dc.contributor.author | Kaczor-Scheitler, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2015-02-09T08:41:44Z | |
dc.date.available | 2015-02-09T08:41:44Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6617 | |
dc.description.abstract | The subject of this article is the presentation of issues futility and transience found in
the manuscript of Medytacje (“Meditations”) by Teresa Petrycówna (about 1629-1700),
a Norbertine nun in the Krakow monastery in Zwierzyniec. The first part of the ar -
ticle gives the story of the Norbertine monastery in Zwierzyniec, presents characte-
ristics of the congregation, and describes the figure and works of Teresa Petrycówna.
Attention is also drawn to the inspiration and interpretive contexts present in her re-
flections. The core part of the paper shows, based on the example of Petrycówna’s
thought, that the idea of futility and transience of the world and the misery of the
human condition also guided the Krakow Norbertine. The vanitative topoi used by
her, as well as metaphors and comparisons, are an expression of general ideas abo-
ut temporality. The theme of mortality present in these meditations was intended
to encourage nuns to proper conduct during their earthly pilgrimage. | en |
dc.description.abstract | Tematem artykułu jest przedstawienie problematyki marności i przemijalności występującej w rękopiśmiennych Medytacjach Teresy Petrycówny (ok. 1629–1700), norbertanki krakowskiego klasztoru na Zwierzyńcu. We wstępnej części artykułu przybliża się m.in. historię klasztoru Norbertanek na Zwierzyńcu, przedstawia charakterystyczne cechy duchowości zgromadzenia, prezentuje sylwetkę oraz rękopiśmienną twórczość Teresy Petrycówny. Zwraca się również uwagę na inspiracje i konteksty interpretacyjne obecne w rozmyślaniach. W zasadniczej części artykułu pokazuje się na przykładzie rozmyślań Petrycówny, że idea marności, przemijalności świata oraz nędzy kondycji ludzkiej przyświecała również krakowskiej norbertance. Wykorzystane przez nią wanitatywne toposy, metafory oraz porównania służą wyrażeniu ogólnej myśli o doczesności. Występująca w medytacjach myśl o kresie życia doczesnego miała za zadanie zachęcić zakonnice do właściwego postępowania podczas ziemskiej peregrynacji. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2 | |
dc.subject | literatura medytacyjna | pl_PL |
dc.subject | rękopis | pl_PL |
dc.subject | idea vanitas | pl_PL |
dc.subject | człowiek-pielgrzym (homo-viator) | pl_PL |
dc.subject | idea „pogardy świata” | pl_PL |
dc.title | „Pamiętaj, duszo ma, słowo to, co jesteśmy pielgrzymami”. O kondycji przechodnia-gościa w siedemnastowiecznych Medytacjach Teresy Petrycówny | pl_PL |
dc.title.alternative | “Remember, my soul is, the word that we are pilgrims.” The condition of a passer-by/guest in the seventeenth-century Medytacje (“Meditations”) by Teresa Petrycówna | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 321-331 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury Staropolskiej i Nauk Pomocniczych | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Kaczor-Scheitler – dr, adiunkt w Katedrze Literatury Sta-
ropolskiej i Nauk Pomocniczych Uniwersytetu Łódzkiego. Absolwentka
filologii polskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. KEN w Krakowie
(1996); gdzie ukończyła również Studium Dziennikarskie. Doktorat uzy-
skała w Uniwersytecie Łódzkim (2003) na podstawie rozprawy Misty-
cyzm hiszpański w piśmiennictwie polskich karmelitanek XVII i XVIII wieku.
Zajmuje się problematyką religijną w literaturze dawnej. Jej publikacje
zamieszczone są w czasopismach (m.in. w „Ruchu Literackim”, „Prze-
glądzie Powszechnym”, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria
Polonica”, „Pracach Polonistycznych”) i w pracach zbiorowych. Jest au-
torką dwóch książek: Mistycyzm hiszpański w piśmiennictwie polskich kar-
melitanek XVII i XVIII wieku (2005) oraz Marianna Marchocka a św. Teresa
z Avila (2009). | pl_PL |
dc.references | Barycz Henryk, Petrycy Sebastian z Pilzna, [w:] tamże, s. 703–707 | |
dc.references | Bazydło Janusz, Jaksa z Miechowa, [w:] Encyklopedia katolicka, red. Stanisław Wielgus, Jerzy Duchniewski, Mirosław Daniluk i in., t. 7, Lublin 1997, szp. 699–700 | |
dc.references | Biblia w przekładzie ks. J. Wujka z 1599 r., wstęp Janusz Frankowski, wyd. 5, Warszawa 2000 | |
dc.references | Bukowski Alojzy TJ, Najbardziej aktualny dogmat eschatologiczny. Śmierć kresem pielgrzymstwa człowieka, „Ateneum Kapłańskie”, R. 18: 1932, t. 29, z. 1, s. 25 | |
dc.references | Curtis Ernst Robert, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. Andrzej Borowski, Kraków 1997, s. 136–139 | |
dc.references | Czyż Antoni, Lęk na Zachodzie, [w:] tenże, Światło i słowo. Egzystencjalne czytanie tekstów dawnych, Warszawa 1995 | |
dc.references | Delumeau Jean, Strach w kulturze Zachodu XIV-XVIII w., przekł. Adam Szymanowski, Warszawa 1986; tenże, Grzech i strach. Poczucie winy w kulturze Zachodu XIII-XIV w., przekł. Adam Szymanowski, Warszawa 1994 | |
dc.references | Domański Juliusz, Z dawnych rozważań o marności i pogardzie świata oraz nędzy i godności człowieka, Warszawa 1997 | |
dc.references | Dygat Anuncjata, Rybak Aniela, Odrodzenie klasztoru zwierzynieckiego za ksieni Doroty Kątskiej (1591–1643), „Nasza Przeszłość” 1977, t. 47, s. 180, 187–191, 202 | |
dc.references | Dziuba Andrzej Franciszek., Życie i twórczość Mikołaja z Mościsk (1559–1632), „Studia Theologica Varsaviensia”, R. 19: 1981, nr 1, s. 43–64 | |
dc.references | Dziuba Andrzej Franciszek, Zasady poznania teologii moralnej Mikołaja z Mościsk (1559–1632), tamże, s. 65–87 | |
dc.references | Dziuba Andrzej Franciszek, Ojcowie Kościoła w pismach teologiczno-moralnych Mikołaja z Mościsk (1559–1632), „Vox Patrum” 1984, z. 6–7, s. 126–136 | |
dc.references | Dziuba Andrzej Franciszek, Ojcowie Kościoła w pismach teologiczno-moralnych Mikołaja z Mościsk (1559–1632), „Vox Patrum” 1984, z. 6–7, s. 126–136 | |
dc.references | Mikołaj z Mościsk. Teolog, moralista XVII wieku, Warszawa 1985 | |
dc.references | Estreicher Karol, Bibliografia polska, t. 24, Kraków 1912, s. 208–211 | |
dc.references | Goliński Janusz K., „Vanitas”. O marności w literaturze i kulturze dawnej, Warszawa 1996 | |
dc.references | Goliński Janusz K., Okolice trwogi. Lęk w literaturze i kulturze dawnej Polski, Bydgoszcz 1997 | |
dc.references | Górski Karol, Teologia w klimacie lęku, [w:] tenże, Studia i materiały z dziejów duchowości, Warszawa 1980 | |
dc.references | Górski Karol, Zarys dziejów duchowości w Polsce, Kraków 1986, s. 90 | |
dc.references | Grabowiecki Sebastian, Sonet VII, ww. 9–10, [w:] tenże, Rymy duchowne, wyd. Krzysztof Mrowcewicz, Warszawa 1996, BPS, t. 5, s. 24 | |
dc.references | Hajdukiewicz Leszek, Petrycy Jan Innocenty, [w:] Polski słownik biograficzny, red. Henryk Markiewicz i in., t. 25, Wrocław 1980, s. 701–703 | |
dc.references | Kaczor-Scheitler Katarzyna, „Applicatio sensuum” drogą do duchowego rozwoju w świetle siedemnastowiecznych rozmyślań norbertańskich, [w:] Tajemnice rozwoju. Materiały z konferencji 10–12 maja 2008 r., red. Danuta Bieńkowska, Anna Lenartowicz, Łódź 2009, s. 209–221 | |
dc.references | Kaczor-Scheitler Katarzyna, Proza medytacyjna Teresy Petrycówny wobec tradycji biblijnej, [w:] Proza staropolska, red. Krystyna Płachcińska i Marcin Bauer, Łódź 2011, Seria: „Analecta Literackie i Językowe”, t. 2, s. 405–419 | |
dc.references | Knapiński Władysław, Norbertanie i Norbertanki, [w:] Encyklopedia kościelna podług Teologicznej Encyklopedji Wetzera i Weltego, wyd. Michał Nowodworski, t. 16, Warszawa 1885, s. 341–342 | |
dc.references | Konieczny Mariusz, Norbertanki, [w:] Encyklopedia katolicka, red. Edward Gigilewicz, t. 13, Lublin 2009, szp. 1391; hasło: Norbertanie, [w:] Religia. Encyklopedia, red. Tadeusz Gadacz, Bogusław Milerski, t. 7, Warszawa 2003, s. 343 | |
dc.references | Kostkiewiczowa Teresa, Inspiracje psałterzowe wyobraźni poetyckiej epok dawnych (rekonesans), [w:] „Księga Psalmów”. Modlitwa, przekład, inspiracja, red. Piotr Mitzner, Warszawa 2007, s. 88 | |
dc.references | Kotarska Jadwiga, Topos „theatrum mundi” w poezji przełomu XVI i XVII wieku, [w:] Przełom wieków XVI i XVII w literaturze i kulturze polskiej, red. Barbara Otwinowska i Janusz Pelc, Wrocław 1984, Seria: „Studia Staropolskie”, t. 52, s. 145–169 | |
dc.references | Kowalski Jan, Pismo św. w twórczości ascetycznej Mikołaja z Mościsk (1559–1632), „Ruch Biblijny i Liturgiczny”, R. 20: 1967, nr 1, s. 85–93 | |
dc.references | Kowalski Jan, Nauka Mikołaja z Mościsk o modlitwie wewnętrznej, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 1969, t. 16, z. 3, s. 25–39 | |
dc.references | Kowalski Jan, Nauka Mikołaja z Mościsk o modlitwie wewnętrznej, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 1969, t. 16, z. 3, s. 25–39 | |
dc.references | Życie, działalność i spuścizna pisarska dominikanina Mikołaja z Mościsk (1559–1632), „Częstochowskie Studia Teologiczne”, t. 4: 1976, s. 147–164 | |
dc.references | Kowzan Jacek, Quattuor hominum novissima. Dzieje serii tematycznej czterech rzeczy ostatecznych w literaturze staropolskiej, Siedlce 2003 | |
dc.references | Kramarska-Anyszek Krystyna, Dzieje Klasztoru PP. Norbertanek w Krakowie na Zwierzyńcu do roku 1840, tamże, s. 118 i in. | |
dc.references | Künstler-Langner Danuta, Idea „vanitas”, jej tradycje i toposy w poezji polskiego baroku, Toruń 1993 | |
dc.references | Lichański Jakub Zdzisław, Metafora w polskiej poezji wczesnobarokowej, [w:] Wśród zagadnień polskiej literatury barokowej, pod red. Zbigniewa Nowaka, cz. I: Światopogląd, genologia, topika, Katowice 1980, s. 134 | |
dc.references | Linde Samuel Bogumił, Słownik języka polskiego, wyd. 2 popr. i pomnożone, t. 6, Lwów 1860, s. 1080 | |
dc.references | Morsztyn Zbigniew, Emblema 96, ww. 6–7, [w:] tenże, Muza domowa, oprac. Jan Dürr-Durski, t. 2, Warszawa 1954, s. 84 | |
dc.references | Nowicka-Jeżowa Alina, „Homo viator-mundus-mors”. Studia z dziejów eschatologii w literaturze staropolskiej, t. 1: Medytacja eschatologiczna w literaturze XVI-XVIII wieku, Warszawa 1988, s. 87–112 | |
dc.references | Nowicka-Jeżowa Alina, Pieśni czasu śmierci. Studium z historii duchowości XVI-XVIII wieku, Lublin 1992; taż, Sarmaci i śmierć. O staropolskiej poezji żałobnej, Warszawa 1992 | |
dc.references | Petrycówna Teresa, Medytacje (XVII w.), rkps ANZ, sygn. 595, ss. 292 | |
dc.references | Sarbiewski Maciej Kazimierz, Liryki oraz Droga rzymska i fragment Lechiady, przeł. Tadeusz Karyłowski TJ, oprac. Mirosław Korolko przy współudziale Jana Okonia, Warszawa 1980, I 19, s. 75 | |
dc.references | Sikora Agnieszka, Mikołaja z Mościsk medytacje o sprawach ostatecznych, [w:] Staropolskie teksty i konteksty. Studia, red. Jan Malicki i Dariusz Rott, t. 4, Katowice 2003, Seria: „Prace Naukowe UŚ”, nr 2159, s. 132–146 | |
dc.references | Skwara Marek, O dowodzeniu retorycznym w polskich drukowanych oracjach pogrzebowych XVII wieku, Szczecin 1999, s. 500 | |
dc.references | Skwarczyńska Stefania, Topos „Ubi sunt qui ante nos fuerant?” oraz styczne z nim formacje treściowo-formalne w poezji europejskiego kręgu kulturowego, [w:] taż, W orbicie literatury, teatru, kultury naukowej, Warszawa 1985, s. 80–150 | |
dc.references | Witek Stanisław, Cnota, [w:] Encyklopedia katolicka, red. Romuald Łukaszyk, Ludomir Bieńkowski, Feliks Gryglewicz, t. 3, Lublin 1985, szp. 521 | |
dc.references | Wysoki umysł w dolnych rzeczach zawikłany. Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, wstęp i oprac. Krzysztof Mrowcewicz, Warszawa 1993 | |
dc.references | Ziółkowski Marcin, Eschatologia, Sandomierz 1958 (rozdz. I: Pójdzie człowiek do domu wieczności swej, s. 47–55) | |
dc.references | Żak Adolf, Norbertanie i Norbertanki w Polsce, „Przegląd Powszechny”, R. 37: 1920, t. 147–148, s. 321–328 | |
dc.contributor.authorEmail | kaczkat@op.pl | pl_PL |