Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGajak-Toczek, Małgorzata
dc.date.accessioned2015-02-09T08:42:49Z
dc.date.available2015-02-09T08:42:49Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6620
dc.description.abstractKsiążka Mistrz świata. Szkice o twórczości Marcina Świetlickiego, pod red. P. Śliwińskiego, Poznań 2011, stanowiąca pokłosie sesji zorganizowanej w 2011 roku przez Zakład Poetyki i Krytyki Literackiej UAM, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, jest próbą przybliżenia przesłania zawartego w przestrzeni poetyckiej jednego z najwybitniejszych polskich poetów przełomu 1989 roku. Zawiera dwadzieścia rozpraw krytycznoliterackich, kilka tekstów legitymujących się swobodniejszą kompozycją oraz cztery wiersze bohatera zbioru: Świerszcze, Uniwersytety, Postępy, Ćwierkanie. Badacze w swoich wystąpieniach podkreślają walory dorobku poetyckiego autora Schizmy, który mówi do czytelnika z miejsca trudnego do zdefiniowania, trafnie eksponując fakt, że poeta, nie – wyrzekając się swej teraźniejszości – pozostaje niejako z boku, choć nie celebruje i nie heroizuje tej osobności. Umiejętnie posługuje się ironią, żartem, kpiną, które służą mu do stworzenia dystansu wobec siebie i otaczającej rzeczywistości. Mimo ogromnej popularności, nie daje się również – w przekonaniu piszących – sprowokować do roli autorytetu.pl_PL
dc.description.abstractThe book Mistrz świata. Szkice o twórczości Marcina Świetlickiego (“World Champion. Sketches on Marcin Świetlicki’s writings”, P. Śliwiński [ed.], Poznań 2011), the out- come of a session organized in 2011 by the Department of Poetics and Literary Criticism of the AMU, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej and Culture Animation Center in Poznań, is an attempt to present the message of the poetic space of one of the greatest Polish poets of the 1989 turn. It contains twenty critical essays, several texts with a more free structure, and four poems by the author analyzed in the anthology: Świerszcze, Uniwersytety, Postępy, Ćwierkanie (respectively: “Crickets”, “Universities”, “Progress”, and “Tweeting”). In their paper, the scholars emphasize the value of the poetic output od the author od Schizma (“ The Schism”), who ad- dresses the reader from a position difficult to define, rightly emphasizing the fact that the poet, not giving up his present – remains somewhat aside, even though he does not celebrate this separateness, nor does he make it heroic. He skillfully uses irony, joke, or mockery, which he uses to create a distanced attitude to himself and the surrounding reality. Despite his popularity, he refuses to be provoked – accord- ing to the authors of the volume – to accept the role of authority.en
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2
dc.subjectrecenzjapl_PL
dc.subjectkrytykapl_PL
dc.subjectliteraturoznwstwopl_PL
dc.subjectpoezja współczesnapl_PL
dc.subjectrecepcja poezjipl_PL
dc.titleSygnatura twórczej osobowości poetypl_PL
dc.title.alternativeThe signature of the poet’s creative personalityen
dc.typeOtherpl_PL
dc.page.number470-482pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiejpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMałgorzata Gajak-Toczek – dr, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Języ- ka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Jest zainteresowana lite ra turą współczesną, jej związkami z innymi sztukami oraz aplikacją różnorodnych założeń metodologicznych na grunt rzeczywistości szkol- nej. Prowadzi badania nad szkolnymi formami i metodami kształceniem literacko-kulturowego w szkołach podstawowych i średnich. Własne za- interesowania naukowe koncentruje na tradycji dydaktyki polonistycznej w II poł. XIX wieku oraz nad podręcznikiem jako narzędziem kształce- nia (dobór lektur, sposoby ich strukturowania, mechanizmy tekstotwór- cze lektur z antologii dla szkół powszechnych i gimnazjalnych). Nadto prowadzi badania nad: kulturą współczesną w edukacji polonistycznej oraz obecnością pisarzy w dawnej i współczesnej edukacji humanistycznej. Autorka m.in.: Franciszek Próchnicki (1847–1911); dydaktyk – edytor – badacz lite ratury (2010); Gimnazjum V we Lwowie – dzieje szkoły, nauczycieli i uczniów, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria” (2011); Tożsamość a współ- czesne media, „88 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Stu- dia de Cultura I” (2010).pl_PL
dc.referencesAndres Zbigniew, Świadectwo współczesności. O poezji Marcina Świetlickiego, [w:] Literatura polska 1990–2000, red. Tomasz Cieślak, Krystyna Pietrych, Kraków 2003, t. 1, s. 241
dc.referencesBauman Zygmunt, Ponowoczesność, czyli dekonstrukcja śmiertelności, „Kultura Współczesna” 1996, nr 1–2, s. 17 i nast.
dc.referencesBratkowski Piotr, Niczego o mnie nie ma w konstytucji, „Po prostu” 1990, nr 1, s. 8–9.
dc.referencesCiupek Marcin, Marcina Świetlickiego pojedynczość, „Dekada Literacka” 1993, nr 15, s. 9.
dc.referencesCzapliński Przemysław, Śliwiński Piotr, Literatura polska 1976–1998, Kraków 2000, s. 301 i nast.
dc.referencesDerda Rafał, „A bohater, zwany niekiedy mistrzem, w żaden sposób nie był tożsamy ze Świetlickim”. O książce „Mistrz świata. Szkice o twórczości Marcina Świetlickiego”, „Dociekania. Kwartalnik Humanistyczny” 2012, nr 1 (2), s. 135 [online], http://dociekania.files.wordpress.com/2012/04/dociekania-kwartalnik-humanistyczny-nr-1-2-2012.pdf, [dostęp: 2.05.2013].
dc.referencesGrupiński Rafał, Kiec Izabela, Niebawem spadnie błoto czyli kilka uwag o literaturze nieprzyjemnej, Poznań 1997, s. 29–30.
dc.referencesJa i ja. Z Marcinem Świetlickim poetą rozmawia Jerzy Sosnowski, „Gazeta Wyborcza” 1995, nr 226 [online], http://www.archiwum.wyborcza.pl/Archiwum/1,0,167611,19941116RPDGW_D,Swietlicki_ja_i_ja.html, [dostęp: 2.05.2013].
dc.referencesKlejnocki Jarosław, Sosnowski Jerzy, Chwilowe zawieszenie broni. O twórczości tzw. pokolenia „bruLionu” (1986–1996), Warszawa 1996, s. 64.
dc.referencesKlik Marcin, Zima i chaos. Doświadczanie chłodu w poezji Marcina Świetlickiego; „Kresy” 2001, nr 3, s. 59).
dc.referencesKunz Magdalena, Niczego o nas nie ma w konstytucji. O strategiach (anty)politycznych w poezji Marcina Świetlickiego w kontekście poetów „brulionu”, [online], http://www.polisemia.com.pl/numery-czasopisma/numer-3-2010-3/niczego-o-nas-nie-ma-w-konstytucji-o-strategiach-anty-politycznych-w-poezjimarcina-swietlickiego-w-kontekscie-tworczosci-poetow-brulionu, [dostęp: 2.05.2013].
dc.referencesLegeżyńska Anna, Poeta w nastroju nieprzysiadalnym, „Polonistyka” 1999, nr 8, s. 496.
dc.referencesMaliszewski Karol, I tak dalej mniej więcej w tym stylu, [w:] tenże, Szkice o wierszach i ludziach, Wrocław 2001, s. 17.
dc.referencesMiczka Tadeusz, Nowoczesność jako konieczność bycia ponowoczesnym. (Differentia specyfika dzisiejszej komunikacji społecznej), [w:] Nowoczesność. Materiały z X Konferencji Pracowników Naukowych i Studentów, red. Maciej Tramer, Adam Bąk, Katowice 2000, s. 35.
dc.referencesMielhorski Robert, Czystopis. Seria poetycka „bruLionu”, „Poezja” 1993, nr 12, s. 54
dc.referencesMistrz świata. Szkice o twórczości Marcina Świetlickiego, red. Piotr Śliwiński, Poznań 2011
dc.referencesNagroda Literacka Gdynia dla Tkaczyszyn-Dyckiego, Świetlickiego i Poprzęckiej, „Wyborcza.pl” z dnia 15.06.2009 r. [online], http://wyborcza.pl/1,75475, 6717098,Laureaci_Nagrody_Literackiej_Gdynia.html, [dostęp: 2.05.2013].
dc.referencesNagrody im. Georga Trakla, „Dekada Literacka” 1991, nr 36 [online], http://dekadaliteracka.pl/index.php?id=1158, [dostęp: 2.05.2013].
dc.referencesOlejniczak Józef, O poezji Marcina Świetlickiego. Rozpoznanie wstępne, [w:] Nowa poezja polska: twórcy – tematy – motywy, red. Tomasz Cieślak, Krystyna Pietrych, Kraków 2009, s. 355.
dc.referencesOrska Joanna, Liryczne narracje, Nowe tendencje w poezji polskiej 1989–2006, Kraków 2006, s. 54, 123, 137.
dc.referencesPop-kultura w twórczości Marcina Świetlickiego. Materiały ogólnopolskiej sesji naukowej, red. Monika Drzazgowska, Blanka Użyńska, Damian Wojsław, Szczecin 2000.
dc.referencesSamobója nie będzie. Z Marcinem Świetlickim rozmawia Juliusz Ćwieluch, „Sztuka Życia” [online], http://www.polityka.pl/kultura/rozmowy/1515052,3,rozmowa-zmarcinem-swetlickim.read#ixzz1JaFuUyEl, [dostęp: 2.05.2013].
dc.referencesSośnicki Dariusz, Listopadowe wędrówki umarłego, „Czas Kultury” 2006, nr 4, s. 64–70.
dc.referencesStala Marian, Polkowski, Machej, Świetlicki, Tekieli…, „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 1, s. 46–62.
dc.referencesStala Marian, Pokój obwieszony Marcinami, [w:] tenże, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997, s. 190.
dc.referencesStawiszyński Tomasz, Recenzowanie, „Kurier Czytelniczy” 2001, nr 72, s. 6.
dc.referencesŚliwiński Piotr, Wolność od arcydzieł, „Tygodnik Powszechny” 2000, nr 20 [online], http://www.tygodnik.com.pl/literatura90/sliwinski.html, [dostęp: 2.05.2013]; tenże, Przypisy do Świetlickiego, [w:] tenże, Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce, Warszawa 2007.
dc.referencesŚwietlicki Marcin, aha, [w:] tenże, Wiersze, Kraków 2011, s. 406.
dc.referencesŚwietlicki Marcin, W 73, gdy rozmawialiśmy w Częstochowie, rozmawia A. Sosnowski, „Dziennik Portowy” 2002, nr 6, s. 10–12; tenże, Początek rozmowy, rozmawia R. Krynicki, „Nowy Nurt”1996, nr 13, s. 4.
dc.referencesWszyscy introwertyczni mężczyźni idą do wywiadu. Z Marcinem Świetlickim rozmawia Adam Wiedemann, „Czas Kultury” 1996, nr 6, s. 65).
dc.contributor.authorEmailmgajaktoczek@o2.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord