Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 21: Ostatnio dodane
Wyświetlanie pozycji 21-40 z 40
-
Okropni czy wspaniali? Nauczanie języka polskiego jako obcego a negocjowanie znaczeń (na podstawie tekstów podręcznikowych)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)W artykule zwrócono uwagę na zjawisko negocjowania znaczeń podczas nauczania języka obcego. Zaakcentowana została rola podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego w procesie glottodydaktycznym. Omówiono trudności ... -
Glottodydaktyk pomiędzy tradycją a nowoczesnością
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W dzisiejszych czasach glottodydaktyk jest wystawiony na pokusę używania Internetu w celu rozwijania kompetencji językowych swoich uczniów. Internet zaspokaja ich zainteresowania i potrzeby intelektualne, a jego wykorzystanie ... -
W jaki sposób i z jakiej okazji świętują podręcznikowi i prawdziwi Polacy? Negocjowanie ważności świąt
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)The article presents the results of a study of Polish as a foreign language textbooks to teach (levels A1–C2) focused on the content of information about how Poles celebrate holidays. The material allowed to answer the ... -
Nauczyciel uczy się przez całe życie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule przedstawiono miejsce glottodydaktyki w obrębie dydaktyki i innych nauk, a w ramach samej glottodydaktyki omówiono nauczanie JPJO: teorię – w części Badania i lektury, i praktykę – w części Zachowania językowe ... -
Przymiotniki w podręcznikach do nauki języka słoweńskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The paper deals with 400 adjectives (1046 tokens) excerpted from the textbooks of Slovene as a foreign language Gremo naprej and Slovenska beseda v živo 2. The author presents the frequency of the given adjective samples ... -
Postacie bajkowe i fantastyczne na tle wybranych języków słowiańskich – problem „szemranego” rodzaju gramatycznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule przedstawiono problem rodzaju gramatycznego postaci bajkowych i fantastycznych. Omówiono m.in. rozbieżność między rodzajem gramatycznym a rodzajem naturalnym nazw bohaterek najpopularniejszych bajek dla dzieci, ... -
Dysleksja na lekcji języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)W artykule pokazano, w jaki sposób dysleksja rozwojowa wpływa na efektywność przyswajania języka polskiego jako obcego i jak może oddziaływać na postawę psychiczną uczącego się. Tekst jest próbą odpowiedzi na pytanie o ... -
Tekst medialny w edukacji glottodydaktycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Wobec zmian w edukacji glottodydaktycznej i kulturze konieczny jest rozwój nowych metod oraz poszerzanie pojęć w związku z pojawieniem się hipertekstów i e-literatury. Do dydaktyki języka obcego w sposób systematyczny ... -
Zabawy znaczeniem w felietonach Tomasza Olbratowskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Celem artykułu jest opisanie kilku mechanizmów językowych, które wykorzystał Tomasz Olbratowski w felietonach, komentujących aktualne wydarzenia w Polsce. Do gier, które zasadzają się na zabawie znaczeniem, należy zaliczyć: ... -
Negocjowanie znaczeń w tekstach kabaretowych a glottodydaktyka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Tekst stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czym jest negocjowanie znaczeń w tekstach o zabarwieniu humorystycznym. Autorka dokonuje przeglądu różnych stanowisk dotyczących samego, nieostrego pojęcia negocjowania, a ... -
Media w nauczaniu języków obcych. Koncepcje teoretyczne i wybrane rozwiązania metodyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule stawiam pytanie o miejsce i rolę środków masowego przekazu w nauczaniu języków obcych w epoce rewolucji językowej, wywołanej przez ekspansję mediów elektronicznych. Przedstawiam ważne głosy na ten temat ze ... -
Rola nauczyciela (języków obcych) w kształceniu kompetencji komunikacyjnej uczestników procesu dydaktycznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)The process of acquiring and sharing knowledge, though fundamental to development of civilization, is one of the least clear pedagogical concepts; thus it undergoes constant research involving also its participants, i.e. ... -
Wprowadzanie nowych treści a strategie negocjacyjne lektora na lekcji języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)Tematem referatu jest komunikacja werbalna na lekcji JPJO ze szczególnym uwzględnieniem roli lektora w dyskursie dydaktycznym. Analiza transkrypcji 13 lekcji języka polskiego w SJPdC UŁ dała podstawy do wyodrębnienia ... -
Rola nauczyciela jako przewodnika po wymowie polskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)Celem artykułu jest przyjrzenie się roli, którą odgrywa lektor języka polskiego jako obcego podczas nauczania wymowy polskiej. Poruszone zostały zagadnienia dotyczące podstawowych zasad nauczania fonetyki, reakcji na ... -
Wobec polskości. Z doświadczenia nauczyciela języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)W artykule podjęto zagadnienie polskości jako pojęcia homonimicznego. Ukazano złożoność odniesień do polskości zarówno nauczycieli, jak i słuchaczy kursów JPJO mających polskie pochodzenie. Poszukiwano odpowiedzi na ... -
Glottodydaktyka w ujęciu ekolingwistycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The paper discusses the ecolingustic perspective in theoretical glottodidactics. The description of general models of glottodidactics and its heuristic value is the starting point. However, even a brief overview of ... -
Kategorie wiedzy i władzy w dyskursie publicznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Cel artykułu stanowi prezentacja funkcjonowania kategorii wiedzy, władzy i ładu w dyskursie publicznym na przykładzie dyskursu sądowego i medialnego. Źródłem ich rozumienia jest twórczość filozofa Michela Foucaulta. ... -
Rola efektu zwrotnego w dydaktycznym dyskursie interakcyjnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Interactive discourse, a natural source of meaningful language input, plays an important role in the process of developing learners’ communicative competence. Negative and/ or corrective feedback which they get from their ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014) -
Znaczenie, sens, negocjowanie znaczeń – o „ambisemicznym” charakterze konceptualizacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The authors discuss the role ambisemy (the process of reinterpretation of conceptual categories) in communication (e.g. in glottodidactics), where the negotiation of meaning takes place. They also analyze the role of ...