Wyświetlanie pozycji 61-80 z 47427

    • Pokolenie jutra w dzisiejszej polskiej szkole: charakterystyka, priorytety i wyzwania nie tylko w klasie językowej 

      Zalisz, Katarzyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Artykuł ma na celu przybliżenie charakterystyki Pokolenia Alfa (Post-Gen-Z), dzieci urodzonych po 2010 roku, uczniów dzisiejszych polskich szkół. Autorka podjęła próbę odpowiedzi na kilka pytań związanych z pracą z Pokoleniem ...
    • Co wspólnego ma coaching z lekcjami języka polskiego? 

      Karolczyk-Kozyra, Agata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Celem artykułu jest poruszenie zagadnienia coachingu edukacyjnego oraz wykorzystywania go podczas lekcji języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Autorka wyjaśnia pojęcie coachingu oraz przedstawia jego genezę. Podaje ...
    • Współczesna szkoła w oczach nastolatków 

      Kowalkiewicz-Kulesza, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Celem artykułu była analiza wyników badania ankietowego przeprowadzonego wśróduczniów. Ankieta dotyczyła oceny współczesnej edukacji przez młodzież pomiędzy12 a 17 rokiem życia. Szczegółowe odpowiedzi respondentów na ...
    • Teatralizacja w edukacji początkowej. Kreatywny nauczyciel, kreatywny uczeń 

      Matecka, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Tematem rozważań podjętych w ramach niniejszego artykułu jest metoda teatralizacji, którą autorka wykorzystywała podczas zajęć na etapie edukacji początkowej. W pierwszej części artykułu przedstawiona została geneza terminu ...
    • Wstęp 

      Jeznach, Klaudia; Kowalkiewicz-Kulesza, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    • Sześcioetapowa metoda nauczania informatyki w szkole podstawowej 

      Celiński, Maciej (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      W niniejszym artykule skupiam się na przedstawieniu teoretycznych założeń sześcioetapowej metody nauczania dla przedmiotu informatyka. Zastosowanie tej metody nauczania przez nauczycieli w szkole podstawowej może znacząco ...
    • Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji 

      Jeznach, Klaudia; Kowalkiewicz-Kulesza, Agnieszka; Jeznach, Klaudia - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173; Kowalkiewicz-Kulesza, Agnieszka - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173 (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Niniejsza publikacja jest owocem pogłębionych refleksji, efektem bogatych obserwacji szkoły i uczniów, ukazaniem różnych perspektyw badawczych. Wielowymiarowość zagadnień zaprezentowanych przez Autorów uświadamia, jak wiele ...
    • Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu zdalnym 

      Cimaszewska-Kuniniec, Gracja (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat technologie informacyjno-komunikacyjne były szeroko stosowane we wszystkich dziedzinach życia i działalności gospodarczej oraz skutecznie zmieniły sposób działania i funkcjonowania ...
    • Przypominanie – zapominanie. Drugie pokolenie wobec pamięci o Marcu ’68 

      Żyła, Weronika ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
      W swoim artykule autorka analizuje dwa spektakle, które poruszają temat wydarzeń z 1968 roku i powstały w 2018 roku w związku z ich 50. rocznicą. Do analizy wybiera „Sprawiedliwość” Michała Zadary oraz „Kilka obcych słów ...
    • Dziecięce doświadczenie getta w spektaklach dla młodego widza 

      Królikowska, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
      Twórcy teatralni często zajmują się tematem Holocaustu, jednak rozmowę o przeszłości i pamięci prowadzili głównie z widzami dorosłymi. Próby opowiedzenia młodym odbiorcom o Zagładzie stanowią więc w polskim teatrze novum. ...
    • Wyparte chłopskie korzenie i poszukiwanie szlacheckiego „imaginarium”. „W imię Jakuba S.” Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego 

      Berkan, Krystyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
      Artykuł dotyczy dramatu Pawła Demirskiego W imię Jakuba S. oraz opartego na nim spektaklu pod tym samym tytułem w reżyserii Moniki Strzępki (Teatr Dramatyczny im. G. Holoubka w Warszawie, 2011). Twórcy spektaklu wyrazili ...
    • Wstęp 

      Królikowska, Joanna; Żyła, Weronika ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
    • Opowiedzieć historię: Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku 

      Królikowska, Joanna; Żyła, Weronika; Królikowska, Joanna - Uniwersytet Łódzki; Żyła, Weronika - Uniwersytet Łódzki (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
      Publikacja Opowiedzieć historię. Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku stanowi próbę analizy narracji historycznych w polskim teatrze i dramacie najnowszym. Wychodząc od klasycznego kanonu badań nad pamięcią, ...
    • Jastrzębie, onagry pustyni, wilki Arabii. Sąsiedzi cesarstwa wschodniorzymskiego z Półwyspu Arabskiego i ich wizerunek w źródłach. Okres przedislamski : Nr XLII 

      Wolińska, Teresa (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-06-29)
      Książka poświęcona została kształtowaniu się i ewolucji wizerunku mieszkańców Arabii w źródłach starożytnych i wczesnośredniowiecznych. Punktem wyjścia dla Autorki jest próba ustalenia, jaki obszar był w omawianej epoce ...
    • Byzantium and the Arabs. The Encounter of Civilizations from Sixth to Mid-Eighth Century: No. XXII 

      Wolińska, Teresa; Filipczak, Paweł; Bralewski, Sławomir; Brzozowska, Zofia A.; Dziekan, Marek M.; Cecota, Błażej; Badawy, Hassan; Woźniak, Marta (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016-06-16)
      This book is an attempt at a reconstruction of complex relations between Byzantium and the Arabs from the sixth to the eighth century. It discusses the religious and political situation in the Middle East on the eve of the ...
    • "Fake news", dezinformacja, weryfikacja – szkoła wobec nadprodukcji informacji. 

      Wojtowicz, Katarzyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Tematem niniejszego szkicu jest jedno z największych zagrożeń współczesnej rzeczywistości kulturowej – tworzenie i rozpowszechnianie fake newsów w przestrzeni medialnej, a także podjęcie próby odpowiedzi na pytanie – czy ...
    • Kształtowanie kompetencji przyszłości na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej 

      Miłko, Marcin (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Kompetencje kluczowe i przyszłości stanowią bardzo ważną część procesu edukacyjnego, a obowiązek ich uczenia jest wpisany w preambułę do Podstawy programowej kształcenia ogólnego. W artykule została przedstawiona refleksja ...
    • Neurodydaktyka i nauka poprzez zabawę grupową 

      Jeznach, Klaudia (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Celem artykułu jest ukazanie możliwości połączenia edukacji ze środowiskiem przyjaznym współczesnym uczniom. Nauka poprzez grupową zabawę, wykorzystująca różne dyskursy naukowe staje się efektywniejsza i praktyczniejsza. ...
    • Zrozumieć uczenie się. Skuteczne zdziwienie – wyzwalająca myślenie nauka czytania i pisania w świetle odkryć badań kognitywnych 

      Kisiel, Weronika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Czytanie i pisanie należą do kluczowych kompetencji współczesnego świata, a ich rozwijanie stanowi jedno z podstawowych zadań szkoły, mimo to Polska mierzy się z niezwykle popularnym zjawiskiem nieczytania. Podczas ...
    • Monitor ASEAN 7-8/2025 

      Chatys, Mateusz (Ośrodek Spraw Azjatyckich, 2025-08)