dc.contributor.author | Berkan-Jabłońska, Maria | |
dc.date.accessioned | 2015-02-09T08:43:56Z | |
dc.date.available | 2015-02-09T08:43:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6623 | |
dc.description.abstract | Artykuł stanowi przyczynek do rozważań na temat współczesnej recepcji dramaturgii Tadeusza Różewicza, a za podstawę przyjmuje jeden z utworów wchodzących w skład Teatru Niekonsekwencji – Straż Porządkową. Na podstawie kilku teatralnych przedsięwzięć, wynikających z nich wypowiedzi recenzentów oraz materiału historycznoliterackiego autor konstatuje pewien impas w lekturze i odbiorze „teatru otwartego” Różewicza. Opinie i działania znawców zostały więc, nieco przekornie, skonfrontowane z pomysłami interpretacyjnymi odbiorców nieprofesjonalnych: młodzieży studenckiej i licealnej. Niewielka próba ankietowa, stanowiąca rodzaj socjologiczno-kulturowego eksperymentu, odnotować zmiany (być może uzasadnione generacyjnie), jakie nastąpiły w regułach odbierania Straży Porządkowej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2 | |
dc.subject | postmodernizm w teatrze, teatr wewnętrzny, Różewicz, performance teatralny, recepcja teatru współczesnego | pl_PL |
dc.title | Na straży Teatru Niekonsekwencji – o kilku, nie tylko teatralnych, próbach czytania Straży porządkowej Tadeusza Różewicza | pl_PL |
dc.title.alternative | Guarding the Theater of Inconsistencies – on several, not just theatrical attempts to read Tadeusz Różewicz’s Straż porządkowa (“Security Guard”) | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 280-291 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury i Tradycji Romantyzmu. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Maria Berkan-Jabłońska – dr, adiunkt w Katedrze Literatury i Tradycji Ro-
mantyzmu Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się zarówno twórczością ro-
mantyczną, jak i poezją współczesną. Obecnie interesują ją przede wszyst-
kim zagadnienia korespondencji sztuk oraz ilustracji romantycznej, a także
literatura kobieca I połowy XIX w. Autorka książki Wizje sztuki w twórczości
Zbigniewa Herberta (2008); współredaktor tomów Mickiewicz wielu pokoleń
twórców, badaczy i czytelników (2008); Przygody romantycznego „ja”. Idee – stra-
tegie twórcze – rezonanse (2012). W przygotowaniu książki poświęcone twór-
czości Gabrieli Puzyniny i Józefy Śmigielskiej. | pl_PL |
dc.references | Braun Kazimierz, Różewicz Tadeusz, Języki teatru, Wrocław 1989 | |
dc.references | Dorak-Wojakowska Lilianna, Poetyka cielesności w utworach dramatycznych Tadeusza Różewicza, Warszawa 2007 | |
dc.references | Drewnowski Tadeusz, Walka o oddech. O pisarstwie Tadeusza Różewicza, Warszawa 1990 | |
dc.references | Fik Marta, Teatr Tadeusza Różewicza, „Pamiętnik Teatralny” 1974, z. 1 | |
dc.references | Filipowicz Halina, Laboratorium form nieczystych. Dramaturgia Tadeusza Różewicza, tłum. Tomasz Kunz, Kraków 2000, s. 105 | |
dc.references | Gabryańczyk Karolina, Jakiego Różewicza widziałeś, czytelniku?, „Gazeta Młodych”, 14.06.2011, http://gazeta.mlodych.pl/artykul/772-jakiego-rozewicza-widziales-czytelniku [dostęp: 10.10.2013] | |
dc.references | Górska Irena, Dramat jako filozofia dramatu na przykładzie twórczości Tadeusza Różewicza, Poznań 2004 | |
dc.references | Kelera Józef, Od „Kartoteki” do „Pułapki”, „Dialog” 1985, nr 4 i 5 | |
dc.references | Kmieciak Sandra, Puzzle z Różewiczem, „Teatralia” Łódź, 24 maja 2011, http://www.teatralia.com.pl/archiwum/artykuly/2011/maj_2011/240511_pzro.php [dostęp: 10.10.2013] | |
dc.references | Korczak Łukasz, Od reżysera, http://www.teatrpolski.wroc.pl/archiwum/2011-2012/straz-porzadkowa [dostęp: 10.10.2013] | |
dc.references | Krajewska Anna, Bezbronność, czyli dramat absurdu po polsku, [w:] Igraszki trafu, teatru i tematów. Drobne scherza i scherzanda naukowe, pod red. Dobrochny Ratajczakowej i Barbary Judkowiak, Poznań 1997, s. 119 | |
dc.references | Kucharski Krzysztof, Dyplom wrocławskiej PWST, „Gazeta Wrocławska” 2011, nr 15 | |
dc.references | Mikołajewska Katarzyna, Dlaczego nie przeczytano dramatu Różewicza?, „Teatralia” Wrocław, 21 października 2011, http://www.teatralia.com.pl/archiwum/artykuly/2011/pazdziernik_2011/211011_dnpd.php [dostęp: 10.10.2013] | |
dc.references | Nabiałek Jolanta, Różewicz in progress, „Teatralia” Wrocław, 21 stycznia 2011. http://www.teatralia.com.pl/archiwum/artykuly/2011/styczen_2011/210111_ripr.php [dostęp: 10.10.2013] | |
dc.references | Niziołek Grzegorz, Ciało i słowo. Szkice o teatrze Tadeusza Różewicza, Kraków 2004 | |
dc.references | Puzyna Konstanty, Różewicz Tadeusz, Wokół dramaturgii otwartej, „Dialog” 1969, nr 7; ciż, Koniec i początek | |
dc.references | Puzyna-Chojka Joanna, Re:Wizje Różewiczowskie, Gdańsk 2008, s. 3 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Teatr Niekonsekwencji, Warszawa 1970 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Zamykanie i otwieranie, [w:] tenże, Margines, ale…, Wrocław 2010, s. 302 | |
dc.references | Wąchocka Ewa, Autor i dramat, Katowice 1999 | |
dc.contributor.authorEmail | m.berkanjablonska@interia.pl | pl_PL |