Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGuziejewska, Beataen
dc.date.accessioned2015-04-28T12:05:12Z
dc.date.available2015-04-28T12:05:12Z
dc.date.issued2013-04-30en
dc.identifier.issn1508-2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8338
dc.description.abstractSince the last global financial crisis, public expenditures have been experiencing increasing budget constraints. Therefore, public authorities search for solutions that would foster efficient and transparent expenditures at both the national and local government levels. One of the tools at their disposal is the performance-based budget, which is not, however, cheap or easy to implement. The aim of this paper is an assessment of the implementation of performance budgeting in Poland, and a formulation of proposals de lege ferenda. The assessment discusses selected aspects and conclusions which emerge from the experiences of other countries. The main thesis, set forth in the conclusion of this article, is that in many countries, including Poland, the implementation of a performance-based budget takes place at the national level, not at the local government level, which seems to be questionable, or even incorrecten
dc.description.abstractPo ostatnim globalnym kryzysie finansowym, wydatkowanie środków publicznych ma miejsce w warunkach coraz większych ograniczeń budżetowych. Władze publiczne poszukują więc rozwiązań sprzyjających efektywnemu, skutecznemu i przejrzystemu dokonywaniu wydatków, zarówno na szczeblu państwa jak i samorządu terytorialnego. Jednym z takich narzędzi jest budżet zadaniowy, który nie jest jednak rozwiązaniem tanim i łatwym w praktycznym wykorzystaniu. Celem rozważań jest ocena implementacji budżetowania zadaniowego w Polsce oraz sformułowanie propozycji de lege ferenda. W ocenie tej wykorzystano również wybrane aspekty i wnioski płynące z doświadczeń innych państw. Główną tezą postawioną w podsumowaniu jest wskazanie, iż niezbyt słusznie i trafnie, wdrażanie budżetu zadaniowego ma miejsce w wielu państwach, w tym również w Polsce, najpierw na szczeblu państwa, a nie samorządu terytorialnego.en
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen
dc.relation.ispartofseriesComparative Economic Research;16en
dc.rightsThis content is open access.en
dc.titleAn Assessment of the Implementation of Performance Budgeting in Poland with Reference to the Experiences of Other Countriesen
dc.page.number55-69en
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódź, Faculty of Economics and Sociology, Public Finance Chairen
dc.identifier.eissn2082-6737
dc.referencesCoombs H.M., Jenkins D.E. (1994), Public Sector Financial Management, Chapman & Hall, Londonen
dc.referencesEuropean Commission (2009), Public Finances in EMU 2009, European Economy 5/2009, Luxembourgen
dc.referencesHardt Ł, Maarten de Jong (2011), Budżet zadaniowy jako narzędzie poprawy jakości rządzeniaw Polsce (The performance budget as a tool to improve the quality of government in Poland), Sprawne Państwo, Program Ernst &Young, Warszawaen
dc.referencesJordan M., Hackbart M. (2005), The Goals and Implementation Success of State Performance-Based Budgeting, Journal of Public Budgeting, Accounting and Financial Management, Vol. 17 (4)en
dc.referencesLubińska T., (ed. 2009), Nowe zarządzanie publiczne - skuteczność i efektywność. Budżetzadaniowy w Polsce (New public management - results and effectiveness. The performance budgetin Poland), Difin, Warszawaen
dc.referencesLubińska T. (ed. 2011), Kierunki modernizacji zarządzania w jednostkach samorząduterytorialnego (Directions in the modernisation of management of local self-government entites), Difin, Warszawaen
dc.referencesMinistry of Finance (2009), Opracowanie dotyczące wizyty przedstawicieli MinisterstwaFinansów na Słowacji (Report on the visit to Slovakia of representatives of the Ministry ofFinance), Ministerstwo Finansów RP, 05.10.2012, http://www.mf.gov.pl/index.php?const=5&dzial=2062&wysw=2&sub=sub2en
dc.referencesMisiąg W. (2005), Mierzenie zadań publicznych jako podstawa planowania budżetowego(Measuremnt of public tasks as the basis of budgetary planning), [in:] Ekonomiczne i prawne problemy racjonalizacji wydatków publicznych”, J. Głuchowski, A. Pomorska, J. Szołno-Koguc (ed.), Wydawnictwo UMCS, Lublinen
dc.referencesMisiąg W. (2007), Bariery wdrażania budżetowania zadaniowego (Obstacles to theimplementation of performance budgeting), [in:] Uwarunkowania i bariery w procesie naprawy finansów publicznych, J. Głuchowski, A. Pomorska, J. Szołno-Koguc (ed.), Wydawnictwo KUL, Lublinen
dc.referencesOECD (2005a), Modernising Government: The Way Forward,en
dc.referencesOECD Publishing, Paris OECD (2005b), Using Performance Information for Managing and Budgeting:Challenges, Lessons and Opportunities, GOV/PGC/SBO(2005)3, OECD, Parisen
dc.referencesOECD (2005c), Reallocation: The Role of Budget Institutions,en
dc.referencesOECD Publishing, Paris OECD (2007), Performance Budgeting in OECD Countries, Parisen
dc.referencesOwsiak S. (2012), Węzłowe problemy i dylematy związane ze stosowaniem budżetu zadaniowegow Polsce (Thorny problems and dilemmas connected with the application of performancebudgeting in Poland), [in:] Budżet zadaniowy metodą racjonalizacji wydatków, B. Woźniak, M. Postuła (ed.), SGH, Warszawaen
dc.referencesRaport Budżet Zadaniowy (Report on the Performance Budget) (2007), Tom I, Budżet Zadaniowy na rok 2008, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawaen
dc.referencesReddick C. (2003), Testing Rival Theories of Budgetary Decision-Making in the US States, Financial Accountability & Management, Vol. 19 (4)en
dc.referencesRobinson M, Last D. (2009), A basic model of performance-based budgeting, Technical Notes and Manuals, International Monetary Found Rozporządzenie Ministra Finansów z 31.05.2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa na 2013 r., Dz. U. RP z 05.06.2012, poz. 628en
dc.referencesSprawozdanie za rok 2007 z wykonania pilotażu budżetu zadaniowego dla części budżetowych (2007 Report on the execution of the pilot performance budget for certain budgetary categories): Nauka i Szkolnictwo Wyższe (2008), część VI, [w:] Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 01.01 do 31.12 2007 r., Omówienie, Rada Ministrów, Warszawaen
dc.referencesUstawa o Finansach Publicznych (Public Finance Act) z 30.06.2005, Dz. U. Nr 249, poz. 2104en
dc.referencesUstawa o Finansach Publicznych (Public Finance Act) z 27.08.2009, Dz. U. Nr 157, poz. 1240en
dc.referencesUstawa Budżetowa na rok 2012 (The Budgetary Act for 2012) (2011), Uzasadnienie tom II, tom III, Omówienie, Wydatki Państwa w Układzie Zadaniowym, Warszawaen
dc.referencesWoźniak B., Postuła M. (ed. 2012), Budżet zadaniowy metodą racjonalizacji wydatków(Performance budget as a metod for rationalizing expenditures), SGH, Warszawaen
dc.referencesYoung R.D. (2003), Performance-based budget systems, Public Policy and Practice, January 2003, USC Institute for Public Service and Policy Research, University of South Carolinaen
dc.identifier.doi10.2478/cer-2013-0004en


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord