dc.contributor.author | Szczukowski, Ireneusz | |
dc.date.accessioned | 2015-02-09T08:46:09Z | |
dc.date.available | 2015-02-09T08:46:09Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6630 | |
dc.description.abstract | Niniejszy artykuł dotyczy metodologii czytania literatury polskiego renesansu i baroku. W szkicu tym interesują mnie przede wszystkim te strategie badawcze, które w pełni są uświadamiane i artykułowane w literaturze przedmiotowej od lat 90-tych ubiegłego stulecia i które są zarazem próbą przewartościowania istniejących już narzędzi czytania literatury staropolskiej.
Pomimo istnienia ważnych prac, które coraz mocniej problematyzują sam namysł nad metodami interpretacji literatury XVI i XVII, to jednak wydaje się, że dialog z nowoczesnymi paradygmatami postrzegania tekstów literackich nie stanowi zasadniczego nurtu w podejmowanych interpretacyjnych zabiegach. Dzięki przemianom dyskursu humanistycznego (np. poststrukturalizm, feminizm, gender studies, postkolonializm, antropologia literatury) wciąż można i należy ponawiać pytanie o literaturę staropolską, jej miejsce w horyzoncie zagadnień i problemów, jakie formułuje współczesna teoria. | pl_PL |
dc.description.abstract | This article is devoted to the methodology of reading Polish Renaissance and Ba-
roque literature. In my essay, I am interested mainly in the research strategies that
are fully conscious and articulated in the literature since the 1990s, and which are
also an attempt to re-evaluate the existing tools for reading old Polish literature.
Although there are important works that place more emphasis on the very
act of reflection on the methods of interpretation of the sixteenth and seventeenth
century literature, it seems that a dialogue with contemporary paradigms of the
perception of literary texts is not a fundamental practice in interpretation projects.
With the transitions in the humanist discourse (such as post-structuralism, femi-
nism, gender studies, post-colonialism, anthropology of literature), we still can and
should repeat the question of the Old Polish literature and its place in the horizon of
the issues and problems formulated by the contemporary theory. | en |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2 | |
dc.subject | Literatura staropolska | pl_PL |
dc.subject | interpretacja | pl_PL |
dc.subject | metodologia | pl_PL |
dc.subject | humanistyka | pl_PL |
dc.title | Odnawianie znaczeń. Strategie czytania literatury polskiego renesansu i baroku | pl_PL |
dc.title.alternative | Restoration of meaning. Reading strategies of the Polish Renaissance and Baroque literature | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 332-343 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Instytut Filologii Polskiej i Kul- turoznawstwa, Zakład Literatury Dawnej i Edytorstwa. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Ireneusz Szczukowski – dr, adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej i Kul-
turoznawstwa Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Inte-
resuje się przede wszystkim literaturą baroku w kręgu idei, możliwo-
ściami interpretacji piśmiennictwa staropolskiego w kontekście języka
współczesnej humanistyki. Jest współredaktorem monograficznego nu -
meru „Litteraria Copernicana” (2012 nr 1); poświeconego staropolskim
reprezentacjom cielesności. Autor książek: Inspiracje augustyńskie w poezji
polskiego baroku (2007); Między odrzuceniem a zbawieniem. Problematyka cia-
ła w piśmiennictwie religijnym polskiego baroku (2012). | pl_PL |
dc.references | Bachmann-Medick Doris, Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 2012 | |
dc.references | Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Radziejowice 6-8 lutego 1997 r., red. Alina Nowicka-Jeżowa, Izabelin 1998 | |
dc.references | Bogucka Maria, Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2006 | |
dc.references | Bohuszewicz Paweł, Po co literaturze dawnej współczesna teoria?, „Litteraria Copernicana” 2008, nr 2, s. 8–27 | |
dc.references | Bohuszewicz Paweł, Związki niebezpieczne, związki konieczne. O „alternatywnych” sposobach lektury tekstów staropolskich, „Roczniki Humanistyczne” 2011, nr 1, s. 251–268 | |
dc.references | Borowski Andrzej, Tendencje metodologiczne w najnowszych badaniach nad literaturą staropolską, „Teksty Drugie” 1994, nr 3, s. 78–93 | |
dc.references | Burzyńska Anna, Anty-teoria literatury, Kraków 2006, s. 111 | |
dc.references | Cybulska-Bohuszewicz Ewa, „On utwierdził na wieki niebo niestanowne”. Chrześcijańska wizja kosmosu w poezji polskiej (od połowy XVI do połowy XVIII w.), Warszawa 2010 | |
dc.references | Czechowicz Agnieszka, Uwagi o przymusach metodologicznych w badaniach literatury staropolskiej, „Roczniki Humanistyczne” 2008, nr 1, s. 7–13 | |
dc.references | 11. Czyż Antoni, Bycie w tekstach dawnych, [w:] tenże, Światło i słowo. Egzystencjalne czytanie tekstów dawnych, Warszawa 1995, s. 350-353 | |
dc.references | Goliński Janusz K., Okolice trwogi. Lęk w literaturze i kulturze dawnej Polski, Bydgoszcz 1997 | |
dc.references | Goliński Janusz K., Peccata capitalia. Pisarze staropolscy o naturze ludzkiej i grzechu, Bydgoszcz 2002 | |
dc.references | Goliński Janusz K., Peccata capitalia. Pisarze staropolscy o naturze ludzkiej i grzechu, Bydgoszcz 2002, Od historii idei do historii literatury, „Litteraria Copernicana” 2008, nr 2, s. 41–47 | |
dc.references | Hanusiewicz-Lavallee Mirosława, Współczesne metody badań nad staropolską literaturą religijną, „Roczniki Humanistyczne 2008, nr 1, s. 17–37 | |
dc.references | Humanitas. Projekty antropologii humanistycznej, cz. II: Inspiracje filozoficzne projektów antropologicznych, red. Alina Nowicka-Jeżowa, Warszawa 2010. | |
dc.references | Inspiracje platońskie literatury staropolskiej, red. Alina Nowicka-Jeżowa i Paweł Stępień, Warszawa 2000 | |
dc.references | Iser Wolfgang, Czym jest antropologia literatury? Różnica miedzy fikcjami wyjaśniającymi a odkrywającymi, przekł. Anna Kowalcze-Pawlik, „Teksty Drugie” 2006, nr 5, s. 11–34 | |
dc.references | Kowalski Piotr, Theatrum świata wszytkiego i poćciwy gospodarz. O wizji świata pewnego siedemnastowiecznego pisarza ziemiańskiego, Kraków 2000 | |
dc.references | Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz, Kraków 2006 | |
dc.references | Lasocińska Estera, „Cnota sama z mądrością jest naszym żywotem”. Stoickie pojęcie cnoty w poezji polskiej XVII wieku, Warszawa 2003 | |
dc.references | Literatura dawna a współczesna humanistyka, red. Krzysztof Obremski, Toruń 2010. | |
dc.references | Maleszyński Dariusz Cezary, Człowiek w tekście. Formy istnienia według literatury staropolskiej, Poznań 2002. | |
dc.references | Narracja i tożsamość. Narracje w kulturze, red. Włodzimierz Bolecki i Ryszard Nycz, Warszawa 2004 | |
dc.references | Nastulczyk Tomasz, Oczko Piotr, „…iż ten zły zwyczaj do nas nie przyszedł”. Reprezentacje homoseksualności w piśmiennictwie staropolskim, „Litteraria Copernicana” 2012, nr 1, s. 89–117 | |
dc.references | Nowicka-Jeżowa Alina, Komparatystyka i filologia. Uwagi o studiach porównawczych literatury epok dawnych, [w:] Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd polonistów, Kraków, 22-25 września 2004, red. Małgorzata Czermińska i inni, t. 2, Kraków 2005, s. 348–361 | |
dc.references | Nowicka-Jeżowa Alina, Nurty humanistyczne w kulturze polskiej. Perspektywy historii idei, [w:] Humanitas. Projekty antropologii humanistycznej, cz. I: Paradygmaty – tradycje – profile humanistyczne, red. Alina Nowicka-Jeżowa, Warszawa 2009-2010, s. 12 | |
dc.references | Nowicka-Jeżowa Alina, Pieśni czasu śmierci. Studium z historii duchowości XVI–XVIII wieku, Lublin 1992 | |
dc.references | Obremski Krzysztof, Kilka słów wprowadzenia, „Litteraria Copernicana” 2008, nr 2, s. 4–5 | |
dc.references | Obremski Krzysztof, Ksieni Teresa Chreptowiczówna i emancypacja. Zapis nietrafnej, chociaż metodologicznie pożytecznej hipotezy badawczej, „Litteraria Copernicana” 2008, nr 2, s. 141–153 | |
dc.references | Obremski Krzysztof, „Szare kurki przy bażantach”? Męskie odstępstwa od układu patriarchalno-niewolniczego, [w:] Literatura dawna a współczesna humanistyka…, s. 263–282 | |
dc.references | Oczko Piotr, Dlaczego nie chcę pisać o staropolskich samcołożnikach? Przyczynek do archeologii gay studies w Polsce, „Teksty Drugie” 2008, nr 5, s. 3–50 | |
dc.references | Paradygmat pamięci w kulturze. Prace dedykowane Antoniemu Czyżowi, red. Andrzej Borkowski, Marcin Pliszka, Artur Ziontek, Siedlce 2005 | |
dc.references | Partyka Joanna, „Żona wyćwiczona”. Kobieta pisząca w kulturze XVI i XVII wieku, Warszawa 2004 | |
dc.references | Płuciennik Jarosław, Anatomia nowoczesnej duszy. Nowożytne doświadczenie literatury. Od Psałterza Dawidowego Jana Kochanowskiego do… strumienia świadomości i promieni Roentgena, [w:] tenże, Literatura, głupcze! Laboratoria nowoczesnej kultury literackiej, Kraków 2009, s. 75–96 | |
dc.references | Prejs Marek, Oralność i mnemonika. Późny barok w kulturze polskiej, Warszawa 2009 | |
dc.references | Raubo Grzegorz, „Światło przyrodzone”. Rozum w literaturze polskiego baroku, Poznań 2006 oraz „Ludzie się na górne zapatrują obroty”. Astronomiczne konteksty literatury polskiego baroku, Poznań 2011 | |
dc.references | Raubo Grzegorz, Barokowy świat człowieka. Refleksja antropologiczna w twórczości Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, Poznań 1997 | |
dc.references | Redfield James, Filologia klasyczna a antropologia, [w:] Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Włodzimierz Lengauer, Warszawa 2012, s. 36–52 | |
dc.references | Rembowska-Płuciennik Magdalena, Poetyka i antropologia, [w:] Antropologia kultury – antropologia literatury. Na tropach koligacji, pod red. Ewy Kosowskiej, Anny Gomóły i Eugeniusz Jaworskiego, Katowice 2007, s. 90–98 | |
dc.references | Sowa Jan, Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków 2011 | |
dc.references | Szczukowski Ireneusz, Ciało w badaniach nad polską literaturą dawną, „Litteraria Copernicana” 2012, nr 1, s. 9–21 | |
dc.references | Śnieżko Dariusz, „Kronika wszytkiego świata” Marcina Bielskiego. Pogranicze dyskursów, Szczecin 2004 | |
dc.references | Ta dziwna instytucja zwana literaturą. Z Jacquesem Derridą rozmawia Derek Attridge, przekł. Michał Paweł Markowski, „Literatura na Świecie” 1998, nr 11–12, s. 176–225 | |
dc.references | Urbański Piotr, „Zakazana przyjaźń” w poezji nowołacińskiej, [w:] Ciało – płeć – literatura. Prace ofiarowane Profesorowi Germanowi Ritzowi, red. Magdalena Hornung, Marcin Jędrzejczak, Tadeusz Korsak, Warszawa 2001, s. 551–557 | |
dc.references | Walas Teresa, Czy jest możliwa inna historia literatury?, Kraków 1993 | |
dc.references | Wątki neostoickie w literaturze polskiego renesansu i baroku, red. Piotr Urbański, Szczecin 1999 | |
dc.references | Wilczek Piotr, Najnowsze tendencje w badaniach nad literaturą staropolską, [w:] tenże, Polonice et Latine. Studia o literaturze staropolskiej, Katowice 2007, s. 13–30 | |
dc.references | Wiśniewska Halina, Świat płci żeńskiej baroku zaklęty w słowach, Lublin 2003 | |
dc.references | Wojtowicz Witold, Między literaturą a kulturą. Studia o literaturze mieszczańskiej przełomu XVI i XVII wieku, Szczecin 2010 | |
dc.references | Ziemba Kwiryna, Jan Kochanowski jako poeta egzystencji. Prolegomena do interpretacji „Trenów”, Warszawa 1994, s. I–XIII | |
dc.references | Ziemba Kwiryna, Projekt komparatystyki wewnętrznej, [w:] Polonistyka w przebudowie…, t. 1, s. 423–433 | |
dc.contributor.authorEmail | iszczukowski@wp.pl | pl_PL |