Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMieszek, Małgorzata
dc.date.accessioned2015-02-09T08:44:23Z
dc.date.available2015-02-09T08:44:23Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6624
dc.description.abstractRecenzja omawia książkę Anny Reglińskiej-Jemioł poświęconą problematyce tańca w dawnych teatrach jezuickich. Omówiona została kompozycja pracy oraz zagadnienia zawarte w kolejnych rozdziałach książki. W recenzji podkreślono wieloaspektowe potraktowanie przez Reglińską-Jemioł tematu wyrażonego w tytule rozprawy: połączenie zagadnień tańca oraz kultury muzycznej z wypowiedziami teoretycznymi i praktyką sceniczną (zarówno polską jak i obcą – głównie włoską i francuską). Zwrócono uwagę na wielość przykładów ilustrujących zmiany w poglądach na temat tańca oraz na niezwykle cenną próbę klasyfikacji wstawek tanecznych na podstawie informacji zawartych w sumariuszach. Wskazano też nieliczne niedociągnięcia książki. Doceniono również próbę uporządkowania materiału źródłowego w obszernym aneksie. Książka Anny Reglińskiej-Jemioł jest nowatorskim spojrzeniem, które wypełnia lukę i wzbogaca wiedzę na temat dawnego teatru szkolnego.pl_PL
dc.description.abstractThe review discusses the book by Anna Reglińska-Jemioł, devoted to issues of dan- ce in the old Jesuit theates. It outlines the composition of the work and issues addres- sed in individual chapters of the book. The review highlighted Reglińska-Jemioł’s multi-faceted treatment of the titular subject: combining the issue of dance and mu- sic culture with theoretical statements and stage practice (both Polish and foreign – mainly Italian and French). Attention was drawn to the multiplicity of examples il- lustrating the changes in views on dance and the valuable attempt to classify dance segments based on the information contained in summaries. Also pointed out were several shortcomings of the book. The reviewer appreciated the attempt to organize the source material in an extensive appendix. The book by Anna Reglińska-Jemioł is an innovative look that fills the gap and provides new knowledge about the old school theater.en
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2
dc.subjectjezuicipl_PL
dc.subjectteatrpl_PL
dc.subjecttaniecpl_PL
dc.subjectBaletpl_PL
dc.titleSalty, tańce, skoki i balety, czyli o tańcu w dawnych szkołach jezuickichpl_PL
dc.title.alternativeSaltos, dances, jumps, and ballets, or dancing in old Jesuit schoolsen
dc.typeOtherpl_PL
dc.page.number465-469pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury Staropolskiej i Nauk Pomocniczychpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMałgorzata Mieszek – dr, adiunkt w Katedrze Literatury Staropolskiej i Nauk Pomocniczych Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się teatrem pol- skim w XVI–XVIII wieku, dawną literaturą popularną. Ostatnie prace: „Carmen nuptiale” Jana Bielskiego jako przykład jezuickiej twórczości o charak- terze okolicznościowym, „Tematy i Konteksty” (2012); Dramaturgia Jana Biel- skiego na tle przemian w teatrze jezuickim w XVIII wieku, „Pamiętnik Lite- racki” (2013).pl_PL
dc.referencesDramat staropolski od początku do powstania sceny narodowej. Bibliografia, t. 2, cz. 1: Programy teatru jezuickiego, oprac. Władysław Korotaj, Jadwiga Szwedowska, Magdalena Szymańska, Wrocław 1976
dc.referencesGórnicki Łukasz, Dworzanin polski, oprac. R. Pollak, wyd. 2, Wrocław 1954, BN I 109, s. 138–139
dc.referencesReglińska-Jemioł Anna, Formy taneczne w polskim teatrze jezuickim XVIII wieku, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012
dc.contributor.authorEmailmalmieszek@poczta.fmpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord