Metody wartościowania projektów nowego produktu w procesie zarządzania portfelowego w prerynkowych fazach cyklu życia produktu
Abstract
The goal of the paper is to present methods for evaluating new product designs or projects in an integrated new product development process, as well as to propose a new method for optimising the value of new product portfolio management (NPPM) in the pre market phases of product life cycle. The success level of a new product development strategy is significantly dependent on the degree of a company’s competence, firstly in the implementation of the new product development process (NPDP), and secondly in the proper evaluation and selection of new product design concepts (executing the right project). In particular, the latter area of competence is related to the issues of portfolio management in the field of new product development. Thus, we are dealing here with a dynamic decision making process – the Stage Gate Process, according to which the design team is constantly updating, implementing and revising the current set of new product designs. Strategic decisions are also made on the allocation or reallocation of resources between active projects and whether to accelerate their implementation, change the assigned priority or abandon the project. This is a conceptual and methodological paper based on strategic management concepts and applications. It relates to new product development research. Methodological and research limitations identified in this work result from such circumstances as time and financial constraints or information availability. The scientific result of the article is a modified rank resource method of evaluating projects/programmes in the NPDP funnel (a portfolio of projects at individual stages and gates of development process), containing both qualitative and quantitative criteria. Celem artykułu jest przedstawienie metod wartościowania projektów nowego produktu w procesie rozwoju nowego produktu, a także zaproponowanie nowej metody optymalizacji wartości portfela projektów nowych produktów w prerynkowych fazach cyklu życia. Poziom powodzenia rozwoju nowych produktów jest istotnie uzależniony od stopnia kompetencji przedsiębiorstwa, po pierwsze w realizacji procesu rozwoju nowego produktu (PRNP), a po drugie we właściwej selekcji i wyborze koncepcji projektów nowego produktu (wykonywanie właściwego projektu). W szczególności z tym drugim obszarem kompetencyjnym związana jest problematyka zarządzania portfelowego w zakresie rozwoju nowego produktu. Mamy tu zatem do czynienia z dynamicznym procesem decyzyjnym, zgodnie z którym zespół projektowy ciągle uaktualnia i urealnia oraz rewiduje bieżący zbiór projektów nowych produktów. Podejmowane są także strategiczne decyzje o alokacji lub realokacji zasobów między aktywne projekty oraz o tym, czy należy przyspieszyć ich realizację, zmienić nadany priorytet, czy porzucić projekt. Jest to praca koncepcyjna i metodyczna, oparta na fundamentach zarządzania strategicznego. Dotyczy badań nad rozwojem nowych produktów. Ograniczenia metodologiczne i badawcze zidentyfikowane w tym artykule wynikają z ograniczeń czasowych, finansowych czy dostępności informacji. Rezultatem naukowym artykułu jest propozycja metody rangowo zasobowej wartościowania projektów – programów w PRNP (portfolio projektów na poszczególnych etapach i bramkach procesu rozwoju), zawierającej zarówno kryteria jakościowe, jak i ilościowe.
Collections