Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDrzewiecka, Ewelina
dc.date.accessioned2015-06-09T08:11:45Z
dc.date.available2015-06-09T08:11:45Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn2084-140X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/9389
dc.description.abstractThe paper is devoted to the author’s concept of modern apocrypha in the context of the two main tendencies of (Post)modernity: unmasking and paraphrasing. On the basis of the literary paraphrases of the Evangelical story, found in the Bulgarian (Post)Modern literary, there is shown a hermeneutic passage from “apocrypha as a literary mystification” (“literary apocrypha”), i.e. a concept often applied in literary studies, to “apocrypha as an epiphany of sense”, i.e. a concept which can be useful in cultural studies and in history of ideas. It is suggested that in the light of the postsecular thought, being an individual interpretation of the canon, the (Post)Modern apocrypha has a great epiphanic potential, which means that hiding minority truths, it reveals in fact some crucial, and crypto-theological, problems of the present. Drawing the axiological difference between “the unmasking apocrypha” (pseudo-gospel) and “the paraphrasing apocrypha” (epiphany of sense), the author claims that only the last one does actually incarnate Charles Taylor’s ideal of the authentic (and poetic) expression (of will), which helps in establishing an individual sense-making horizon as a positive response to the “heretical imperative” of (Post)Modernity.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (Lodz University Press)pl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia Ceranea. Journal of the Waldemar Ceran Research Center for the History and Culture of the Mediterranean Area and South-East Europe;Vol. 4/2014
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectapocryphapl_PL
dc.subjectmodernitypl_PL
dc.subjectpostmodernitypl_PL
dc.subjectBiblepl_PL
dc.subjectBulgarian literaturepl_PL
dc.title(Post)Modern Apocrypha as an Epiphany of Sense (on the Basis of Bulgarian Literary Biblical Paraphrases)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number35-48pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstitute of Slavic Studies, Polish Academy of Sciencespl_PL
dc.referencesAdamczyk M., Apokryf, [in:] Słownik literatury staropolskiej, ed. T. Michałowska, Wrocław 2002, p. 46–55.
dc.referencesArendt H., The Life of the Mind. Volume One. Thinking, Orlando 1978.
dc.referencesBalbus S., Między stylami, Kraków 1996.
dc.referencesBauman Z., Postmodern Ethics, Cambridge 1993.
dc.referencesBednarek B., „Apokryf”. Próba kategoryzacji pojęcia, [in:] Nie-złota legenda. Kanoniczność i apokryficzność w kulturze, ed. J. Eichstaedt, K. Piątkowski, Ożarów 2003, p. 35–40.
dc.referencesBenjamin W., Theses on the philosophy of history, [in:] idem, Illuminations, ed. H. Arendt, trans. H. Zohn, New York 1968.
dc.referencesBerger P., Modernity as the Universalization of Heresy, [in:] idem, The Heretical Imperative. Contemporary Possibilities of Religious Affirmation, Garden City 1979, p. 1–31.
dc.referencesBerger P., Religion: Experience, Tradition, Reflection, [in:] idem, The Heretical Imperative. Contemporary Possibilities of Religious Affirmation, Garden City 1979, p. 31–60.
dc.referencesBielik-Robson A., Czy duchowość ponowoczesna jest możliwa? [in:] eadem, Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000, p 265–268.
dc.referencesBielik-Robson A., Romantyczne dopełnienie: komentarz do epifanii nowoczesnej Charlesa Taylora, [in:] eadem, Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000, p. 296–330.
dc.referencesBielik-Robson A., „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności, Kraków 2008.
dc.referencesДимова T., Георгиева A., Човекът не може сам, без църквата, да се справя с вярата си, Нови 6.05.2010.
dc.referencesДимова T., Николов T., Вярата предполага и изисква нашата свобода, „Xристиянство и култура” 2011, 10, p. 5–9.
dc.referencesDorosz K., Zerwana więź, [in:] eadem, Bóg i terror historii, Warszawa 2010.
dc.referencesDrzewiecka E., Bluźnierstwo w kulturze popularnej. Wizerunki postaci biblijnych w wybranych powieściach bułgarskich XXI wieku, [in:] Tabu w oku szeroko otwartym, ed. N. Długosz, Poznań 2012, p. 203–212.
dc.referencesDrzewiecka E., (Od)nowa chrześcijańska? Apologia według powieści Filipa Dimitrowa „Светлина на човеци”, „Pamiętnik Słowiański” 2012, 1–2, p. 123–136.
dc.referencesДжевиецка E., Модернистичните парафрази на библейския сюжет като извор за българската история на идеите (2013), http://bgmodernism. com/our_modernism/Ewelina_Drzewiecka [17 X 2014].
dc.referencesDrzewiecka E., Metamorfozy Judasza. Autorskie parafrazy biblijne jako świadectwo przemian kulturowych (na przykładzie literatury bułgarskiej), „Prace filologiczne. Literaturoznawstwo” 3(6), 2013, p. 143–163.
dc.referencesDrzewiecka E., Ewangelia o końcu świata? O bułgarskich parafrazach biblijnych po 1989 roku, [in:] Kulturowe paradygmaty końca. Studia komparatystyczne, ed. J.C. Kałużny, A. Żywiołek, Częstochowa 2013, p. 165–185.
dc.referencesDrzewiecka E., Pseudo-Ewangelie Judasza, czyli o (po)nowoczesnych apokryfach bułgarskich, [in:] Slovanský svět: známý či neznámý?, ed. K. Kedron, M. Příhoda, Praha 2013, p. 73–82.
dc.referencesDrzewiecka E., Koniec eschatologii? Poszukiwania modus existendi w świetle (po)nowoczesnych apokryfów bułgarskich, „Slavia Meridionalis” 14, 2014, p. 351-384.
dc.referencesGadamer H.-G., Truth and Method, trans. J. Weinsheimer, D. G. Marshall, New York 2004.
dc.referencesGecheva K., Bibliography on the Pseudepigrapha Studies in Bulgaria, http://www.marquette.edu/maqom/gecheva.html [17 X 2014].
dc.referencesGłowiński M., Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej, Kraków 1998.
dc.referencesHutcheon L., A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-Century Art Forms, London–New York 1985.
dc.referencesJameson F., Postmodernism: The Cultural Logic of Late Capitalism, Durham 1991.
dc.referencesKrzyżaniak B., Biblia i antropologia. Spotkania niedokończone, Poznań 2004.
dc.referencesLubańska M., Postchrześcijaństwo i postjudaizm w teorii kultury Philipa Rieffa, „Slavia Meridionalis” 8, 2008.
dc.referencesMichalski M., Dyskurs, apokryf, parabola. Strategie filozofowania w prozie współczesnej, Gdańsk 2003
dc.referencesД. Наков, Съвременните апокрифи – „Между пустинята и живота” и „Последното изкушение” – привличания и оттласквания, „Литература” 7, 2010, p. 432–447.
dc.referencesNaumow A., Apokryfy w systemie literatury cerkiewnosłowiańskiej, Wrocław 1976.
dc.referencesNycz R., Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, [in:] idem, Tekstowy świat, Kraków 2000, p. 79–109.
dc.referencesPicard M., Die Flucht vor Gott, Erlenbach–Zurich 1951.
dc.referencesRicoeur P., The Conflict of Interpretations. Essays in Hermeneutics, ed. D. Ihde, trans. W. Domingo et al., Evanston 1974.
dc.referencesRieff Ph., My Life among the Deathworks. Illustration of the Aesthetics of Authority, Charlottesville 2006.
dc.referencesRubinkiewicz R., Wprowadzenie do apokryfów Starego Testamentu, Lublin 1987.
dc.referencesScheler M., Ressentiment, ed. L.A. Coser, trans. W.W. Holdheim. New York 1972.
dc.referencesSławiński J., Parafraza, [in:] Słownik terminów literackich, ed. idem, Wrocław 2000.
dc.referencesStarowieyski M., Wstęp, [in:] Apokryfy Nowego Testamentu, vol. I.1, Ewangelie apokryficzne, ed. M. Starowieyski, Kraków 2003, p. 19–84.
dc.referencesSzajnert D., Mutacje apokryfu, [in:] Genologia dzisiaj, ed. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa 2000, p. 137–159.
dc.referencesTaylor Ch., Sources of the Self. The Making of the Modern Identity, Cambridge 2001.
dc.referencesTaylor C., The Ethics of Authenticity, Cambridge 2003.
dc.referencesTischner J., Myślenie według wartości, Kraków 1993.
dc.referencesVoegelin E., Science Politics, and Gnosticism, Chicago 1968.
dc.referencesZeidler-Janiszewska A., „Druga moderna”. O jednej z prób uporządkowania krajobrazu po postmodernizm, [in:] Sztuka współczesna i jej filozoficzne komentarze, ed. T. Kostyrko, G. Dziamski, J. Zydorowicz, Poznań 2004, p. 111–121.
dc.referencesZowczak M., Apokryf jako próba wiary, [in:] Nie-złota legenda. Kanoniczność i apokryficzność w kulturze, ed. J. Eichstaedt, K. Piątkowski, Ożarów 2003, p. 45–75.
dc.contributor.authorEmailewelina.drzewiecka@gmail.compl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska