dc.contributor.author | Biernacka, Michalina | |
dc.date.accessioned | 2015-04-30T11:40:57Z | |
dc.date.available | 2015-04-30T11:40:57Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8583 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest przyjrzenie się roli, którą odgrywa lektor języka polskiego
jako obcego podczas nauczania wymowy polskiej. Poruszone zostały zagadnienia dotyczące podstawowych
zasad nauczania fonetyki, reakcji na błędy uczących się, sposobów korekty czy normy
językowej. Osobno uwydatnione zostały cechy, które powinien prezentować nauczyciel w trakcie
dyskursu dydaktycznego, by zachęcać, a nie zniechęcać do ćwiczeń fonetycznych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of this paper is to look at the role of the Polish language teacher in the
process of teaching Polish pronunciation. It addresses the problems involving the basic rules of
teaching phonetics, reactions to learners’ errors, error correction, and the linguistic norm. Separately,
it emphasizes the qualities which a teacher should possess to encourage rather than discourage the
students to exercise phonetics. | en |
dc.description.sponsorship | Publikacja wydana dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Łodzi | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;21 | |
dc.subject | teacher | en |
dc.subject | pronunciation | en |
dc.subject | teaching Polish as a foreign language | en |
dc.subject | nauczyciel | pl_PL |
dc.subject | wymowa | pl_PL |
dc.subject | nauczanie języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.title | Rola nauczyciela jako przewodnika po wymowie polskiej | pl_PL |
dc.title.alternative | The role of the teacher as a guide through polish pronunciation | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 75-84 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
dc.references | Arabski J., 1997, Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Biernacka M., 2011, Ćwiczenia komunikacyjne a nauczanie fonetyki języka polskiego jako obcego, [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 3, red. B. Grochala, M. Wojenka-Karasek, Łódź, s. 253–259. | pl_PL |
dc.references | Grucza F. (red.), 1978, Z problematyki błędów obcojęzycznych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Karczmarczuk B., 2012, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń. | pl_PL |
dc.references | Majewska-Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Markowski A., Puzynina J., 2001, Kultura języka, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 53–72. | pl_PL |
dc.references | Michońska-Stadnik A., 2009, Przetwarzanie informacji w języku pierwszym i drugim – perspektywa neurobiologiczna, [w:] Język. Poznanie. Zachowanie. Perspektywy i wyzwania w studiach nad przyswajaniem języka obcego, red. J. Nijakowska, Łódź, s. 1–12. | pl_PL |
dc.references | Miodek J., 2001, O normie językowej, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 73–83. | pl_PL |
dc.references | Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A., Pietrzykowska A. (red.), 2009, Nauczyciel języków obcych. Dziś i jutro, Poznań–Kalisz. | pl_PL |
dc.references | Pösingerová K., 2001, Interferencja i nauczanie języka polskiego, [w:] Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice, s. 258–262. | pl_PL |
dc.references | Rojczyk A., 2009, Modele percepcji systemu dźwiękowego języka obcego, [w:] Język. Poznanie. Zachowanie. Perspektywy i wyzwania w studiach nad przyswajaniem języka obcego, red. J. Nijakowska, Łódź, s. 120–135. | pl_PL |
dc.references | Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Słownik języka polskiego, 2005, oprac. E. Sobol, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Trendak O., 2013, Dobry nauczyciel, czyli kto?, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 59–64. | pl_PL |
dc.references | Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, 2006, red. A. Markowski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wójtowicz J., 1980, Wymowa polska a nauczanie cudzoziemców, [w:] Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego. Wybór artykułów, red. J. Lewandowski, Warszawa, s. 96–106. | pl_PL |
dc.references | Zielińska H., 2002, Kształcenie głosu, Lublin. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | michalinaj@poczta.onet.pl | pl_PL |