Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁańcuchowska, Malwina
dc.contributor.authorKujawski, Krzysztof
dc.date.accessioned2015-06-27T15:11:48Z
dc.date.available2015-06-27T15:11:48Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/10250
dc.description.abstractThis document examines the key benefits of relationship banking services provided to both large corporates as well as small and medium enterprises. Given the significant underpenetration of corporate banking in Poland, compared to other Central and Eastern European and especially Western European countries, the substantial growth of this sector is expected in the upcoming years. Introduction or further development of relationship banking services is perceived as one of the key factors, which may drive the future growth of corporate banking. According to recent theories, as a bank provides more services to its customers, it creates a stronger relationship with them and gains more confidential information about customer’s needs and capabilities. Both sides can potentially benefit from such relationships. For instance, relationship banking can help banks in monitoring the default risk of borrowers, providing a comparative advantage in lending. It can also lower banks’ cost of information gathering over multiple products. Depending on the competitiveness of the banking sector, such benefits to banks can lead to increased credit supply to customers, through either greater quantities and/or lower prices of credit. On the other hand, customers can benefit not only from lower probability of credit rationing but also lower price of credit and quicker access to other banking services. This study implies that relationship banking might be a key driver of future growth of corporate banking sector in Poland and further comprehensive quantitative analysis shall be considered based on the examples in more developed markets.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica;284
dc.titleBankowość relacyjna jako czynnik determinujący rozwój sektora bankowości korporacyjnej w Polscepl_PL
dc.title.alternativeRelationship Banking as a Key Driver of the Development of Corporate Banking Sector in Polandpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[139]-154pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Finansów, Zakład Bankowościpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Finansówpl_PL
dc.referencesBoot A.W.A., Thakor A. V., 2000, Can relationship Banking Survive Competition?, „The Journal of Finance”, vol. 55(2)pl_PL
dc.referencesCzyż M., 2008, Koncepcja marketingu partnerskiego w rozwoju bankowości korporacyjnej w Polsce (na przykładzie wybranych banków), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruńpl_PL
dc.referencesDahmen A., Jacobi P., 2002, Bankowa obsługa przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawapl_PL
dc.referencesDziawgo L., 2008, Relationship banking. Refleksje na temat polskiego rynku Private Banking, [w:] L. Dziawgo (red.), Współczesne finanse. Stan i perspektywy rozwoju bankowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruńpl_PL
dc.referencesDziawgo L., 2009, Status instytucji zaufania publicznego we współczesnej bankowości: Pomiędzy partnership banking a killer banking, [w:] K. Brzozowska, S. Flejterski (red.), Finanse 2009 – Teoria i Praktyka. Bankowość, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 548, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecinpl_PL
dc.referencesGrzywacz J., 2003, Współpraca przedsiębiorstwa z bankiem, Difin, Warszawapl_PL
dc.referencesJagiełło R., 2007, Pojęcie bankowości korporacyjnej i przedmiot działalności, [w:] M. Zalewska (red.), Współczesna bankowość, t. I, Difin, Warszawapl_PL
dc.referencesKaszuba S., 2011, Współczesny bank korporacyjny jako partner przedsiębiorczości, [w:] A. Szelągowska (red.), Współczesna bankowość korporacyjna, CeDeWu, Warszawapl_PL
dc.referencesKieżel M., 2005, Marketing relacyjny w sektorze banków detalicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowicepl_PL
dc.referencesKotliński G., 2010, Predykcja zmian w relacjach klient–bank, [w:] A. Janc (red.), Bankowość a kryzys na rynkach finansowych, „Zeszyty Naukowe”, nr 140, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznańpl_PL
dc.referencesKorenik D. (red.), 2006, Innowacyjne usługi banku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesMatthews K., Thompson J., 2007, Ekonomika bankowości, PWE, Warszawapl_PL
dc.referencesPawłowska M., Tymoczko I., 2007, Uwarunkowania dostępności kredytu bankowego – analiza polskiego rynku, „Bank i Kredyt”pl_PL
dc.referencesPawłowska M., Gajewski K., Rogowski W., 2012, Relacje firm z bankami w Polsce w świetle danych ze sprawozdawczości bankowej, http://www.nbp.pl/badania/seminaria_files/24iv2012.pdf [dostęp: 02.11.2012]pl_PL
dc.referencesPresbitero A. F., Zazzaro A., 2010, Competition and Relationship Lending: Friends or Foes?, Working Paper, no. 3103, CESifopl_PL
dc.referencesRumiński R., 2009, Relationship banking jako element konkurencji międzybankowej, [w:] K. Brzozowska, S. Flejterski (red.), Finanse 2009 – Teoria i Praktyka. Bankowość, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 548, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecinpl_PL
dc.referencesStodulny P., 2007, Analiza satysfakcji i lojalności klientów bankowych, CeDeWu, Warszawapl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, DzU 2004, nr 173, poz. 1807pl_PL
dc.referencesZalega K., 2003, Nadzór korporacyjny w relacjach banków z firmami (relationship banking), „Nasz Rynek Kapitałowy”, nr 6pl_PL
dc.referencesZalega K., 2004, Relationship banking jako struktura pośrednictwa finansowego. Związki z konkurencyjnością banków i nadzorem korporacyjnym w sektorze, „Bank i Kredyt”, nr 6pl_PL
dc.referenceshttp://www.nbp.pl/home.aspx?f=/statystyka/pieniezna_i_bankowa/naleznosci.htmlpl_PL
dc.referenceshttp://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/sector_accounts/data/databasepl_PL
dc.referenceshttp://www.ecb.int/stats/money/aggregates/cimmf/html/index.en.htmlpl_PL
dc.contributor.authorEmailmalwina.lancuchowska@wp.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailkujawski.krzysztof@gmail.compl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord