaniu poradoznawstwa. Wkład polskich badaczy w tworzenie nowej dziedziny wiedzy, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 12, pp. 11–37.en
dc.referencesKotarbiński T. (1984) Hasło dobrej roboty, Warszawa, Wydawnictwo Wiedza Powszechna.en
dc.referencesKulczycki M. (1998) Rozważania wokół zagadnień psychologicznego poradnictwa życiowego, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskigo.en
dc.referencesKwaśnica R. (2019) Język – wzorce krytyczności – przedrozumienie, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.en
dc.referencesLash S. (1994) Expert Systems or Situated Interpretation? Culture and Institutions in Disorganized Capitalism in: Reflexive Modernization: Politics, Tradition and Aesthetics in the Modern Social Order, U. Beck, A. Giddens, S. Lash, Stanford, Stanford University Press, pp. 110–173.en
dc.referencesMajdański S. (2011) Od metodologii nauk do naukoznawstwa, czyli o naukoznawstwie jako zespole nauk o nauce, ufundowanym teoretycznie i zorientowanym praktycznie in: Podstawy naukoznawstwa, vol. 1, P. Kawalec, P. Lipski, R. Wodzisz (eds.), Lublin, Wydawnictwo KUL, pp. 11–36.en
dc.referencesMaliszewski K. (2016) Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, no. 1(2), pp. 14–28.en
dc.referencesMarczak Ł. (2015) Problem wieloznaczności pojęcia “zrównoważony rozwój”, “Studia Gdańskie”, no. 36, pp. 167–180.en
dc.referencesMejssner B. (2024) Jak technologia zmienia krajobraz doradztwa, “Rzeczpospolita”, no. 12992, 03.10.2024, p. 20.en
dc.referencesMielczarek M. (2017) Czym jest poradnicze pole i jak je badać?, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 6, pp. 58–72.en
dc.referencesMinta J. (2012) Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, Warszawa, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.en
dc.referencesMuszyński M. (2020) Od dyscyplinarności do transdyscyplinarności – wybrane implikacje wytwarzania wiedzy o starości i starzeniu się, “Edukacja Dorosłych”, no. 1, pp. 13–30, https://doi.org/10.12775/ED.2020.002.en
dc.referencesNowak S. (1970) Metodologia badań socjologicznych, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesPineau G. (2021) Paradygmatyczne przejścia w tworzeniu koncepcji “doświadczeniowe uczenie się” z poradnictwem w tle, trans. by the editors, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 10, pp. 83–100.en
dc.referencesPodgórny M., Drabik-Podgórna V. (2015) Jak rozpoznać coaching? Przyczynek do dyskusji nad coachingiem w refleksji andragogicznej i poradoznawczej, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 4, pp. 30–51en
dc.referencesRibeiro M. A. (2023) Walidacja Dyskursywna: narzędzie narracyjne w doradztwie zawodowym dla “wrażliwych” młodych dorosłych, trans. by the editors, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 12, pp. 69–92.en
dc.referencesRosa H. (2020) Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Projekt krytycznej teorii późnonowoczesnej czasowości, trans. J. Duraj, J. Kołtan, Gdańsk, Europejskie Centrum Solidarności.en
dc.referencesSiarkiewicz E. (2010) Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia – iluzje – ambiwalencje, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.en
dc.referencesSiarkiewicz E., Słowik A., Bilon-Piórko A. (2021) Poradnictwo w międzynarodowym środowisku zróżnicowanym kulturowo na łamach “Studiów Poradoznawczych/Journal of Counsellogy”, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 10, pp. 101–115.en
dc.referencesSłowik A. (2016) Transnarodowe sieci poradnicze polskich emigrantów, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, https://doi.org/10.12775/RA.2016.008.en
dc.referencesSośnicki K. (1973) Teoria środków wychowania. Warszawa, Nasza Księgarnia.en
dc.referencesStawiszyński T. (2021) Ucieczka od bezradności, Kraków, Wydawnictwo Znak.en
dc.referencesSzumigraj M. (2009) O problemie w poradnictwie in: Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, A. Kargulowa (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 173–198.en
dc.referencesSzumigraj M. (2011) Poradnictwo kariery. Systemy i sieci, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie Oficyna Wydawnicza Łośgraf.en
dc.referencesTrębińska-Szumigraj E. (2012) (Nie)samodzielność i (nie)zaradność we współuzależnieniu. Przesłanki poszerzania refleksji poradoznawczej, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 1, pp. 69–82.en
dc.referencesVehviläinen S. (2021) Kierunki i dylematy poradnictwa. Próba syntezy, trans. by editors, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 10, pp. 63–80.en
dc.referencesWojtasik B. (1993) Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.en
dc.referencesWojtasik B. (2011) Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.en
dc.referencesZamojski P. (2014) Od demaskacji ku budowaniu. Po-krytyczna perspektywa badań pedagogicznych, “Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, no. 67(3), pp. 7–21.en
dc.referencesZielińska-Pękał D. (2019) Poradnictwo telewizyjne w perspektywie poradoznawczej, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.en
dc.contributor.authorEmailalicja.kargul@dsw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.21.02
dc.relation.volume21


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/