Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWalczak-Duraj, Danuta
dc.date.accessioned2015-08-07T11:21:11Z
dc.date.available2015-08-07T11:21:11Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationD. Walczak-Duraj, Podstawowe uwarunkowania dysfunkcji administracji publicznej, [w:] Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, t. 4, red. Z. Janowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 38-61.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-545-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11411
dc.descriptionrozdział z: Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, t. 4, red. Z. Janowskapl_PL
dc.description.abstractCelem opracowania jest próba analizy podstawowych uwarunkowań dysfunkcji występujących w pracy administracji publicznej. Chodzi tutaj zarówno o administrację centralną jak i samorządową. W tekście zwrócono uwagę na trzy grupy uwarunkowań. Pierwsza z nich dotyczy szeroko pojętego kontekstu politycznego, który generuje wiele urzędniczych zachowań korupcyjnych. Druga grupa to uwarunkowania o charakterze prawnym, dotyczące uregulowań odnoszących się do rozwiązywania najważniejszych konfliktów pojawiających się w pracy urzędniczej – konfliktu interesów i konfliktu stronniczości. Chodzi tutaj przede wszystkim o to, iż uregulowania te posiadają małą skuteczność. Trzecia grupa uwarunkowań, stanowiąca dopełnienie uwarunkowań prawnych odnosi się do deficytów etycznych obserwowanych w pracy administracji publicznej. Szczególną uwagę zwrócono tutaj na etyczną zasadę poczucia odpowiedzialności pracownika za podejmowane decyzje, oraz poczucia odpowiedzialności za jakość informacji internetowej, umieszczanej na stronach poszczególnych instytucji. Jakość tej informacji to jedna z głównych przesłanek zarówno wiarygodności społecznej tych instytucji jak i skuteczności działań w zakresie tworzenia społeczeństwa informacyjnego.pl_PL
dc.description.abstractPaper focuses on analysis of main backgrounds of dysfunctions in public administration, including both level of central and local administration. It points out three main groups of factors influencing the phenomenon. The first one concerns broadly defined political context, generating numerous cases of corruption behavior among the officials. The second one concerns behavior in legal context, concerning legislations dealing with solving crucial conflicts occurring in office proceedings: conflict of interests and conflict of partiality. Unfortunately, those regulations are of mainly low efficiency. The third group of factors, completing the legal regulations, concerns legal deficits having been observed in public administration. The paper highlights the ethical rule of employee’s responsibility for decisions, and the responsibility for the quality of internet information, positioned on websites belonging to public institutions. The quality of online information is one of main bases of both social credibility of those institutions and effectiveness of their activities in the field of creating information society.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.subjectdysfunkcjapl_PL
dc.subjectadministracja publicznapl_PL
dc.subjectkorupcja urzędniczapl_PL
dc.subjectkonflikt interesów i stronniczościpl_PL
dc.subjectetyka pracy urzędnikapl_PL
dc.subjectjakość informacji internetowejpl_PL
dc.subjectdysfunctionpl_PL
dc.subjectpublic administrationpl_PL
dc.subjectpoliticpl_PL
dc.subjectcorruptionpl_PL
dc.subjectconflict of interestspl_PL
dc.subjectethics of public officialpl_PL
dc.subjectquality of internet informationpl_PL
dc.titlePodstawowe uwarunkowania dysfunkcji administracji publicznejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number[38]-61pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesAronson E., Wilson T.D., Akert R. [1997], Psychologia społeczna, Serce i umysł, Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesAucoin P. [1990], Administrative reform in public management: paradigms, principles, paradoxes and pendulums, „Governance”, Nr 3/2.pl_PL
dc.referencesBatko B. [2008a], Internetowe źródła informacji o rynku pracy a konkurencyjność przedsiębiorstw trzeciego sektora, [w:] Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej, Nr 78, Seria: Administracja i zarządzanie, Numer specjalny (5) 2008, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.pl_PL
dc.referencesBatko B. [2008b], Jakość informacji dotyczących rynku pracy upowszechnianych za pomocą Internetu przez instytucje publiczne, [w:] Pancer-Cybulska E. (red.), Gospodarka społeczna w Europie. Monografie, Wyższa Szkoła Handlowa, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBatko B. (2009a), Jakość informacji publikowanych w Internecie jako wartość wpływająca na wiarygodność instytucji, [w:] Baryluk M., Wawrzak-Chodaczek M. (red.), Wartości w komunikacji różnych grup społecznych, Baryluk M., Wawrzak- Chodaczek M., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesBatko B. [2009b], Zarządzanie jakością informacji w sektorze publicznym a bezpieczeństwo społeczeństwa, [w:] Włodarczyk M., Marjański A. (red.), Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe – aktualne wyzwania. Zagrożenie bezpieczeństwem w sektorze publicznym, Tom X, Zeszyt 8, Wydawnictwo Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesBatko B., Trzaska B. [2011], Odpowiedzialność kadr administracji publicznej w budowaniu społeczeństwa informacyjnego, [w:] Walczak-Duraj D. (red.), Etyka a moralność. Aksjonormatywny kontekst współczesnej pracy i wybranych zawodów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesCialdini R. [1994], Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencese-Polska – Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2001-2006, Ministerstwo Gospodarki, aktualizacja 11.09.2001 [online], Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, [dostęp 15 stycznia 2008], http://www1.ukie.gov.pl/HLP/files.nsf/ 0/99094766263E249EC1256 E8400314623/$f ile/ePolska.doc.pl_PL
dc.referencesEuropean Ombudsman [2002], The European Code of Good Administrative Behavior, Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, March.pl_PL
dc.referencesGarrett T.M., Klonosky R.J. [1986], Business Ethics, Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall.pl_PL
dc.referencesHussein A., Konflikt interesów w działalności jednostek samorządu terytorialnego, www.batory .org.pl.pl_PL
dc.referencesIzdebski H. [2007], Od administracji publicznej do public governance, „Zarządzanie Publiczne”, Nr 1.pl_PL
dc.referencesIzdebski H. [2010], Zasady i etyka w służbie cywilnej, „Przegląd Służby Cywilnej”, Departament Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Nr 2 (5) 2010 [online]. http://www.dsc.kprm.gov.pl/ userfiles/ PSCmarzec_kwiecien2010(1).pdf.pl_PL
dc.referencesKettl D.F. [2000], The Global Public Management Revolution. A Report on the Transformation of Governance, The Brookings Institution, Washington.pl_PL
dc.referencesKodeks Etyki Służby Cywilnej z 11 października 2002 r. (Monitor Polski, Nr 46, poz. 683).pl_PL
dc.referencesKonopka D., Sitniewska J. [2011], Odpowiedzialność jako podstawowy czynnik działania urzędnika samorządowego, [w:] Walczak-Duraj D. (red.), Etyka a moralność. Aksjonormatywny kontekst współczesnej pracy i wybranych zawodów. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. 1997, Nr 78, poz. 483).pl_PL
dc.referencesKotras M. [2009], Przywództwo polityczne na poziomie regionu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKowalczyk L. [2008], Współczesne zarządzanie publiczne jako wynik procesu zmian w podejściu do administracji publicznej, Zeszyty Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Nr 1/2008, www. http://www.- lucjankowalczyk.com/wp-content/uploads/2008/10/59-2.pdf.pl_PL
dc.referencesKrajewski W. [2000/2001], Etyka w służbie publicznej. Uregulowania prawne dotyczące etyki w służbie publicznej w Polsce, „Służba Cywilna”, Nr 1.pl_PL
dc.referencesKudrycka B., Dębicki M. [2000], Etyczne administrowanie. Wyzwania dla samorządu terytorialnego, Municypium, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLazari-Pawłowska I. [1961], Sprzeczność i konfliktowość w systemie etycznym, „Studia Filozoficzne”, Nr 3(24).pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Teoretyczne i praktyczne aspekty identyfikacji i ograniczenia konfliktu interesów, [w:] Węgrzecki A. (red.), Konflikt interesów – konflikt wartości, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, www.cebi.pl.pl_PL
dc.referencesRajca L. [2009], Koncepcja New Public Management a reformy samorządu terytorialnego wybranych państw Europy Zachodniej, „Studia Regionalne i Lokalne”, Nr 2(36).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 2002 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej, (Dz. U. 2002, Nr 67, poz. 619).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, (Dz. U. 2005, Nr 212 poz., 1766).pl_PL
dc.referencesStefanowicz B. [2004], Informacja, Wyd. 1, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStrategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013, MSWiA, Warszawa 2008 [online]; http://www.mswia.gov.pl/ download.php?s=4&id=3760.pl_PL
dc.referencesStrategiczny plan rządzenia [online], Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, [dostęp 22 sierpnia 2008], http://www.kprm.gov.pl/ templates/admin/ userfiles/files/1983_ prezentacja_kprm.swf.pl_PL
dc.referencesSuwaj P.J. (red.) [2008], Prawo administracyjne, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUrząd Komitetu Integracji Europejskiej [online]. Biuletyn Informacji Publicznej. [dostęp: 10 maja 2010]; http://www.bip.gov.pl/ subjects/4519,Urząd+Komitetu++ Integracji+Europejskiej.html.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity, Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (tekst jednolity, Dz. U. z 2001 r., Nr 86, poz. 953 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1593 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 21sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, (Dz. U. Nr 106, poz. 679 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej, (Dz. U. z 1999 r., Nr 49, poz. 483).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, (Dz. U. 2001, Nr 112, poz. 1198).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, (Dz. U. Nr 214, poz. 1806 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, (Dz. U. 2005, Nr 64, poz. 565).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej, (Dz. U. 2006, Nr 170, poz. 1218).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, (Dz. U. z 2008 r., Nr 227, poz. 1505).pl_PL
dc.referencesZalewski A. [2007], Reformy sektora publicznego w duchu nowego zarządzania publicznego, [w:] Ostaszewski, M. Zaleska (red.), Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord