dc.contributor.author | Górniak, Joanna | en |
dc.date.accessioned | 2015-04-28T13:06:09Z | |
dc.date.available | 2015-04-28T13:06:09Z | |
dc.date.issued | 2014-12-30 | en |
dc.identifier.issn | 1508-2008 | en |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8418 | |
dc.description.abstract | The development of transport infrastructure and increasing the efficiency of transport services are major factors of economic growth. The concept of transport accessibility can be analysed in various aspects. This article focuses on the accessibility of freight transport by road and rail, measured with infrastructure equipment. The primary objective of this study is to determine the efficiency of selected European countries in 2000, 2005 and 2010 in terms of transport accessibility for given expenditures and results. The efficiency will be measured with the Data Envelopment Analysis, which assesses the efficiency with which a given economy transforms expenditures into results. The hypothesis assumes the existence of differences between the efficiency in terms of transport accessibility in European countries and a possibility to increase this efficiency by using the experience of countries with a high efficiency level. | en |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | en |
dc.relation.ispartofseries | Comparative Economic Research;17 | en |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 License. | en |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ | en |
dc.subject | transport accessibility | en |
dc.subject | indicators of infrastructure | en |
dc.subject | efficiency | en |
dc.subject | DEA method | en |
dc.title | Transport Accessibility In Light Of The DEA Method | en |
dc.page.number | 55-70 | en |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of Logistics | en |
dc.identifier.eissn | 2082-6737 | |
dc.references | Charnes A., Cooper W.W., Rhodes E.L. (1978), Measuring the efficiency of decision making units, ‘European Journal of Operational Research’. | en |
dc.references | Energy and Transport in Figures 2013, European Commission Report. | en |
dc.references | Guzik B. (2009), Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań. | en |
dc.references | Janecki R., Krawiec S. (2010), Efektywność i skuteczność polityki transportowej miast i regionów [in:] Michałowska M. (ed.) Efektywność transportu w teorii i praktyce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice. | en |
dc.references | Koźlak A. (2012), Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionalnego w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | en |
dc.references | Michałowska M. (ed.) (2012), Efektywność transportu w warunkach gospodarki globalnej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice. | en |
dc.references | Rosik P. (2012), Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania S. Leszczyńskiego, Polska Akademia Nauk, Warszawa. | en |
dc.references | Rosik P., Szuster M. (2008), Rozbudowa infrastruktury transportowej a gospodarka regionów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. | en |
dc.references | Spiekermann K., Neubauer J. (2002), Accessibility and Peripherality: Concepts, Models and Indicator, Nordregio. | en |
dc.references | Schwab K. (2012), The global competiveness. Report 2012-2013, World Economic Forum, Geneve. | en |
dc.references | Załoga E. (2013), Trendy w transporcie lądowym Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. | en |
dc.identifier.doi | 10.2478/cer-2014-0032 | en |