Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKrzewińska, Aneta
dc.contributor.authorDzimińska, Małgorzata
dc.contributor.authorWarwas, Izabela
dc.date.accessioned2025-12-19T12:36:44Z
dc.date.available2025-12-19T12:36:44Z
dc.date.issued2025-12-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/57084
dc.description.abstractThis study examines Polish citizens’ understanding of the Nature of Science (NoS) (McComas 2020) through public consultations on science communication in four areas: climate change, GMOs, vaccinations, and alternative medicine. Qualitative analysis of group discussions revealed that while all NoS elements were addressed, tools, processes, and products of science were most frequently referenced, with human elements and limitations mentioned less often. NoS principles were most evident among participants with higher education. The authors suggest using these insights as a litmus test for Polish citizens’ scientific literacy and advocate for professional science communication that goes beyond reporting findings to include explanations of scientific processes. This approach, they argue, can effectively support citizens’ lifelong learning.en
dc.description.abstractNiniejsze badanie analizuje rozumienie przez polskich obywateli natury nauki (NoS) (McComas 2020) poprzez konsultacje społeczne dotyczące komunikacji naukowej w czterech obszarach: zmian klimatu, GMO, szczepień i medycyny alternatywnej. Jakościowa analiza dyskusji grupowych wykazała, że chociaż poruszono wszystkie elementy NoS, najczęściej wspominano o narzędziach, procesach i produktach nauki, a rzadziej o elementach ludzkich i ograniczeniach. Zasady NoS były najbardziej widoczne wśród uczestników z wyższym wykształceniem. Autorzy sugerują wykorzystanie tych spostrzeżeń jako papierka lakmusowego dla umiejętności naukowych Polaków i opowiadają się za profesjonalną komunikacją naukową, która wykracza poza raportowanie wyników i obejmuje wyjaśnienia procesów naukowych. Argumentują, że takie podejście może skutecznie wspierać uczenie się obywateli przez całe życie.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectnature of scienceen
dc.subjectscientific literacyen
dc.subjectscience communicationen
dc.subjectpublic consultationsen
dc.subjectlifelong learningen
dc.subjectnatura naukipl
dc.subjectkompetencje naukowepl
dc.subjectkomunikacja naukowapl
dc.subjectkonsultacje społecznepl
dc.subjectuczenie się przez całe życiepl
dc.titleHow Understanding the Nature of Science Supports Lifelong Learningen
dc.title.alternativeJak zrozumienie natury nauki wspiera uczenie się przez całe życiepl
dc.typeArticle
dc.page.number71-87
dc.contributor.authorAffiliationKrzewińska, Aneta - University of Lodzen
dc.contributor.authorAffiliationDzimińska, Małgorzata - University of Lodzen
dc.contributor.authorAffiliationWarwas, Izabela - University of Lodzen
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesAdamczyk M. D. (2022) Uczenie się przez całe życie jako element uczestnictwa społecznego osób starszych i ich aktywnego starzenia się, “Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II”, no. 65(3), pp. 67–86, https://doi.org/10.31743/znkul.14471.en
dc.referencesBlue G., Medlock J. (2014) Public Engagement with Climate Change as Scientific Citizenship: A Case Study of World Wide Views on Global Warming, “Science as Culture”, no. 23(4), pp. 560–579, https://doi.org/10.1080/09505431.2014.917620.en
dc.referencesBybee R. W., Powell J. C., Trowbridge L. W. (2008) Teaching Secondary School Science. Strategies for Developing Scientific Literacy, 9th ed., Upper Saddle River, NJ, Pearson Merril Prentice Hall.en
dc.referencesDay S. B., Goldstone R .L. (2012) The Import of Knowledge Export: Connecting Findings and Theories of Transfer of Learning, “Educational Psychologist”, no 47(3), pp. 153–176, https://doi.org/10.1080/00461520.2012.696438.en
dc.referencesDorsah P. (2020) Pre-Service Teachers’ View of Nature of Science (NoS), “European Journal of Education Studies”, no. 7(6), pp. 124–146.en
dc.referencesDurant J. (1994) What is Scientific Literacy?, “European Review”, no. 2, pp. 83–89, https://doi.org/10.1017/S1062798700000922.en
dc.referencesGyllenpalm J., Rundgren C. J., Lederman J., Lederman N. (2022) Views About Scientific Inquiry: A Study of Students’ Understanding of Scientific Inquiry in Grade 7 and 12 in Sweden, “Scandinavian Journal of Educational Research”, no. 66(2), pp. 336–354, https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1869080.en
dc.referencesKrzewińska A., Dzimińska M., Warwas I., Wiktorowicz J. (2021) Komunikacja naukowa w Polsce. Szczepionki, medycyna alternatywna, zmiany klimatyczne, GMO pod lupą, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8220-553-4.en
dc.referencesKuhn T. (1996) The Structure of Scientific Revolution, Chicago, IL, The University of Chicago Press.en
dc.referencesLaal M., Salamati P. (2012) Lifelong Learning; Why Do We Need It?, “Procedia – Social and Behavioral Sciences”, no. 31, pp. 399–403, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.073.en
dc.referencesLederman N. G., Abd-El-Khalick F. (1998) Avoiding De-Natured Science: Activities That Promote Understandings of the Nature of Science in: The Nature of Science in Science Education, Rationales and Strategies, W. F. McComas (ed.), Dordrecht, Kluwer Academic Publishers, pp. 83–126, https://doi.org/10.1007/0-306-47215-5_5.en
dc.referencesLlorente C., Revuelta G., Dzimińska M., Warwas I., Krzewińska A., Moreno C. (2022) A Standard for Public Consultation on Science Communication: The CONCISE Project Experience, “Journal of Science Communication”, no. 21(3), pp. 1–25, https://doi.org/10.22323/2.21030802.en
dc.referencesLombrozo T., Thanukos A., Weisberg M. (2008) The Importance of Understanding the Nature of Science for Accepting Evolution, “Evolution: Education and Outreach”, no. 1(3), pp. 290–298, https://doi.org/10.1007/s12052-008-0061-8.en
dc.referencesMalewski M. (2013) Studia nad kondycją edukacji dorosłych, “Edukacja Dorosłych”, no. 1(68), pp. 9–23.en
dc.referencesMatthews M. (2002) Foreword and Introduction in: The Nature of Science in Science Education, Rationales and Strategies, W. F. McComas (ed.), Dordrecht, Kluwer Academic Publishers, pp. xi–xxi.en
dc.referencesMcComas W. F., Clough M. P., Almazroa H. (2002a) The Principal Elements of the Nature of Science: Dispelling the Myths in: The Nature of Science in Science Education, Rationales and Strategies, W. F. McComas (ed.), Dordrecht, Kluwer Academic Publishers, pp. 53–70, https://doi.org/10.1007/0-306-47215-5_3.en
dc.referencesMcComas W. F., Clough M. P., Almazroa H. (2002b) The Role and Character of the Nature of Science in Science Education in: The Nature of Science in Science Education, Rationales and Strategies, W. F. McComas (ed.), Dordrecht, Kluwer Academic Publishers, pp. 3–39, https://doi.org/10.1007/0-306-47215-5_1.en
dc.referencesMcComas W. F. (2020) Principal Elements of Nature of Science: Informing Science Teaching while Dispelling the Myths in: Nature of Science in Science Instruction, McComas W. F. (ed.), Cham, Springer, pp. 35–65, https://doi.org/10.1007/978-3-030-57239-6_3.en
dc.referencesMcPhetres J., Rutjens B. T., Weinstein N., Brisson J. A. (2019) Modifying Attitudes About Modified Foods: Increased Knowledge Leads to More Positive Attitudes, “Journal of Environmental Psychology”, no. 64(February), pp. 21–29, https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2019.04.012.en
dc.referencesMiller J. D. (1992) Toward a Scientific Understanding of the Public Understanding of Science and Technology, “Public Understanding of Science”, no. 1(1), pp. 23–26, https://doi.org/10.1088/0963-6625/1/1/005.en
dc.referencesMuszyński M. (2023) Trzy wymiary całożyciowego uczenia się – na przykładzie gerontologii edukacyjnej, “Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, no. 3(122), pp. 221–231.en
dc.referencesNelson C. E., Scharmann L. C., Beard J., Flammer L. I. (2019) The Nature of Science as a Foundation for Fostering a Better Understanding of Evolution, “Evolution: Education and Outreach”, no. 12, article 6, https://doi.org/10.1186/s12052-019-0100-7.en
dc.referencesOECD (2021) OECD Skills Outlook 2021: Learning for Life, OECD Publishing, Paris.en
dc.referencesRanney M. A., Clark D. (2016) Climate Change Conceptual Change: Scientific Information Can Transform Attitudes, “Topics in Cognitive Science”, no. 8(1), pp. 49–75, https://doi.org/10.1111/tops.12187.en
dc.referencesRask M., Worthington R. (eds.) (2017) Governing Biodiversity through Democratic Deliberation. Governing Biodiversity through Democratic Deliberation, London, Routledge.en
dc.referencesSchwartz R., Lederman N. (2008) What Scientists Say: Scientists’ Views of Nature of Science and Relation to Science Context, “International Journal of Science Education”, no. 30(6), pp. 727–771, https://doi.org/10.1080/09500690701225801.en
dc.referencesShapin S. (1992) Why the Public Ought to Understand Science-in-the-making, “Public Understanding of Science”, no. 1(1), pp. 27–30, https://doi.org/10.1088/0963-6625/1/1/006.en
dc.referencesSullenger K., Turner S. (2002) Nature of Science: Implications for Education an Undergraduate Course for Prospective Teachers in: The Nature of Science in Science Education, Rationales and Strategies, W. F. McComas (ed.), Dordrecht, Kluwer Academic Publishers, pp. 53–70.en
dc.referencesWeisberg D. S., Landrum A. R., Hamilton J., Weisberg M. (2021) Knowledge About the Nature of Science Increases Public Acceptance of Science Regardless of Identity Factors, “Public Understanding of Science”, no. 30(2), pp. 120–138, https://doi.org/10.1177/0963662520977700.en
dc.referencesYearley S. (1994) Understanding Science from the Perspective of the Sociology of Scientific Knowledge: An Overview, “Public Understanding of Science”, no. 3(3), pp. 245–258, https://doi.org/10.1088/0963-6625/3/3/001.en
dc.referencesWWV on Global Warming (nd.), https://globalwarming.wwviews.org/node/259.html (accessed: 25.01.2025).en
dc.referencesWorld Economic Forum (2015) New Vision for Education – Unlocking the Potential of Technology. World Economic Forum, BCG, Geneva. https://www3.weforum.org/docs/WEFUSA_NewVisionforEducation_Report2015.pdf (accessed: 25.01.2025).en
dc.contributor.authorEmailKrzewińska, Aneta - aneta.krzewinska@uni.lodz.p
dc.contributor.authorEmailDzimińska, Małgorzata - malgorzata.dziminska@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailWarwas, Izabela - izabela.warwas@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.21.06
dc.relation.volume21


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0