Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHemer, Adam
dc.date.accessioned2015-04-13T07:39:38Z
dc.date.available2015-04-13T07:39:38Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-83-7969-509-6
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/7873
dc.description.abstractPierwsza część artykułu to próba zaprezentowania pełnej definicji lodzermenscha. W odmianie literackiej jest to bezwzględny człowiek interesu, wyznający swoisty etos fabrycznej Łodzi. Autor konfrontuje zaproponowaną definicję z czterema bohaterami Ziemi obiecanej W. S. Reymonta. Najpełniejszą kreację lodzermenscha stanowi Moryc Welt, podczas gdy Karol Borowiecki jest bardziej donżuanem niż człowiekiem łódzkim. Herman Bucholc jest królem i upiorem fabrycznej Łodzi, fizycznie przekształconym przez własną fabrykę. Stach Wilczek stanowi swoiste połączenie Welta i Borowieckiego, ciekawym atrybutem tej postaci są skrzypce. Kilka słów poświęcono także filmowej adaptacji powieści, wyreżyserowanej przez Andrzeja Wajdę. Autor, skupiając się na Borowieckim, zestawia filmową kreację lodzermenscha z powieściowym pierwowzorem.pl_PL
dc.description.abstractThe first part of the article is an attempt to present the full definition of a lodzermensch. In theliterary variation, it is a ruthless businessman, professing the ethos if the industrial Łódź. The author confronts the proposed definition with the four central characters of W. S. Reymont’s Promised Land. The qualities a lodzermensch are the most complete in Moryc Welt, while Karol Borowiecki is more of a “Don Juan” than a man of Łódź. Herman Bucholc is king and the spectre of the industrial Łódź, physically transformed by his own factory. Stach Wilczek is a mixture of Welt and Borowiecki, and an interesting attribute of this character is his violin. Also mentioned is the film adaptation of the novel, directed by Andrzej Wajda. The author, focusing on Borowiecki, juxtaposes the film version of a lodzermenschwith thenovel original.en
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej UŁpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;3
dc.subjectŁódź in literaturepl_PL
dc.subjectlodzermenschpl_PL
dc.titleTwarz lodzermenscha, czyli wizerunek człowieka łódzkiego w Ziemi obiecanej Władysława Stanisława Reymontapl_PL
dc.title.alternativeThe face of a lodzermensch, or the image of a man of łódź in the Promised Land by Władysław Stanisław Reymonten
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number309-329pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAdam Hemer — student Uniwersytetu Łódzkiego, pracę licencjacką napisał w Katedrze Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski, interesuje się twórczo- ścią Władysława St. Reymonta i Juliana Tuwima, a także literaturą Łodzi.pl_PL
dc.referencesM. Arct, Słownik wyrazów obcych. 33.000 wyrazów, wyrażeń i przysłów cudzo- ziemskich: podług zasad pisowni z roku 1936, Warszawa 1938.pl_PL
dc.referencesU. Dzieciątkowska, W poszukiwaniu łódzkiej wizji, „Tygiel Kultury” 1997, nr 4, s. 18–27.pl_PL
dc.referencesS. Gorski, Łódź spółczesna. Obrazki i szkice publicystyczne, Łódź 1904.pl_PL
dc.referencesIlustrowany przewodnik po Łodzi i okolicach, z planem miasta i mapką okolic, Łódź 1912.pl_PL
dc.referencesM. Janion, Odnawianie znaczeń, Kraków 1980.pl_PL
dc.referencesH. Karwacka, Przedreymontowskie powieści o Łodzi, „Odgłosy” 1975, nr 4, s. 9.pl_PL
dc.referencesB. Koc, O „Ziemi obiecanej” Reymonta, Wrocław 1990.pl_PL
dc.referencesK. Kołodziej, Obraz Łodzi w piśmiennictwie pozytywistyczno-młodopolskim, Łódź 2009.pl_PL
dc.referencesJ.R. Krzyżanowski, Wladyslaw Stanislaw Reymont, New York 1972.pl_PL
dc.referencesJ. Krzyżanowski, Władysław St. Reymont. Twórca i dzieło, Lwów 1937.pl_PL
dc.referencesLodzermensch – historia i mit, „Tygiel Kultury” 2005, nr 1–3, s. 37–48.pl_PL
dc.referencesŁódź, która przeminęła w publicystyce i prozie (antologia), wybór i redakcja P. Boczkowski, Łódź 2008.pl_PL
dc.referencesM. Łukowska, Mit lodzermenscha a rzeczywistość dawnej i współczesnej Łodzi, [w:] Symbole kulturowe, komunikacja społeczna, społeczności regionalne. Stu- dia., red. I. Bukowska-Floreńska, Katowice 1995, s. 119–133.pl_PL
dc.referencesE. Nurczyńska, „Ziemia obiecana” na ekranie, „Odgłosy” 1975, nr 4, s. 8.pl_PL
dc.referencesM. Piechal, Reymont, epik łódzki, „Osnowa”, wiosna 1967, s. 3–9.pl_PL
dc.referencesM. Popiel, Wstęp, [w:] W.S. Reymont, Ziemia obiecana, Wrocław 1996.pl_PL
dc.referencesW.S. Reymont, Ziemia obiecana, Łódź 2008.pl_PL
dc.referencesW.S. Reymont, Ziemia obiecana, Łódź 2008.pl_PL
dc.referencesA. Rynkowska, Łódź – jaką widział Reymont, „Osnowa”, wiosna 1967, s. 11–16.pl_PL
dc.referencesK. Schlögel, W poszukiwaniu „Ziemi obiecanej”, „Tygiel Kultury” 1997, nr 4, s. 10–17.pl_PL
dc.referencesJ. Urbankiewicz, Parchy, szwaby, goje, Łódź 1995.pl_PL
dc.referencesUśmiech Ariadny. Antologia reportażu łódzkiego. Od Oskara Flatta do Andrzeja Makowieckiego, oprac. K. Frejdlich, Łódź 1973.pl_PL
dc.referencesM. Wika, Nazwy Łódź, łódzki, po łódzku jako element wartościujący w powieści Władysława Stanisława Reymonta „Ziemia obiecana”, [w:] Inny Reymont, red. W. Książek-Bryłowa, Lublin 2002, s. 143–149.pl_PL
dc.contributor.authorEmailadam.hemer@onet.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord