dc.contributor.author | Filipowicz, Anna | |
dc.date.accessioned | 2015-02-07T08:05:24Z | |
dc.date.available | 2015-02-07T08:05:24Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6587 | |
dc.description.abstract | W późnej twórczości Tadeusza Różewicza zwierzęta bywają często nowymi sprzymierzeńcami poety w jego rozważaniach nad kształtem współczesności. W przeciwieństwie do wcześniejszych tomów, w których świat animalny stanowił zazwyczaj synonim nieodwołalnej ludzkiej degrengolady, ukazywani w ostatnich utworach reprezentanci fauny stają się nieoczekiwanym sojusznikiem Różewicza, coraz bardziej krytycznego wobec ponowoczesnej kultury oraz konstytuującego ją człowieka. W zwierzęcej niemocie poeta szuka zwłaszcza przewrotnej zbieżności z podejmowanymi przez siebie twórczymi wyborami, zaś jego ironiczna gra gatunkową różnicą, w której odwraca się humanistyczne hierarchie i bezlitośnie piętnuje niekompetencję homo sapiens, staje się pretekstem do kolejnego zakwestionowania dorobku wykreowanej przez niego cywilizacji. Zapewne dlatego w poemacie Pan Pongo (ze zbioru Cóż z tego że we śnie) nie tylko docenia się przyrodzone zwierzętom milczenie czy ich behawioralne niepodobieństwo do ludzkiego gatunku, ale pozycjonuje niektóre ze stworzeń (orangutan) na równi z dawnymi „głosami” najważniejszych dla tej twórczości postaci literatury, sztuki czy filozofii. Takie konfrontacje z tym, co animalne zdradzają doskonałą orientację poety w mocnych i słabych stronach związanych ze zwierzętami posthumanistycznych teorii (nurty human-animal studies). Dowodzą jednak również nieredukowalnego sceptycyzmu Różewicza, który nawet w sytuacji pełnego uznania dla zwierzęcego istnienia pozostaje nieodmiennie przy „własnym”, zdenaturalizowanym stanowisku, opowiadając się trwale po ludzkiej i tylko ludzkiej stronie bytu. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2 | |
dc.subject | zwierzę | pl_PL |
dc.subject | antropocentryzm | pl_PL |
dc.subject | zoocentryzm | pl_PL |
dc.subject | posthumanizm | pl_PL |
dc.subject | animal studies | pl_PL |
dc.subject | maszyna antropologiczna | pl_PL |
dc.subject | nosorożec Toni | pl_PL |
dc.subject | orangutan Pongo | pl_PL |
dc.subject | ogród zoologiczny | pl_PL |
dc.title | Od beztroskiego małpiego ludku do mądrego pana Pongo. Strategie post-ludzkie w późnej poezji Tadeusza Różewicza | pl_PL |
dc.title.alternative | From carefree monkey folk to the wise Mr Pongo. Post-human strategies in the late poetry of Tadeusz Różewicz | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 212-228 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Anna Filipowicz – dr, adiunkt w Katedrze Teorii Literatury i Krytyki Ar-
tystycznej Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie zajmuje się filozofią post -
humanizmu i antropologią zwierząt w polskiej literaturze współcze-
snej. Opublikowała m.in. artykuły: Z pamiętnika młodego nosorożca, czyli
o zoocentrycznym widzeniu świata (na przykładzie utworu Tadeusza Różewicza
pt. „Nosorożec”) (2011); Zwierzęcy Holocaust? O skandalu zagłady w „Dwuna-
stu stacjach” Tomasza Różyckiego (2012); Raj odrzucony. O poetyckim wyzwo-
leniu zwierząt (w „Śmierci” Marcina Świetlickiego) (2013). | pl_PL |
dc.references | Bednarek Joanna, Maszyna antropologiczna – instrukcja demontażu, http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article435 [dostęp: 31.01.2013] | |
dc.references | Berger John, Po cóż patrzeć na zwierzęta?, [w:] tenże, O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Warszawa 1999, s. 5–39 | |
dc.references | Heidegger Martin, Die Grundbegriffe der Metaphysik. Welt-Endlichkeit-Einsamkeit, Frankfurt 1983, s. 284, 309 | |
dc.references | Kruszelnicki Michał, Drogi francuskiej heterologii, Wrocław 2008, s. 145 | |
dc.references | Lasker-Schüler Else, Doktor Benn, przeł. Jacek Stanisław Buras, „Literatura na Świecie” 1983, nr 10, s. 18 | |
dc.references | Mościcki Paweł, Zwierzę, które umieram. Heidegger, Derrida, Agamben, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2009, nr 4, s. 61 | |
dc.references | Musiał Łukasz, ZwierzoczłekoKafka, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2009, nr 4, s. 69–71 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Utwory zebrane. Poezja, t. 4, Wrocław 2006, s. 365–373 | |
dc.references | Szczukowski Dariusz, Autoportret (nie)możliwy. Strategie podmiotowości w dziele Tadeusza Różewicza, [w:] Powracając do Różewicza. Studia i szkice, pod red. Zbigniewa Majchrowskiego, Moniki Żółkoś, Gdańsk 2006, s. 9–33 | |
dc.references | Żychliński Arkadiusz, Zwierzę, którego nie ma. Experimentum de hominis natura, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2009, nr 4, s. 58 | |
dc.contributor.authorEmail | afilipowicz@wp.pl | pl_PL |