dc.contributor.author | Węgrzyniak, Anna | |
dc.date.accessioned | 2015-02-06T18:13:02Z | |
dc.date.available | 2015-02-06T18:13:02Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6574 | |
dc.description.abstract | Otwierający tom Wyjście wiersz *** biel się nie smuci autorka traktuje jako istotne wprowadzenie do tomu, którego interpretację zaczyna od konfrontacji tytułu z obrazem na okładce. Wagę wiersza o bieli podkreśla dwojaki zapis – wersja drukowana (czarne litery) i negatyw rękopisu (białe litery). Motyw bieli – w twórczości Różewicza stale obecny, będący znakiem wielofunkcyjnym, odsyła autorkę do wiersza Biel, w którym poeta opłakiwał baranka. Analiza utworu pozwala wnioskować, że jest on zapisem zamierania zmysłów, wrażeń, pamięci, słów. Aluzyjnie przywołana figura baranka, który „gładzi grzechy świata” wnosi sens eschatologiczny. Biel rozjaśnia śmierć, jest tutaj znakiem doskonałej niewiedzy, tego, co niepoznawalne i niewyrażalne. Biel łączy „szarą strefę” z cierpieniem (które oczyszcza) i śmiercią (człowieka, poezji). Wobec bankructwa słów zużytych, biel jako znak ciszy i milczenia prowadzi poetę do „wyjścia” – poza rzeczywistość otaczającego świata, w strefę ciszy i milczenia. O śmierci poeta nie mówi, wyręcza się typografią (na białej kartce czarne litery, na czarnej – białe), dialogiem, grą z jej kulturowymi wyobrażeniami. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2 | |
dc.subject | biel | pl_PL |
dc.subject | śmierć | pl_PL |
dc.subject | poezja | pl_PL |
dc.subject | wyjście | pl_PL |
dc.subject | milczenie | pl_PL |
dc.subject | sen | pl_PL |
dc.title | Biel staje się bielsza. O Wyjściu | pl_PL |
dc.title.alternative | The white grows whiter. On Wyjście (“Exit”) | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 163-172 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Humanistyczno- -Społeczny, Katedra Literatury i Kultury Polskiej. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Prof. dr hab. Anna Węgrzyniak, 30 lat była związana z Uniwersytetem Śląskim i zatrudniona w Zakładzie Teorii Literatury, obecnie od 12 lat pracuje na Wydziale Humanistyczno-Społecznym Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, gdzie pełni funkcję kierownika Katedry Literatury i Kultury Polskiej. Zajmuje się literaturą i kulturą XX i XXI wieku, jest redaktor naczelną półrocznika naukowego „Świat i Słowo” (20 numerów). Ważniejsze publikacje: Nie ma rozpusty większej niż myślenie. O poezji Wisławy Szymborskiej, Katowice 1987; Egzystencjalne i metafizyczne. Od Leśmiana do Maja, Katowice 1999; Czytam, więc jestem. Studia, interpretacje, glosy, Bielsko-Biała 2004; „Ja głosów świata imitator”. Studia o poezji Juliana Tuwima, Katowice 2006. | pl_PL |
dc.references | Dakowicz Przemysław, Tadeusz Różewicz uczy się chodzić, „Topos” 2005, nr 1–2, s. 159–163 | |
dc.references | Dzień Mirosław, Człowiek w perspektywie eschatologicznej w poezji Czesława Miłosza i Tadeusza Różewicza. Studium analityczno-interpretacyjne, t. 1, Bielsko-Biała 2010 | |
dc.references | Grochowiak Stanisław, Poezje, Warszawa 1988, s. 52 | |
dc.references | Łukasiewicz Jacek, Jak te pięcioraczki, „Odra” 2005, s. 67 | |
dc.references | Nycz Ryszard, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej poezji polskiej, Kraków 2001 | |
dc.references | Olszański Grzegorz, Pawelec Dariusz, Komunał?, [w:] Zamieranie. Interpretacje, red. Grzekorz Olszański, Dariusz Pawelec, Katowice 2007, s. 7–9 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Na powierzchni poematu i w środku, Warszawa 1989, s. 34 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Utwory zebrane. Poezja, t. 3, Wrocław 2006, s. 38–39 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Utwory zebrane. Poezja, t. 4, Wrocław 2006, s. 383 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Wyjście, Wrocław 2004, s. 7 | |
dc.references | Skrendo Andrzej, Tadeusz Różewicz i granice literatury. Poetyka i etyka transgresji, Kraków 2002 | |
dc.references | Stala Marian, Czas, który nastał po czasie marnym. O jednym wierszu Tadeusza Różewicza, [w:] tenże, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997, s. 47 | |
dc.references | Szymborska Wisława, Chwila, Kraków 2002, s. 5 | |
dc.contributor.authorEmail | anwe@poczta.fm | pl_PL |