Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrabowski, Mateusz
dc.date.accessioned2015-09-24T08:55:24Z
dc.date.available2015-09-24T08:55:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11931
dc.description.abstractThe main problem which is analyzed in the article is how Norwid presents the clash of two civilizations – ancient Egypt and Rome. In Norwid’s tragedy the death of culture is preceded by the death of transcendence – communities which have lost contact with the sacrum are sentencing themselves to a slow atrophy, which shall result in the collapse of civilizations. The hecatomb in Norwid’s tragedy is evoked by a series of symbols and gestures. The characters of the drama, who represent both great ancient nations, become aware by looking into the empty sky that their time is coming to the end, their life is only a part of tragic and historic fate. However, their death belongs with the Hegelian idea of the development of the spirit in history – ancient world needs to be destroyed so that Christianity could take its place.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1
dc.subjecttragedypl_PL
dc.subjectfatepl_PL
dc.subjecthistoriosophypl_PL
dc.subjectChristianitypl_PL
dc.subjectsacrumpl_PL
dc.subjectbloodpl_PL
dc.titleHistoriozofia zagłady. Uwagi do „Kleopatry i Cezara” Norwidapl_PL
dc.title.alternativeThe historiosophy of hecatomb. Notes to Norwid’s “Cleopatra and Caesar”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number79-91pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury i Tradycji Romantyzmu, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl_PL
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.contributor.authorBiographicalnoteDoktorant w Katedrze Literatury i Tradycji Romantyzmu Uniwersytetu Łódzkiego. Naukowo zajmuje się polskim i francuskim romantyzmem. Od 2014 roku redaktor naczelny czasopisma teatralnego „Proscenium” wydawanego przez Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi.pl_PL
dc.referencesBraun K., Cypriana Norwida teatr bez teatru, Warszawa 1971.pl_PL
dc.referencesGrabowski M., Norwid nieznany. Śmierć Boga w „Pierścieniu Wielkiej-Damy” Norwida, „Folia Litteraria Polonica” 2013, nr 4, s. 61–72.pl_PL
dc.referencesNorwid C., Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J.W. Gomulicki, t. I–XI, Warszawa 1971–1976.pl_PL
dc.referencesPismo Święte Starego i Nowego Testamentu, w przekładzie z języków oryginalnych, opracował zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, wyd. 3 poprawione, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesRoux J.-P., Krew. Mity, symbole, rzeczywistość, przeł. M. Chrobak, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesRzepczyński S., Aktualizacja i uniwersalizacja jako figury myślenia historycznego Norwida, „Studia Norwidiana” 2011, nr 29, s. 3–19.pl_PL
dc.referencesSchelling F., Filozofia sztuki, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesSławińska I., O komediach Norwida, Lublin 1953.pl_PL
dc.referencesSławińska I., Reżyserska ręka Norwida, Kraków 1971.pl_PL
dc.referencesTrojanowiczowa Z., Dambek Z., Lijewska E., Grzeszczak I., przy współudziale Czarnomorskiej J. i Pluty M., Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida, t. 1–3, Poznań 2007.pl_PL
dc.referencesTrybuś K., Stary poeta. Studia o Norwidzie, Poznań 2000.pl_PL
dc.referencesTrzcionka J., Norwid – poeta liryczny jako autor dramatów, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesWyka K., Cyprian Norwid. Poeta i sztukmistrz, Kraków 1948.pl_PL
dc.referencesŻwirkowska E., Tragedia kultur. Studium o tragedii historycznej C.K. Norwida „Kleopatra i Cezar”, Lublin 1991.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmat.grabovski@gmail.compl_PL
dc.relation.volume27pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord