dc.contributor.author | Broda, Marian | |
dc.date.accessioned | 2015-07-01T09:48:04Z | |
dc.date.available | 2015-07-01T09:48:04Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 1427-9681 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/10401 | |
dc.description.abstract | The concept of ‘soul’ has for ages been a widespread and central category in the Russian
national tradition, one through which the Russians seek to express their way of feeling and of comprehending
their own community, territory, sense of existence, place and mission in the world. Thus,
Russia is often treated as the ‘soul of the world,’ whereas her central power – actual (real) or potential
(expected) – as the ‘soul of Russia.’ One of the consequences of the transformation over the last
few centuries, symbolised by the name of Peter I, has been the emergence and rise of the Russian intelligentsia,
perceived there, and perceiving itself, as at once an intellectual, cultural, ethical, social,
political, ideological, historiosophical, and even quasi-sacral formation. In many ideas of the representatives
of the Russian educated class the motif of ‘Russia’s soul,’ capable of reviving, revitalising
and of transforming the existing reality, is associated namely with the intelligentsia. It is possible to
find in them – even in those programmatically antisystemic and radically occidental – a whole array
of features, structures and content typical of the Russian mental-cultural system, together with ways
of perceiving, conceptualizing and problematizing the world – such that is, paradoxically, shared
with the ideologies and supporters of the existing social order. | en |
dc.language.iso | ru | ru |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Rossica;7 | |
dc.subject | Russia | en |
dc.subject | soul | en |
dc.subject | intelligentsia | pl_PL |
dc.subject | Occidentalism | pl_PL |
dc.subject | paradox | pl_PL |
dc.title | Интеллигенция как «душа России». Парадоксы и проблемы русского окцидентализма | ru |
dc.title.alternative | Intelligentsia as the ‘Russian Soul’: Paradoxes and Problems of the Russian Occidentalism | en |
dc.type | Article | en |
dc.page.number | 175-187 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Politologicznych, Katedra Europy Środkowej i Wschodniej, 90-131 Łódź, ul. Narutowicza 59a | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-4834 | |
dc.references | Afanasjew J., Kamienna Rosja, martwy lud. Osobna droga Rosji – historyczny bieg w miejscu, «Gazeta Wyborcza» от 24–25.01.2009, с. 25–26. | |
dc.references | Afanasjew J., Syreny Rosji, «Gazeta Wyborcza» от 23–24.02.2008, с. 24. | |
dc.references | Afanasjew J., But na samowarze, «Forum» 2009, № 33, с. 8. | |
dc.references | Broda M., „Zrozumieć Rosję”? O rosyjskiej zagadce-tajemnicy, Łódź 2011, с. 95–99. | |
dc.references | Broda M., Mentalność, tradycja i bolszewicko-komunistyczne doświadczenie Rosji, Łódź 2007, с. 25–28, 66–69, 86–88. | |
dc.references | Broda M., Rosja i rosyjskość w kategoriach „duszy”. Archetypowe treści, ambiwalencje, paradoksy i wyzwania, «Przegląd Filozoficzno-Literacki. Kwartalnik» 2010, № 4 (29), с. 551–564. | |
dc.references | Broda M., Ziemski Bóg. O rosyjskim pojmowaniu władzy, [в:] Bóg Wschodu i Zachodu, ред. M. Gwarny, I. Perkowska, Wrocław 2012, с. 234–238. | |
dc.references | Dialektyka prawdy w rosyjskim imperium, [в:] Fenomen rosyjskiego komunizmu. Geneza, konteksty, konsekwencje, ред. B. Brzeziński, Poznań 2010, с. 172. | |
dc.references | Dobieszewski J., „Zewnętrzność” w rosyjskiej filozofii historii, [в:] Wokół słowianofilstwa, ред. J. Dobieszewski, Warszawa 1998, с. 53. | |
dc.references | Dobieszewski J., Przeciwieństwo między Rosją a Europą jako teoria, «Studia Filozoficzne» 1968, № 8 (249), с. 31–38. | |
dc.references | Frank S., Istota i wiodące motywy filozofii rosyjskiej, [в:] Niemarksistowska filozofia rosyjska, ч. 1, ред. L. Kiejzik, Łódź 2001, с. 35. | |
dc.references | Hercen A., Pisma filozoficzne, Rosja i stary świat, Warszawa 1966, т. 2, с. 37. | |
dc.references | Hercen A., Rzeczy minione i rozmyślania, Warszawa 1952, т. 2, с. 272. | |
dc.references | Szewcowa L., Creme de la Kreml, «Forum» 2011, № 40, с. 19. | |
dc.references | Walicki A., Zarys myśli rosyjskiej. Od oświecenia do renesansu religijno-filozoficznego, Kraków 2005, с. 16–17. | |
dc.references | Ахиезер A., Давыдов А., Шуровский М., Яковенко И., Социокультурные основания и смысл большевизма, Новосибирск 2002, с. 386. | |
dc.references | Брода M., Русские вопросы о России, Москва 2005, с. 90–94, 101–106, 176–180, 291. | |
dc.references | Кара-Мурза A., Большевизм и коммунизм: интерпретации в русской культуре, [в:] А. Кара-Мурза, Л. Поляков, Русские о большевизме. Опыт аналитической антологии, Санкт-Петербург 1999, с. 366–368. | |