Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris: Ostatnio dodane
Wyświetlanie pozycji 421-440 z 531
-
Filozofia przyrody jako obiekt sporów współczesnych filozofów [recenzja książki Filozofia przyrody współcześnie pod redakcją Marioli KuszykBytniewskiej i Andrzeja Łukasika, Kraków 2010]
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2012) -
Rediscovery of Fyodor Dostoevsky’s Philosophy [Джеймс Сканлан, Достоевский как мыслитель, Академический Проект, Санкт- Петербург 2006, s. 255, примечания, именной указатель, содержание]
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2012) -
Wolność Boga w tworzeniu obrazu wiedzy ludzkiej a wolność człowieka do jej przyjmowania jako zagadnienie w filozofii R. Descartes’a
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)The topic of freedom in Descartes’ philosophy is usually being connected with human freedom. It is understood in the traditional perspective of distinguishing right from wrong and truth from false. This aspect is, in my ... -
Aporetic Nietzsche and the Klossowski’s proposal
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)Currently, when the need to overcome logocentric metaphysics has become necessity in the many philosophical trends, the role of the German philosopher seems particularly important. The Friedrich Nietzsche’s project is ... -
Uzdrawiająca moc wiary
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)The paper is an attempt to analyze the theses from James’ book Talks to Teachers on Psychology and to Students on Some of Life's Ideals. The main issue raised by the author is the relationship between utility of religious ... -
Dydaktyka – między filozofią a polityką
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Filozofia jako dydaktyka, dydaktyka jako filozofia. Od racjonalności instrumentalnej do „oświecenia”?
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The aim of this article is to look at philosophy as a didactic practice in which didactic is seen as critique. Both are immanent to philosophical reflection as a whole. I would like to start with an analysis whether ... -
O ścisłych związkach pedagogiki z etyką
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The purpose of this paper is to provide grounds for the thesis on close relations between pedagogy and ethics. These relations can be both accidental and necessary in their form, however, the latter are definitely more ... -
Filozofia edukacji Kazimierza Twardowskiego z perspektywy analitycznej
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The reflection on philosophical foundations of pedagogy is characteristic feature of the analytical tradition in philosophy. The creative work of Kazimierz Twardowski, famous polish philosopher, is an integral part of ... -
Paradygmaty edukacji liberalnej w filozoficznej eksploracji Daniela DeNicoli
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The text presents thoughts of American philosopher of education Daniel R. DeNicola on liberal education contained in his book under the title „Learning to Flourishing. A Philosophical Exploration of Liberal Education”, ... -
Polityczność dydaktyki
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)In this article I attempt to create and discuss the main connections between politics and teaching. I distinguish four such entanglement: the parties, post-political, critical, and political/post-political. I point ... -
Dydaktyka zorientowana na współpracę równych. Typy relacji ze studentami podczas wspólnej pracy badawczej
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Communities of peers in search of truth do not emerge in higher education institutions any more, which is one of the reason for universities' growing weakness. The aim of the paper is to help academic teachers organize ... -
Podręcznik z filozofii. Premiera (współ-autoetnografia wykładu)
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)In this article we use the co-autoethnography method to analyse the didactic screws. At the same time we are trying to loosen them. -
Wyzwania edukacji (w Polsce) z perspektywy psychologicznej
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The aim of this paper is to look at the issues concerning the challenges of the modern education system, including the situation in Poland. It cannot be denied that institutionalized education is imperfect and does not ... -
Jak pogodzić perfekcjonizm i eudajmonizm z hedonizmem? Wokół utylitaryzmu J. S. Milla
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)J. S. Mill is commonly considered as a representative of psychological hedonism. However, his utilitarianism has also eudaimonic and perfectionistic aspects. Thus, various aspects are interelated with one another not only ... -
The Melancholic Irony of Kierkegaard
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The Socratic truth is in no way inferior to the Christian one in Kierkegaard’s view. The fundamental difference between the two is that whereas the later develops by means of a donation and of a specific dialectic as ... -
Założenia metafizyczne w programie pozytywizmu logicznego
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)In the present study I analyzed some aspects of the program of logical empiricism. I devoted particular attention to issues such as demarcation criterion, protocol sentence or logical syntax. These issues have been ... -
Historiozoficzny apokaliptyzm C. G. Junga
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Critique of culture is one of the biggest parts of philosophy/psychology created by Carl Gustav Jung. Jung was witness of World War I and World War II, his thought was deeply influenced by writings of F. Nietzsche, who ... -
Gastona Bachelarda teoria przeszkód epistemologicznych
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Gaston Bachelard discuss the problem of the rationality of scientific thinking in terms of epistemological obstacles. In book The Formation of the Scientific Mind philosopher characterizes scientific attitude as an attempt ... -
Człowiek i jego duchowość. Edyty Stein rozumienie osoby
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)This article discusses the concept of a person in Edith Stein’s philosophical anthropology. It is a key-concept of Stein’s early and later philosophical theories. I discuss the properties and conditions of being a person, ...