Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBerkan-Jabłońska, Maria
dc.date.accessioned2015-02-09T08:43:56Z
dc.date.available2015-02-09T08:43:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6623
dc.description.abstractArtykuł stanowi przyczynek do rozważań na temat współczesnej recepcji dramaturgii Tadeusza Różewicza, a za podstawę przyjmuje jeden z utworów wchodzących w skład Teatru Niekonsekwencji – Straż Porządkową. Na podstawie kilku teatralnych przedsięwzięć, wynikających z nich wypowiedzi recenzentów oraz materiału historycznoliterackiego autor konstatuje pewien impas w lekturze i odbiorze „teatru otwartego” Różewicza. Opinie i działania znawców zostały więc, nieco przekornie, skonfrontowane z pomysłami interpretacyjnymi odbiorców nieprofesjonalnych: młodzieży studenckiej i licealnej. Niewielka próba ankietowa, stanowiąca rodzaj socjologiczno-kulturowego eksperymentu, odnotować zmiany (być może uzasadnione generacyjnie), jakie nastąpiły w regułach odbierania Straży Porządkowej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2
dc.subjectpostmodernizm w teatrze, teatr wewnętrzny, Różewicz, performance teatralny, recepcja teatru współczesnegopl_PL
dc.titleNa straży Teatru Niekonsekwencji – o kilku, nie tylko teatralnych, próbach czytania Straży porządkowej Tadeusza Różewiczapl_PL
dc.title.alternativeGuarding the Theater of Inconsistencies – on several, not just theatrical attempts to read Tadeusz Różewicz’s Straż porządkowa (“Security Guard”)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number280-291
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury i Tradycji Romantyzmu.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMaria Berkan-Jabłońska – dr, adiunkt w Katedrze Literatury i Tradycji Ro- mantyzmu Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się zarówno twórczością ro- mantyczną, jak i poezją współczesną. Obecnie interesują ją przede wszyst- kim zagadnienia korespondencji sztuk oraz ilustracji romantycznej, a także literatura kobieca I połowy XIX w. Autorka książki Wizje sztuki w twórczości Zbigniewa Herberta (2008); współredaktor tomów Mickiewicz wielu pokoleń twórców, badaczy i czytelników (2008); Przygody romantycznego „ja”. Idee – stra- tegie twórcze – rezonanse (2012). W przygotowaniu książki poświęcone twór- czości Gabrieli Puzyniny i Józefy Śmigielskiej.pl_PL
dc.referencesBraun Kazimierz, Różewicz Tadeusz, Języki teatru, Wrocław 1989
dc.referencesDorak-Wojakowska Lilianna, Poetyka cielesności w utworach dramatycznych Tadeusza Różewicza, Warszawa 2007
dc.referencesDrewnowski Tadeusz, Walka o oddech. O pisarstwie Tadeusza Różewicza, Warszawa 1990
dc.referencesFik Marta, Teatr Tadeusza Różewicza, „Pamiętnik Teatralny” 1974, z. 1
dc.referencesFilipowicz Halina, Laboratorium form nieczystych. Dramaturgia Tadeusza Różewicza, tłum. Tomasz Kunz, Kraków 2000, s. 105
dc.referencesGabryańczyk Karolina, Jakiego Różewicza widziałeś, czytelniku?, „Gazeta Młodych”, 14.06.2011, http://gazeta.mlodych.pl/artykul/772-jakiego-rozewicza-widziales-czytelniku [dostęp: 10.10.2013]
dc.referencesGórska Irena, Dramat jako filozofia dramatu na przykładzie twórczości Tadeusza Różewicza, Poznań 2004
dc.referencesKelera Józef, Od „Kartoteki” do „Pułapki”, „Dialog” 1985, nr 4 i 5
dc.referencesKmieciak Sandra, Puzzle z Różewiczem, „Teatralia” Łódź, 24 maja 2011, http://www.teatralia.com.pl/archiwum/artykuly/2011/maj_2011/240511_pzro.php [dostęp: 10.10.2013]
dc.referencesKorczak Łukasz, Od reżysera, http://www.teatrpolski.wroc.pl/archiwum/2011-2012/straz-porzadkowa [dostęp: 10.10.2013]
dc.referencesKrajewska Anna, Bezbronność, czyli dramat absurdu po polsku, [w:] Igraszki trafu, teatru i tematów. Drobne scherza i scherzanda naukowe, pod red. Dobrochny Ratajczakowej i Barbary Judkowiak, Poznań 1997, s. 119
dc.referencesKucharski Krzysztof, Dyplom wrocławskiej PWST, „Gazeta Wrocławska” 2011, nr 15
dc.referencesMikołajewska Katarzyna, Dlaczego nie przeczytano dramatu Różewicza?, „Teatralia” Wrocław, 21 października 2011, http://www.teatralia.com.pl/archiwum/artykuly/2011/pazdziernik_2011/211011_dnpd.php [dostęp: 10.10.2013]
dc.referencesNabiałek Jolanta, Różewicz in progress, „Teatralia” Wrocław, 21 stycznia 2011. http://www.teatralia.com.pl/archiwum/artykuly/2011/styczen_2011/210111_ripr.php [dostęp: 10.10.2013]
dc.referencesNiziołek Grzegorz, Ciało i słowo. Szkice o teatrze Tadeusza Różewicza, Kraków 2004
dc.referencesPuzyna Konstanty, Różewicz Tadeusz, Wokół dramaturgii otwartej, „Dialog” 1969, nr 7; ciż, Koniec i początek
dc.referencesPuzyna-Chojka Joanna, Re:Wizje Różewiczowskie, Gdańsk 2008, s. 3
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Teatr Niekonsekwencji, Warszawa 1970
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Zamykanie i otwieranie, [w:] tenże, Margines, ale…, Wrocław 2010, s. 302
dc.referencesWąchocka Ewa, Autor i dramat, Katowice 1999
dc.contributor.authorEmailm.berkanjablonska@interia.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord