dc.contributor.author | Nofikow, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2015-02-07T08:08:35Z | |
dc.date.available | 2015-02-07T08:08:35Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6591 | |
dc.description.abstract | Artykuł Refleksywność „Białego małżeństwa” Tadeusza Różewicza to analiza dramatu Białe małżeństwo w kontekście (i przy użyciu) narzędzi wypracowanych przez antropologię kulturową. W tekście wykorzystane zostały takie pojęcia, jak: widowisko kulturowe, liminalność czy – przywołana w tytule – refleksywność. Kategorie te służą zarówno opisaniu wewnętrznej, dynamicznej struktury tekstu Różewicza, jak i stanowią narzędzia interpretacyjne.
Utwór Białe małżeństwo odczytany został jako tekst o rytualnym (i liminalnym) tworzeniu podmiotowości oraz artystycznym ustanawianiu świata przedmiotowego. Zmagania protagonistki z własnymi ograniczeniami, a także ze swoją – narzuconą przez innych – pozycją w świecie, czyli rodzinie, pokazał Różewicz jako rytualne, a zatem niepozbawione bólu, dochodzenie do świadomości własnego bycia w świecie.
Jednocześnie Białe małżeństwo okazuje się tekstem o skomplikowanej i nigdy do końca „nieskonsumowanej” relacji między artystą a światem. Jeśli przyjąć, że Bianka to figura twórcy, to relacja między nim a rzeczywistością opiera się nie tyle na mnożeniu (słów, obrazów), ile na pozbywaniu się tego, co uznawane jest za ograniczające. Jednocześnie związek artysty i rzeczywistości, ale też artysty i sztuki, zawsze będzie związkiem niepełnym – białym małżeństwem. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2 | |
dc.subject | dramat | pl_PL |
dc.subject | refleksywność | pl_PL |
dc.subject | widowisko kulturowe | pl_PL |
dc.subject | liminalność | pl_PL |
dc.subject | rytuał | pl_PL |
dc.title | Refleksywność Białego małżeństwa Tadeusza Różewicza | pl_PL |
dc.title.alternative | Reflexivity of Tadeusz Różewicz’s Białe małżeństwo (“White Marriage”) | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 268-279 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Teorii i Antropologii Literatury. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Ewa Nofikow – dr, adiunkt w Zakładzie Teorii i Antropologii Litera-
tury Uniwersytetu w Białymstoku. Jej zainteresowania badawcze obej-
mują: interdyscyplinarne relacje między literaturoznawstwem a inny-
mi dziedzinami humanistyki (historią, kulturoznawstwem); performa-
tykę i performatywność literatury oraz jej związki z rzeczywistością
społeczno- historyczną. Ważniejsze publikacje: Metafizyczne gospodarstwo
Mirona (2001); Relacje między karnawałem a teatrem w XVIIwiecznych farsach
mięsopustnych, [w:] Dramatyczność i dialogowość w kulturze (2010); „Mięsopust abo Tragicocomaedia na dni mięsopustne”. Karnawałowe sceny z życia człowieka
XVIIwiecznego, [w:] Literatura – pamięć – historia. Prace ofiarowane profesor
Elżbiecie Feliksiak (2010); Czemu służy karnawał? Zapustne obrazy w Marii
Antoniego Malczewskiego (2010); Między językami, między głosami. O „poems”
Andrzeja Sosnowskiego, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” (2012). | pl_PL |
dc.references | Braun Kazimierz, Różewicz Tadeusz, Języki teatru, Wrocław 1989, s. 37 | |
dc.references | Eliot Thomas Stearns., Środa Popielcowa, przeł. Jarosław Marek Rymkiewicz, [w:] tenże, Wybór poezji, wybór Krzysztof Boczkowski, W. Rulewicz, wstęp Wanda Rulewicz, komentarze K. Boczkowski, Wanda Rulewicz, Wrocław 1990, s. 184 | |
dc.references | Kapferer Bruce, Proces rytualny i problem refleksywności w egzorcyzmach syngaleskich, [w:] Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. John J. MacAloon, przeł. Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz, posłowie do wyd. polskiego Wojciech Dudzik, Warszawa 2009 | |
dc.references | Majchrowski Zbigniew, „Białe małżeństwo” i eros tragiczny, [w:] tenże, „Poezja jak otwarta rana” (czytając Różewicza), Warszaw 1993 | |
dc.references | Na temat i nie na temat. Z Tadeuszem Różewiczem z okazji premiery „Białego małżeństwa” w Sztokholmie (Józef Kelera), [w:] Wbrew sobie. Rozmowy z Tadeuszem Różewiczem, oprac. Jan Stolarczyk, Wrocław 2011, s. 119 | |
dc.references | Niziołek Grzegorz, Nieziemsko piękna we wszechświecie rana, [w:] tenże, Ciało i słowo. Szkice o teatrze Tadeusza Różewicza, Kraków 2004, s. 162 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Białe małżeństwo, [w:] tenże, Teatr 2, Kraków 1988, s. 119–122 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Przygotowanie do wieczoru autorskiego, [w:] tenże, Proza, t. 2, Kraków 1990, s. 41 | |
dc.contributor.authorEmail | ewa.nofikow@gmail.com | pl_PL |