dc.contributor.author | Moćko, Natalia | |
dc.date.accessioned | 2015-09-29T17:04:59Z | |
dc.date.available | 2015-09-29T17:04:59Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12008 | |
dc.description.abstract | The article aims at answering questions about the most popular forms of children’s entertainment
available in various social media. It also provides an introduction to the subject of convergence
in the media, especially in entertainment for the youngest audiences transferred into virtual reality.
The author seeks an answer to the question whether nowadays the television itself is not sufficient,
as the Internet offers a prolongation of the possibility of experiencing entertainment by children in
the virtual world. Finally, the article focuses on evaluating the impact of convergence in the media
on the youngest cartoon viewers and Internet users, and also characterizes postproduction and postproducts,
which are effects of participating in Convergence Culture. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2 | |
dc.subject | Convergence Culture | pl_PL |
dc.subject | convergence in the media | pl_PL |
dc.subject | social media | pl_PL |
dc.subject | Internet | pl_PL |
dc.subject | programs for children | pl_PL |
dc.title | Konwergencja programów audiowizualnych dla dzieci – od telewizji do internetu | pl_PL |
dc.title.alternative | Convergence in Audiovisual Programs for Children – From Television to the Internet | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 41-56 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Filologiczny, Instytut Języka Polskiego, Zakład Lingwistyki Tekstu i Dyskursu, 40-032 Katowice, Plac Sejmu Śląskiego 1. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-1908 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Natalia Moćko – neurologopeda. Jej zainteresowania naukowe związane są z akwizycją i aspektem
socjolingwistycznym języka, zwłaszcza językiem dzieci. Autorkę interesują również zagadnienia
związane z językiem mediów w zakresie analizy programów animowanych przeznaczonych
dla najmłodszych odbiorców, zwłaszcza produkcji rodzimych emitowanych w telewizji polskiej
od początku jej istnienia. Ponadto bliska jest autorce tematyka komunikacji międzyludzkiej
i profilaktyki logopedycznej w praktyce edukacyjnej. Najważniejsze publikacje: Profilaktyka
logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 2, red. K. Węsierska, N. Moćko, Wydawnictwo UŚ,
Katowice 2013; Sposoby wyrażania niezadowolenia przez internautów, [w:] Linguarum Silva,
t. 3, red. B. Mitrenga, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2014; Analiza dyskursywna programów dla
dzieci wyemitowanych w TVP od 1953 do 2013 roku, [w:] „Dokonania Młodych Naukowców”
2014, nr 4; Jakość słowa w wystąpieniach publicznych – spostrzeżenia poczynione okiem logopedy,
[w:] Dyskurs autopromocyjny i jego współczesne odsłony, red. I. Loewe, E. Tyc, A. Kalisz,
Wydawnictwo UŚ, Katowice 2015. | pl_PL |
dc.references | Dobek-Ostrowska B., Systemy telewizyjne na świecie, [w:] Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1999, s. 128–148. | pl_PL |
dc.references | Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1994. | pl_PL |
dc.references | http://www.pl.jimjam.tv/gry/gry-bolek-i-lolek.html [dostęp: 5.01.2014]. | pl_PL |
dc.references | http://www.samsung.com/pl/article/one-key-to-a-great-tv-intuitive-control [dostęp: 5.01.2014]. | pl_PL |
dc.references | http://www.universalmccann.pl/uploads/images/Gallery/dokumenty/wave7_www_01.pdf [dostęp: 5.01.2013]. | pl_PL |
dc.references | https://www.facebook.com/disneychannelpolska [dostęp: 14.02.2014]. | pl_PL |
dc.references | Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, WAiP, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Kałuzińska E., „Co to jest ślub?”. Analiza wypowiedzi dziecięcych z punktu widzenia teorii gatunków i rejestrów oraz językowego obrazu świata, „Konteksty Kultury” 2012, nr 9, s. 206–217. | pl_PL |
dc.references | Kita M., Medialna moda na dialog, [w:] Język w mediach. Antologia, red. nauk. M. Kita, I. Loewe, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012, s. 222–237. | pl_PL |
dc.references | Kita M., Metafora tygla językowego w mediach a koncepcja konwergencji mediów, [w:] Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 1, red. Z. Oniszczuk, M. Wielopolska-Szymura, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012, s. 317–335. | pl_PL |
dc.references | Loewe I., O dialogu z widzem w polskiej noetelewizji publicznej. Paratekst jako składnik strumienia telewizyjnego, [w:] Język w mediach. Antologia, red. nauk. M. Kita, I. Loewe, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012, s. 85–103. | pl_PL |
dc.references | Loewe I., Udział Internetu w kształtowaniu kompetencji kulturowej (w tym językowej), [w:] Oblicza Internetu, red. M. Sokołowski, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu, Elbląg 2004, s. 127–140. | pl_PL |
dc.references | McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, tłum. N. Szczucka, Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Mielczarek T., Konwergencja polskich mediów. Próba analizy zjawiska, [w:] Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 1, red. Z. Oniszczuk, M. Wielopolska- Szymura, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012, s. 67–80. | pl_PL |
dc.references | Niesporek-Szamburska B., Jak dziecko poznaje język – od nabywania do kształcenia kompetencji językowej, [w:] Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 2, red. K. Węsierska, N. Moćko, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013, s. 23–42. | pl_PL |
dc.references | Ociepka B., Wpływ nowych technologii na komunikowanie społeczne, [w:] Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1999, s. 149–168. | pl_PL |
dc.references | Osmańska-Furmanek W., Poznawanie rzeczywistości w przenikających się światach – realnym i wirtualnym, [w:] Młodzież wobec niegościnnej przyszłości, red. R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2005, s. 39–44. | pl_PL |
dc.references | Piekot T., Słowo w kulturze multimediów, [w:] Język w mediach. Antologia, red. nauk. M. Kita, I. Loewe, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012, s. 257–268. | pl_PL |
dc.references | Skudrzyk A., Homo videns – nowe media a język młodego pokolenia, [w:] Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 2, red. K. Węsierska, N. Moćko, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013, s. 156–163. | pl_PL |
dc.references | Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, PWN, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | natalia.mocko@gmail.com | pl_PL |
dc.relation.volume | 28 | pl_PL |