dc.contributor.author | Wójcik, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2015-02-07T08:07:56Z | |
dc.date.available | 2015-02-07T08:07:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6590 | |
dc.description.abstract | Przedmiot refleksji stanowi wiersz Tadeusza Różewicza Pomniki. Intertekstualna lektura utworu polega na odczytaniu go w kontekście poezji Leopolda Staffa i Paula Celana. Obecną w wierszu – wspólną dla wymienionych autorów – metaforykę przestrzenną interpretuje się jako formę diagnozy sytuacji duchowej po doświadczeniach ostatniej wojny. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2 | |
dc.subject | Tadeusz Różewicz | pl_PL |
dc.subject | Leopold Staff | pl_PL |
dc.subject | Paul Celan | pl_PL |
dc.subject | przestrzeń | pl_PL |
dc.subject | druga wojna światowa | pl_PL |
dc.title | Figury zaprzeczonej przestrzeni (Różewicz, Celan, Staff) | pl_PL |
dc.title.alternative | Figures of a negated space (Różewicz, Celan, Staff) | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 97-105 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Instytut Literatury Polskiej, Zakład Literatury XX i XXI wieku | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Tomasz Wójcik - profesor w Zakładzie Literatury XX i XXI wieku (Instytut Literatury Polskiej, Uniwersytet Warszawski), redaktor naczelny dwumiesięcznika „Przegląd Humanistyczny”. Zainteresowania naukowe: poezja polska XX wieku oraz literatura porównawcza (w szczególności francuska i niemieckojęzyczna). Autor kilku książek poświęconych dwudziestowiecznej literaturze polskiej m.in. Pejzaż w poezji Jarosława Iwaszkiewicza. Paramonografia liryki poety (1993), Pisarze awangardy dwudziestolecia międzywojennego. Autokomentarze (Leśmian – Witkacy – Schulz – Gombrowicz) (1995), Pociecha mieszka w pięknie. Studia o twórczości Jarosława Iwaszkiewicza (1998), Późna twórczość wielkich poetów. Dramat formy (2005). | pl_PL |
dc.references | Celan Paul, Wiersze, wybrał, przeł. i posłowiem opatrzył F. Przybylak, Kraków 1988, s. 195 | |
dc.references | George Stefan, Poezje, wybór i wstęp K. Kamińska, Warszawa 1979, s. 173 | |
dc.references | Miłosz Czesław, Poezje, Warszawa 1988, s. 105 | |
dc.references | Miłosz Czesław, To, Kraków 2000, s. 78 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Niepokój. Wybór wierszy z lat 1944–1994, Warszawa 1995, s. 263 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Poezje, Wrocław 1987, s. 21 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Wyjście, Wrocław 2004, s. 27 | |
dc.references | Staff Leopold, Poezje zebrane, t. II, Warszawa 1980, s. 814 | |
dc.references | Wodziński Cezary, Kairos. Konferencja w Todtnaubergu. Celan – Heidegger, Gdańsk 2010, s. 71, 279 | |
dc.contributor.authorEmail | tomasz.wojcik@uw.edu.pl | pl_PL |