Książki/Rozdziały | Books/Chapters: Recent submissions
Now showing items 121-140 of 855
-
Istota i natura uczenia się dzieci w perspektywie ucieleśnionego poznania
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Osiągnięcia neuronauk stają się obecnie niezwykle istotnym kontekstem konstruowania i rekonstruowania teorii uczenia się i rozwoju dzieci. Ważnych i coraz bardziej znaczących odniesień do namysłu nad istotą i naturą ... -
Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Rozważania podjęte w niniejszym tekście są kontynuacją problematyki zogniskowanej wokół badań dzieci, jaką prezentowałam we wcześniejszych publikacjach. W ostatnim czasie odnotować można istotną zmianę, wskazującą na ... -
Strategie badań rozwoju i uczenia się dzieci: podejście kulturowo-historyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Metodologiczne problemy badania procesów rozwoju i uczenia się dzieci od wielu już lat interesują zarówno psychologów, jak i pedagogów. Analizując rozwój (zmiany rozwojowe), możemy przyjąć podejście mechanistyczne lub ... -
Formatowanie dziecka i dzieciństwa Kontrowersje wokół rozumienia rozwoju w diagnostycznym paradygmacie pedagogiki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Rozwój jest kategorią o specyficznym sposobie funkcjonowania teoretycznego na gruncie nauk pedagogicznych i psychologii. W większości przypadków jego rekonstrukcja semantyczna każe go wiązać z pozytywnie nacechowanymi ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Prezentowana publikacja jest zachętą do refleksji na temat napięć oraz nieoczywistości, istoty i znaczenia współczesnych debat nad dzieciństwem i wczesną edukacją. Przedstawione rozważania dotyczą krytycznego namysłu nad ... -
Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Prezentowana publikacja jest zachętą do refleksji na temat napięć oraz nieoczywistości, istoty i znaczenia współczesnych debat nad dzieciństwem i wczesną edukacją. Przedstawione rozważania dotyczą krytycznego namysłu nad ... -
Wspomaganie rozwoju zmysłów dziecka – ścieżka sensoryczna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Obecnie w edukacji poszukuje się nowatorskich rozwiązań organizacyjnych i metodycznych, które skutecznie wspierają rozwój potencjalnych zdolności dziecka. Ich podstawą staje się indywidualizacja pracy z dzieckiem. ... -
Wykorzystanie materiału rozwojowego Marii Montessori do tworzenia stymulującej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Niniejszy artykuł stanowi prezentację praktycznych rozwiązań wykorzystania materiału rozwojowego Marii Montessori do tworzenia stymulującej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu. Naszym celem było dokonanie w nim opisu ... -
Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Zadaniem niniejszego opracowania jest próba wprowadzenia w problematykę wykorzystania oceniania kształtującego w praktyce szkolnej. Zaznaczam, że nie da się przedłożyć w tym artykule wszystkich treści związanych z ... -
Pobudzanie rozwoju dziecięcych uzdolnień matematycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Twórcza aktywność uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej w zakresie pisania opowiadań inspirowanych obrazkiem
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Najmłodsi uczniowie filozofują – w horyzoncie dziecięcej dyskusji o prawdzie, wolności i pięknie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Twórczość jako predyktor mądrości dziecka w starszym wieku przedszkolnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Od kształtu koła do wizerunku człowieka – obrazowanie figuratywne dziecka w perspektywie poszukiwań archetypowo-mitycznych symboli kultury
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Twórczość dzieci jako przedmiot sporu romantyków z realistami w świetle najnowszych koncepcji kreatologii pedagogicznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Relacja teoria – praktyka jako element myślenia pedagogów wczesnej edukacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Organizacja i zadania miejskich placówek wychowania przedszkolnego w Łodzi w okresie międzywojennym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Działania polskich pedologów jako dobre tradycje badań nad dzieckiem
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Krytycznie o stanie badań i awansów naukowych w pedagogice wczesnoszkolnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Horyzonty dziecięcych znaczeń. Kreowanie środowiska uczenia się
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Prezentowana publikacja jest zachętą do refleksji na temat napięć oraz nieoczywistości, istoty i znaczenia współczesnych debat nad dzieciństwem i wczesną edukacją. Przedstawione rozważania dotyczą krytycznego namysłu nad ...