dc.contributor.author | Kaczmarek, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2015-04-13T09:12:18Z | |
dc.date.available | 2015-04-13T09:12:18Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-509-6 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/7883 | |
dc.description.abstract | L’Homme et ses fantomes by Henri-René Lenormand is one of the most expressionist pieces of the French writer, today already forgotten. Inspired by the works of August Strindberg, the author of the drama explores new ways of expression. The analysed work is an example of a stationplay, which was the favourite form of expressionist playwrights. | en |
dc.description.abstract | Mężczyzna i jego upiory Henri-René Lenormanda jest jedną z najbardziej ekspresjonistycznych sztuk tego dzisiaj zapomnianego już pisarza francuskiego. Zainspirowany twórczością Augusta Strindberga, autor dramatu poszukiwać będzie nowych dróg ekspresji. Analizowany utwór jest przykładem dramatu stacyjnego, który będzie ulubioną formą dramatopisarzy ekspresjonistycznych. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej UŁ | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;3 | |
dc.subject | ekspresjonizm | pl_PL |
dc.subject | dramat stacyjny | pl_PL |
dc.subject | H.-R. Lenormand | pl_PL |
dc.subject | station play | pl_PL |
dc.subject | expressionism | pl_PL |
dc.title | Mężczyzna i jego upiory Henri-René Lenormanda, przykład dramatu stacyjnego | pl_PL |
dc.title.alternative | L’Homme et ses fantomes by Henri-René Lenormand as a station play | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 227-237 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Romańskiej | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Tomasz Kaczmarek – dr hab. prof. UŁ w Katedrze Filologii Romańskiej,
dr nauk humanistycznych uniwersytetu Paryż IV (Sorbona). Jego zain-
teresowania naukowe obejmują przede wszystkim literaturę francuską
i włoską XX wieku, a w tym obszarze zwłaszcza dramat i awangardę te-
atralną w Europie pierwszej połowy XX wieku. Jest autorem monografii:
Anarchia i francuski teatr sprzeciwu społecznego 1880–1914 (Łódź 2014); Le per-
sonnage dans le drame français du XXe siècle face à la tradition de l’expression-
nisme européen (Łódź 2010) ; L’expressionnisme dans le théâtre de Henri-René
Lenormand (Łódź 2008). Publikował na łamach pism takich jak: „Folia Lit-
teraria Romanica”, „Przegląd Humanistyczny”, „Zagadnienia Rodzajów
Literackich”, „Etudes Romanes de Brno”, „Echos des Etudes Romanes”,
„Cahiers Octave Mirbeau”, „Contributi, Quaderni Italo-Ungheresi” oraz
w licznych zbiorach pokonferencyjnych. | pl_PL |
dc.references | D. Bablet, J. Jacquot, Ekspresjonizm w teatrze europejskim, Warszawa 1983 | pl_PL |
dc.references | P. Blanchart, L‘inconscient au théâtre, Art et Transformation, „Masques”, 15 mar- ca 1947 | pl_PL |
dc.references | H.-R. Lenormand, Le secret de Don Juan, „Paris-Soir”, 3 czerwca 1924 | pl_PL |
dc.references | H.-R. Lenormand, L’Homme et ses fantômes, Théâtre complet 4, G. Crès et Cie, 1925 | pl_PL |
dc.references | S.A. Rhodes, The contemporary French representative Plays, Appleton-Century-Crofts, 1942 | pl_PL |
dc.references | A. Strindberg, Le Chemin de Damas, przeł. A. Jolivet, M. Gravier, Lyon 1950 | pl_PL |
dc.references | A. Strindberg, Dramaty królewskie, dramaty liryczne, Poznań 1988. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | tkn@wp.eu | pl_PL |