dc.contributor.author | Balkowska, Grażyna | |
dc.date.accessioned | 2015-04-30T11:38:04Z | |
dc.date.available | 2015-04-30T11:38:04Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8580 | |
dc.description.abstract | W artykule podjęto zagadnienie polskości jako pojęcia homonimicznego. Ukazano
złożoność odniesień do polskości zarówno nauczycieli, jak i słuchaczy kursów JPJO mających
polskie pochodzenie. Poszukiwano odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki kształtują rozumienie polskości
nauczyciela JPJO i młodych Polaków ze Wschodu.
Lektor ma ugruntowany przez studia humanistyczne obraz polskości. Jednakże przemiany
społeczne i zadania stawiane w procesie glottodydaktycznym każą mu konfrontować treść własnego
rozumienia polskości z tym, jak jest ona pojmowana w różnych środowiskach, a także przez
uczestników kursu.
Badania socjologiczne wskazują, że opinie mass mediów o stosunku Polaków do własnego
dziedzictwa kulturowego nie odpowiadają prawdzie. Kryteria polskości, wyodrębnione przez młodą
generację Polaków urodzonych w kraju, stały się podstawą ankiety analizującej stosunek słuchaczy
kursu JPJO do tego, co polskie.
Wyniki ankiety pokazują, że większość badanych urzędowo przynależy do polskiej społeczności,
emocjonalnie identyfikuje się z nią 54 proc. (z wiarą katolicką 52 proc.), pozostałym trudno
jednoznacznie określić tożsamość. Polskiego uczyło się wcześniej 88 proc. badanych, 96 proc. deklaruje
znajomość polskich obyczajów, ale tylko 25 proc. ich przestrzega. Po studiach w Polsce chce
zostać 66 proc., żaden respondent tej możliwości nie wyklucza. | pl_PL |
dc.description.abstract | The study is concerned with the idea of polishness as a bisemic concept. It reveals
the complexity of references connected with this idea, amongst the teachers as well as amongst the
students of PAFL (Polish as Foreign Language) courses who have Polish origins. The article also
seeks to define the factors influencing the understanding of polishness by the PAFL teacher and
young Poles from the East.
The teacher’s concept of polishness is formed by years of humanistic studies. Still, social
changes and tasks set by the glottodidactic course confront that concept with the one formed in
different social groups, like PAFL students.
Sociological investigations indicate that the real attitude of Poles to their cultural heritage
differs from the one created by mass media. The criteria of polishness set by the young generation
of Poles (born in Poland), formed the basis of a questionnaire aimed to analyze the attitude of PAFL
students.
The results show that the majority of students officially belong to the Polish society, with 54%
emotionally identifying themselves with it (and 52% with the Roman Catholic faith), while the
identity of the rest cannot be unequivocally described. 88% of them had been learning Polish before,
and 96% declare familiarity with Polish customs, while only 25% practice them. The majority (66%)
would like to stay in Poland after having graduated, and none of them opposes to this idea. | en |
dc.description.sponsorship | Publikacja wydana dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Łodzi | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;21 | |
dc.subject | polishness | en |
dc.subject | Polish as a foreign language | en |
dc.subject | glottodidactics | en |
dc.subject | culture in teaching Polish as a foreign language | en |
dc.subject | the criteria for polishness | en |
dc.subject | survey | pl_PL |
dc.subject | polskość | pl_PL |
dc.subject | język polski jako obcy | pl_PL |
dc.subject | glottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | kultura w nauczaniu JPJO | pl_PL |
dc.subject | kryteria polskości | pl_PL |
dc.subject | sondaż | pl_PL |
dc.title | Wobec polskości. Z doświadczenia nauczyciela języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.title.alternative | Towards polishness. From the experience of polish as foreign language teacher | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 63-73 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców, Politechnika Wrocławska, Wybrzeże Stanisława Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław | pl_PL |
dc.references | Bagłajewska-Miglus E., Szpigiel R., 2009, Witaj Polsko! Band 2, Wiesbaden. | pl_PL |
dc.references | Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2009, Hurra!!! Po polsku 3. Podręcznik studenta, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Gębal P.E., 2004, Program nauczania cudzoziemców realiów polskich, [w:] Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W.T. Miodunka, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Garncarek P., Kajak A., Zieniewicz A. (red.), 2010, Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, 1984, Musicie od siebie wymagać, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Jestal J., 2001, Tożsamość narodowa Polaków. Na przykładzie młodzieży południowo-wschodniej Polski, Rzeszów. | pl_PL |
dc.references | Kiklewicz A., 2006, Polisemia vs. ambisemia (na przykładzie polskiego przymiotnika wirtualny oraz jego odpowiedników w języku niemieckim – virtuell oraz w języku rosyjskim – виртуальный), http://pracownicy.uwm.edu.pl/aleksander.kiklewicz/polisemia_vs_ambisemia.pdf, [28.03.14]. | pl_PL |
dc.references | Kita M., recenzja książki: Karwatowska M., 2012, Młodzież i autorytety, Lublin, http://www.bristol. us.edu.pl/przeczytane.php?a=14 [28.03.2014]. | pl_PL |
dc.references | Kłoskowska A. (red.), 1990, Oblicza polskości, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W.T. (red.), 2004, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nowicka E., Łodziński S., 2001, U progu otwartego świata. Poczucie polskości i nastawienie Polaków wobec cudzoziemców w latach 1988–1998, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, 2001, red. H. Zgółkowa, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Polskość wciąż popularna, http://www.stefczyk.info/wiadomosci/polska/polskosc-wciaz-popularna, 5861561940 [15.03.2014]. | pl_PL |
dc.references | Rostek E.M., 2010, Polen kompakt (Un)kompliezierte deutsch-polnische Gespraeche. (Nie)skomplikowane rozmowy niemiecko-polskie, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Słownik języka polskiego, 1979, red. M. Szymczak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Stempek I., Stelmach A., [b.r.], Polski krok po kroku. Poziom A2. Seria materiałów do nauki języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wartości Polaków a dziedzictwo Jana Pawła II. Raport z badań społecznych Centrum Myśli Jana Pawła II, http://www.centrumjp2.pl/wp-content/uploads/2013/02/CMJPII_raport_badania_ spoleczne_III_2008.pdf [01.03.2014]. | pl_PL |
dc.references | Wierzbicki A.M., 2012, Papież, który żył Polską. Jana Pawła II interpretacja polskości, [w:] „Ojczyzna – kiedy myślę”. Polskość jako ojczyzna duszy Karola Wojtyły, red. T. Chlipała, J. Michalewski, Świdnica. | pl_PL |
dc.references | Zarzeczny G., Piekot T., 2010, Inny punkt widzenia – treści kulturowe w podręcznikach oczami cudzoziemców, [w:] Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Warszawa. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | grazyna.balkowska@pwr.edu.pl | pl_PL |