Show simple item record

dc.contributor.authorSkrzypczak, Magdalena
dc.date.accessioned2015-09-23T11:06:15Z
dc.date.available2015-09-23T11:06:15Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11923
dc.description.abstractDuring World War II, in Cracow, Tadeusz Kantor co-founded the Clandestine Independent Theatre. At the same time, he became a leader of a group of the young artists. Because of Nazi occupation it was a truly harsh time for art. But still artists organised meetings, during which they discussed cultural news, popular ideas, avant-garde art trends etc. Hectic rehearsals took place in private apartments. At that time, Kantor decided to re-read carefully and direct “Balladyna” – a great work of Romanticism written by Juliusz Słowacki. Even though in the 1940s Kantor was under the influence of avant-garde. Abstract art, Russian and German constructivism, Romantic ideas and symbolism were still important for him. Therefore he had to find his own artistic expression and that was the right moment for the challenge – he rediscovered “Balladyna” and regenerated a Romantic essence in the abstract “entourage”.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1
dc.subjectTadeusz Kantorpl_PL
dc.subjectClandestine Independent Theatrepl_PL
dc.subjectJuliusz Slowackipl_PL
dc.subjectBalladynapl_PL
dc.subjectRomanticismpl_PL
dc.subjectavant-gardepl_PL
dc.title„Tam, gdzie dramat się staje” – „Balladyna” Tadeusza Kantorapl_PL
dc.title.alternative‘Where drama comes to life’ – “Balladyna” directed by Tadeusz Kantorpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number93-110pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury i Tradycji Romantyzmu, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAdamczewska I., Kolaż, [w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, Warszawa 2012, s. 461–463.pl_PL
dc.referencesBiomechanika, [w:] P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, wyd. 2, przeł. i oprac. S. Świontek, Wrocław 2002, s. 58–59.pl_PL
dc.referencesBorowski W., Tadeusz Kantor, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesDeleuze G., Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak i K. Matuszewski, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesGórski K., Słowacki jako poeta aluzji literackiej, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4, s. 190–202.pl_PL
dc.referencesGregor J., Fülöp-Miller R., Das Russische Theater, Leipzig–Zurich–Vienna 1928.pl_PL
dc.referencesKantor T., Metamorfozy: teksty o latach 1938–1974, red. K. Pleśniarowicz, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesKantor T., Pisma, t. 1: Metamorfozy. Teksty o latach 1934–1974, wybór i oprac. K. Pleśniarowicz, Wrocław 2005.pl_PL
dc.referencesKantor T., Pisma, t. 3: Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, wybór i oprac. K. Pleśniarowicz, Wrocław 2005.pl_PL
dc.referencesKleiner J., Wstęp, [w:] J. Słowacki, Balladyna, wyd. 4 przejrzane, oprac. J. Kleiner, Kraków 1948, BN I 51.pl_PL
dc.referencesŁawski J., Teatr śmierci w „Balladynie”. Opanowanie i ekspresja ironii, [w:] Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005, s. 350–394.pl_PL
dc.referencesMakowski S., „Balladyna” Juliusza Słowackiego, Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesMarkiewicz H., Metamorfozy „Balladyny”, „Pamiętnik Literacki” 1989, z. 2, s. 47–86.pl_PL
dc.referencesMiklaszewski K., Między śmietnikiem a wiecznością, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesNycz R., Kolaż, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka, M. Puchalska, M. Semczuk, A. Sobolewska, E. Szary-Matywiecka, Wrocław 1992, s. 460–462.pl_PL
dc.referencesPieniążek M., Akt twórczy jako mimesis. „Dziś są moje urodziny” – ostatni spektakl Tadeusza Kantora, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesPierścień Balladyny. Gra z teatrem podziemnym Tadeusza Kantora, red. Z. Baran, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesPleśniarowicz K., Kantor. Artysta końca wieku, Wrocław 1997.pl_PL
dc.referencesPorębski M., T. Kantor: świadectwa, rozmowy, komentarze, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesSłowacki J., Balladyna, oprac. M. Inglot, wyd. 6, Wrocław 1984, BN I 51pl_PL
dc.referencesTurowicz J., O nowoczesności w sztuce, [w:] Chrześcijanin w dzisiejszym świecie, Kraków 1963, s. 229–244.pl_PL
dc.referencesWeintraub W., „Balladyna”, czyli zabawa w Szekspira, [w:] Od Reja do Boya, Warszawa 1977, s. 203–258.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdalenaskrzypczak@op.plpl_PL
dc.relation.volume27pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record