Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-10 z 3753
Product placement as a way of promoting on an international scale based on a series of films about James Bond
(University of Lodz, 2015-12)
This article presents the characteristics of product placement as global promotion.
The reader may refer to the types of product placement, its regulatory framework
and its short genesis and evolution. The paper presents ...
Waste identification and measurement as a first step towards Lean Management
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)
Lean Management (LM), a modern approach to business, has been gaining importance
since the beginning of the 21st century. Lean Manufacturing used by the Japanese automakers
continuously seeks to improve business processes ...
Production for a green economy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)
In the chapter are discussed new approaches of production development in order to achieve the objectives of sustainable development and put the green economy into practice. Conventional approaches to the production must be re-oriented towards...
Intellectual property role for the local production systems efficient functioning in times of crisis
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)
The topic is determined by the global reorientation of the economy into a knowledge
economy, traditional resources such as labor and capital are supplemented with the resource
of knowledge as a key factor to the economic ...
Metody wartościowania projektów nowego produktu w procesie zarządzania portfelowego w prerynkowych fazach cyklu życia produktu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-06-20)
The goal of the paper is to present methods for evaluating new product designs or projects in an integrated new product development process, as well as to propose a new method for optimising the value of new product portfolio management (NPPM...
Celem artykułu jest przedstawienie metod wartościowania projektów nowego produktu w procesie rozwoju nowego produktu, a także zaproponowanie nowej metody optymalizacji wartości portfela projektów nowych produktów w prerynkowych fazach cyklu życia. Poziom powodzenia rozwoju nowych produktów jest istotnie uzależniony od stopnia kompetencji przedsiębiorstwa, po pierwsze w realizacji procesu rozwoju nowego produktu (PRNP), a po drugie we właściwej selekcji i wyborze koncepcji projektów nowego produktu (wykonywanie właściwego projektu). W szczególności z tym drugim obszarem kompetencyjnym związana jest problematyka zarządzania portfelowego w zakresie rozwoju nowego produktu. Mamy tu zatem do czynienia z dynamicznym procesem decyzyjnym, zgodnie z którym zespół projektowy ciągle uaktualnia i urealnia oraz rewiduje bieżący zbiór projektów nowych produktów. Podejmowane są także strategiczne decyzje o alokacji lub realokacji zasobów między aktywne projekty oraz o tym, czy należy przyspieszyć ich realizację, zmienić nadany priorytet, czy porzucić projekt. Jest to praca koncepcyjna i metodyczna, oparta na fundamentach zarządzania strategicznego. Dotyczy badań nad rozwojem nowych produktów. Ograniczenia metodologiczne i badawcze zidentyfikowane w tym artykule wynikają z ograniczeń czasowych, finansowych czy dostępności informacji. Rezultatem naukowym artykułu jest propozycja metody rangowo zasobowej wartościowania projektów – programów w PRNP (portfolio projektów na poszczególnych etapach i bramkach procesu rozwoju), zawierającej zarówno kryteria jakościowe, jak i ilościowe....
Celem artykułu jest przedstawienie metod wartościowania projektów nowego produktu w procesie rozwoju nowego produktu, a także zaproponowanie nowej metody optymalizacji wartości portfela projektów nowych produktów w prerynkowych fazach cyklu życia. Poziom powodzenia rozwoju nowych produktów jest istotnie uzależniony od stopnia kompetencji przedsiębiorstwa, po pierwsze w realizacji procesu rozwoju nowego produktu (PRNP), a po drugie we właściwej selekcji i wyborze koncepcji projektów nowego produktu (wykonywanie właściwego projektu). W szczególności z tym drugim obszarem kompetencyjnym związana jest problematyka zarządzania portfelowego w zakresie rozwoju nowego produktu. Mamy tu zatem do czynienia z dynamicznym procesem decyzyjnym, zgodnie z którym zespół projektowy ciągle uaktualnia i urealnia oraz rewiduje bieżący zbiór projektów nowych produktów. Podejmowane są także strategiczne decyzje o alokacji lub realokacji zasobów między aktywne projekty oraz o tym, czy należy przyspieszyć ich realizację, zmienić nadany priorytet, czy porzucić projekt. Jest to praca koncepcyjna i metodyczna, oparta na fundamentach zarządzania strategicznego. Dotyczy badań nad rozwojem nowych produktów. Ograniczenia metodologiczne i badawcze zidentyfikowane w tym artykule wynikają z ograniczeń czasowych, finansowych czy dostępności informacji. Rezultatem naukowym artykułu jest propozycja metody rangowo zasobowej wartościowania projektów – programów w PRNP (portfolio projektów na poszczególnych etapach i bramkach procesu rozwoju), zawierającej zarówno kryteria jakościowe, jak i ilościowe....
New trends or return to traditional methods in the production of grain spirits?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-09-29)
This review article is based on scientific and popular science publications as well as articles from branch magazines that refer to the production of alcohol in Poland based on traditional grain raw materials. New trends in the production of broadly...
Reasons and benefits of implementing Six Sigma in the empirical study of enterprises operating in Poland
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)
The aim of this article is a presentation of methodologies which refer to improvement
of processes and products defined as Six Sigma. The workers' qualifications play the
essential role in the implementation of improvement ...
Indirect Taxation: Assessing the Impact of the Sugar Tax in Poland
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-28)
, businesses often adjust prices or reduce product quantities to offset their costs. This article aims to characterize the fiscal and non-fiscal significance of the sugar tax and to illustrate its impact on the financial situation of a selected soft drink...
Innovation Activity and Competitiveness of Manufacturing Divisions in Poland
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011-07-25)
In the research were used statistical data of Central Statistical Office showing amounts of particular types of outlays divided into particular manufacturing divisions (section D, the Polish Classification of Activities) ...
Industrial symbiosis in European policy: overview of recent progress
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
in the field of industrial symbiosis that influences importantly the development of regions, where they are localized. Industrial symbiosis as a voluntary cooperation of enterprises with the aim to optimize production costs and improve the environment could...