Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLohmann, Robin
dc.contributor.authorMuszyński, Marcin
dc.contributor.authorFabiś, Artur
dc.contributor.authorSerrano, Polonca
dc.contributor.authorZemaitaityte, Irena
dc.contributor.authorČiuladienė, Gražina
dc.contributor.authorKatkonienė, Agata
dc.contributor.authorJegeleviciene, Violeta
dc.contributor.authorReiter, Krystyna
dc.contributor.authorGleser, Christian
dc.date.accessioned2025-12-19T12:36:45Z
dc.date.available2025-12-19T12:36:45Z
dc.date.issued2025-12-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/57089
dc.description.abstractThe purpose of this article is to introduce the Erasmus+ project Learning from European Lives (LEuLiv). This project is unique in its partnerships (Germany, Poland, Slovenia and Lithuania), the combination of diversity and synergy in the project’s concept and the fact that it encompasses four dimensions of biographical learning: the personal, inter-personal, social/societal and transcultural. Students from a variety of different academic and professional backgrounds in the partnership countries will learn the theoretical basis of biographical exploration with a focus on autobiographical memories as a resource in the present and conduct an interview with an older person (aged 60 or older). Project results include the creation of teaching manuals and innovative learning programs as well as a multi-lingual, multicultural biographical databank with 80 plus interviews to be used by the participating partners for future research and course development.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie projektu Erasmus+ „Learning from European Lives” (LEuLiv). Projekt ten jest wyjątkowy ze względu na partnerstwo obejmujące Niemcy, Polskę, Słowenię i Litwę, a także na połączenie różnych wymiarów uczenia się biograficznego: osobistego, interpersonalnego, społecznego oraz transkulturowego. Studenci z krajów partnerskich, reprezentujący zróżnicowane środowiska akademickie i doświadczenia zawodowe, w ramach projektu poznają teoretyczne podstawy badań biograficznych, ze szczególnym uwzględnieniem pamięci autobiograficznej jako zasobu wykorzystywanego w teraźniejszości. Przeprowadzą także wywiady z osobami starszymi (w wieku 60 lat i więcej). Rezultaty projektu obejmują opracowanie podręczników dydaktycznych i innowacyjnych programów kształcenia, a także stworzenie wielojęzycznej, wielokulturowej bazy danych biografii zawierającej ponad 80 wywiadów, która będzie wykorzystywana przez instytucje partnerskie w przyszłych badaniach oraz przy projektowaniu programów nauczania.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectbiographical learningen
dc.subjectautobiographical memoriesen
dc.subjecttransformational learningen
dc.subjectLEuLiv projecten
dc.subjectuczenie biograficznepl
dc.subjectpamięć autobiograficznapl
dc.subjectuczenie transformacyjnepl
dc.subjectprojekt LEuLivpl
dc.titleLearning from European Lives: An Introduction to the LEuLiv Projecten
dc.title.alternativeUczenie się z doświadczeń życiowych mieszkańców Europy. Wprowadzenie do projektu LEuLivpl
dc.typeArticle
dc.page.number158-169
dc.contributor.authorAffiliationLohmann, Robin - University of Education, Karlsruhe, Germanyen
dc.contributor.authorAffiliationMuszyński, Marcin - University of Lodz, Polanden
dc.contributor.authorAffiliationFabiś, Artur - WSB University, Dąbrowa Górnicza, Polanden
dc.contributor.authorAffiliationSerrano, Polonca - Alma Mater Europaea University, Maribor, Sloveniaen
dc.contributor.authorAffiliationZemaitaityte, Irena - Mykolas Romeris University, Vilnius, Lithuaniaen
dc.contributor.authorAffiliationČiuladienė, Gražina - Mykolas Romeris University, Vilnius, Lithuaniaen
dc.contributor.authorAffiliationKatkonienė, Agata - Mykolas Romeris University, Vilnius, Lithuaniaen
dc.contributor.authorAffiliationJegeleviciene, Violeta - Mykolas Romeris University, Vilnius, Lithuaniaen
dc.contributor.authorAffiliationReiter, Krystyna - University of Education, Karlsruhe, Germanyen
dc.contributor.authorAffiliationGleser, Christian - University of Education, Karlsruhe, Germanyen
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesAlheit P., von Heiden F. (2009) Einführung. Was hat lebenslanges Lernen mit Biographieforschung zu tun? in: Lebenslanges Lernen und erziehungswissenschaftliche Biographieforschung. Konzepte und Forschung in europäischen Diskurs, P. Alheit, F. von Heiden (eds.), Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften, pp. 9–17, https://doi.org/10.1007/978-3-531-91520-3_1.en
dc.referencesBubolz-Lutz E., Engler S., Kricheldorff C., Schramek R. (eds.) (2022) Geragogik: Bildung und Lernen im Prozess des Alterns: Das Lehrbuch (2nd ed.), Stuttgart, Kohlhammer Verlag, https://doi.org/10.17433/978-3-17-040693-3.en
dc.referencesButler R. N. (1963) The Life Review: An Interpretation of Reminiscence in the Aged, “Psychiatry”, no. 26(1), pp. 65–76, https://doi.org/10.1080/00332747.1963.11023339.en
dc.referencesCasey E. S. (2000) Remembering: A phenomenological study, Bloomington and Indianapolis, Indiana University Press.en
dc.referencesEngel J., Epp A., Lipkina J., Schinkel S., Terhart H., Wischmann A. (2021) Gesellschaftlicher Wandel und die Entwicklung qualitativer Forschung im Feld der Bildung: Methodologische Wagnisse, diskursive Verschiebungen und Repräsentationskritiken, “Zeitschrift für Qualitative Forschung”, no. 22(1), pp. 139–158, https://doi.org/10.3224/zqf.v22i1.01.en
dc.referencesFabiś A., Wąsiński A., Tomczyk L. (2017) Existential Perspective of Biography-Related Reflection in the Intergenerational Narrative Messages, “Journal of Family History”, no. 4(3), pp. 326–340, https://doi.org/10.1177/0363199017711213.en
dc.referencesGoodson I. F., Gill S. R. (2011) Narrative Pedagogy: Life History and Learning, New York, Peter Lang.en
dc.referencesHaight B. K. (1991) Reminiscing: The State of the Art as a Basis for Practice, “International Journal of Aging and Human Development”, no. 33(1), 1–32, https://doi.org/10.2190/F8YP-D4X5-MV9M-CGMH.en
dc.referencesHallqvist A. (2014) Biographical Learning: Two Decades of Research and Distinction, “Educational Review”, no. 66(4), 497–513, https://doi.org/10.1080/00131911.2013.816265.en
dc.referencesHorsdal M. (2012) Leben erzählen – Leben verstehen. Dimensionen der Biografieforschung und narrativer Interviews für die Erwachsenenbildung, Bielefeld, Bertelsmann, https://doi.org/10.3278/14/1119w.en
dc.referencesIvanova M., Aytekin V., Epp A. (2021) Zugriff auf natio-ethno-kulturelle Differenz(-konstruktionen) im Rahmen pädagogischer Forschung und Praxis in: Soziale Differenz und Reifizierung. Theoretische Zugänge und forschungspraktische Bearbeitung, S. Gabriel, K. Kotzyba, P. Leinhos, D. Matthes, K. Meyer, M. Völcker (eds.), pp. 77–100, Wiesbaden, Springer Fachmedien Wiesbaden, https://doi.org/10.1007/978-3-658-31066-0_4.en
dc.referencesKandel E. R. (2006) Auf der Suche nach dem Gedächtnis: Die Entstehung einer neuen Wissenschaft des Geistes, München, Siedler Verlag.en
dc.referencesKirschner H., Forstmeier S., Strauß B. (2022) Das Lebensrückblickgespräch: Hintergründe, Wirkungsweise und praktische Anleitung, Gießen, Psychosozial-Verlag, https://doi.org/10.30820/9783837978698.en
dc.referencesLohmann R. (2013) Was gestern war, hilft mir für morgen – Lebenskompetenz durch Erinnerung, München, Kösel Verlag.en
dc.referencesMárquez G. G. (2014) Living to Tell the Tale, London, Penguin UK.en
dc.referencesMezirow J. (1978) Perspective Transformation, “Adult Education”, no. 2, pp. 100–110, https://doi.org/10.1177/074171367802800202.en
dc.referencesMezirow J. (2000) Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress, San Francisco, Jossey-Bass.en
dc.referencesMezirow J. (2006) An Overview of Transformative Learning in: Lifelong learning: Concepts and contexts, P. Sutherland, J. Crowther (eds.), London–New York, Routledge, pp. 24–38.en
dc.referencesRosenthal G. (1995) Erlebte und erzählte Lebensgeschichte: Gestalt und Struktur biographischer Selbstbeschreibung, Frankfurt am Main, Campus Verlag.en
dc.referencesSchacter D. L. (1996) Searching for Memory: The Brain, the Mind, and the Past, New York, Basic Books.en
dc.referencesSherman E. (1991) Reminiscence and the Self in Old Age, New York, Springer.en
dc.referencesSmith J. L., Bryant F. B. (2019) Enhancing Positive Perceptions of Aging by Savoring Life Lessons, “Aging & Mental Health”, no. 6, pp. 762–770, https://doi.org/10.1080/13607863.2018.1450840.en
dc.referencesZhong Q., Chen C., Chen S. (2023) Effectiveness on Quality of Life and Life Satisfaction for Older Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis of Life Review and Reminiscence Therapy Across Settings, “Behavioral Sciences”, no. 13(10), p. 830, https://doi.org/10.3390/bs13100830.en
dc.referencesEuropean Commission (2024) Erasmus+ Programme Guide, version 28-11-2023, https://erasmus-plus.ec.europa.eu/sites/default/files/2023-11/2024-Erasmus+Programme-Guide_EN.pdf (accesed: 20.10.2025).en
dc.contributor.authorEmailLohmann, Robin - robin.lohmann@ph-karlsruhe.de
dc.contributor.authorEmailMuszyński, Marcin - czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailFabiś, Artur - artur.fabis@wsb.edu.pl
dc.contributor.authorEmailSerrano, Polonca - czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailZemaitaityte, Irena - czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailČiuladienė, Gražina - czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailKatkonienė, Agata - czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailJegeleviciene, Violeta - czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailReiter, Krystyna - czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailGleser, Christian - czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.21.11
dc.relation.volume21


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0