Show simple item record

dc.contributor.authorFilipowicz, Anna
dc.date.accessioned2015-02-07T08:05:24Z
dc.date.available2015-02-07T08:05:24Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6587
dc.description.abstractW późnej twórczości Tadeusza Różewicza zwierzęta bywają często nowymi sprzymierzeńcami poety w jego rozważaniach nad kształtem współczesności. W przeciwieństwie do wcześniejszych tomów, w których świat animalny stanowił zazwyczaj synonim nieodwołalnej ludzkiej degrengolady, ukazywani w ostatnich utworach reprezentanci fauny stają się nieoczekiwanym sojusznikiem Różewicza, coraz bardziej krytycznego wobec ponowoczesnej kultury oraz konstytuującego ją człowieka. W zwierzęcej niemocie poeta szuka zwłaszcza przewrotnej zbieżności z podejmowanymi przez siebie twórczymi wyborami, zaś jego ironiczna gra gatunkową różnicą, w której odwraca się humanistyczne hierarchie i bezlitośnie piętnuje niekompetencję homo sapiens, staje się pretekstem do kolejnego zakwestionowania dorobku wykreowanej przez niego cywilizacji. Zapewne dlatego w poemacie Pan Pongo (ze zbioru Cóż z tego że we śnie) nie tylko docenia się przyrodzone zwierzętom milczenie czy ich behawioralne niepodobieństwo do ludzkiego gatunku, ale pozycjonuje niektóre ze stworzeń (orangutan) na równi z dawnymi „głosami” najważniejszych dla tej twórczości postaci literatury, sztuki czy filozofii. Takie konfrontacje z tym, co animalne zdradzają doskonałą orientację poety w mocnych i słabych stronach związanych ze zwierzętami posthumanistycznych teorii (nurty human-animal studies). Dowodzą jednak również nieredukowalnego sceptycyzmu Różewicza, który nawet w sytuacji pełnego uznania dla zwierzęcego istnienia pozostaje nieodmiennie przy „własnym”, zdenaturalizowanym stanowisku, opowiadając się trwale po ludzkiej i tylko ludzkiej stronie bytu.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2
dc.subjectzwierzępl_PL
dc.subjectantropocentryzmpl_PL
dc.subjectzoocentryzmpl_PL
dc.subjectposthumanizmpl_PL
dc.subjectanimal studiespl_PL
dc.subjectmaszyna antropologicznapl_PL
dc.subjectnosorożec Tonipl_PL
dc.subjectorangutan Pongopl_PL
dc.subjectogród zoologicznypl_PL
dc.titleOd beztroskiego małpiego ludku do mądrego pana Pongo. Strategie post-ludzkie w późnej poezji Tadeusza Różewiczapl_PL
dc.title.alternativeFrom carefree monkey folk to the wise Mr Pongo. Post-human strategies in the late poetry of Tadeusz Różewiczpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number212-228pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Teorii Literatury i Krytyki Artystycznejpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAnna Filipowicz – dr, adiunkt w Katedrze Teorii Literatury i Krytyki Ar- tystycznej Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie zajmuje się filozofią post - humanizmu i antropologią zwierząt w polskiej literaturze współcze- snej. Opublikowała m.in. artykuły: Z pamiętnika młodego nosorożca, czyli o zoocentrycznym widzeniu świata (na przykładzie utworu Tadeusza Różewicza pt. „Nosorożec”) (2011); Zwierzęcy Holocaust? O skandalu zagłady w „Dwuna- stu stacjach” Tomasza Różyckiego (2012); Raj odrzucony. O poetyckim wyzwo- leniu zwierząt (w „Śmierci” Marcina Świetlickiego) (2013).pl_PL
dc.referencesBednarek Joanna, Maszyna antropologiczna – instrukcja demontażu, http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article435 [dostęp: 31.01.2013]
dc.referencesBerger John, Po cóż patrzeć na zwierzęta?, [w:] tenże, O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Warszawa 1999, s. 5–39
dc.referencesHeidegger Martin, Die Grundbegriffe der Metaphysik. Welt-Endlichkeit-Einsamkeit, Frankfurt 1983, s. 284, 309
dc.referencesKruszelnicki Michał, Drogi francuskiej heterologii, Wrocław 2008, s. 145
dc.referencesLasker-Schüler Else, Doktor Benn, przeł. Jacek Stanisław Buras, „Literatura na Świecie” 1983, nr 10, s. 18
dc.referencesMościcki Paweł, Zwierzę, które umieram. Heidegger, Derrida, Agamben, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2009, nr 4, s. 61
dc.referencesMusiał Łukasz, ZwierzoczłekoKafka, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2009, nr 4, s. 69–71
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Utwory zebrane. Poezja, t. 4, Wrocław 2006, s. 365–373
dc.referencesSzczukowski Dariusz, Autoportret (nie)możliwy. Strategie podmiotowości w dziele Tadeusza Różewicza, [w:] Powracając do Różewicza. Studia i szkice, pod red. Zbigniewa Majchrowskiego, Moniki Żółkoś, Gdańsk 2006, s. 9–33
dc.referencesŻychliński Arkadiusz, Zwierzę, którego nie ma. Experimentum de hominis natura, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2009, nr 4, s. 58
dc.contributor.authorEmailafilipowicz@wp.plpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record