Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLeyko, Małgorzata
dc.date.accessioned2015-10-13T12:42:11Z
dc.date.available2015-10-13T12:42:11Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1427-9681
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/12446
dc.description.abstractArtykuł dotyczy wpływów teatru niemieckiego na teatr polski w ostatnim ćwierćwieczu. Dla opisania tego zjawiska posłużono się koncepcją sieci kulturowych Wolfganga Welscha. Pozwala ona uchwycić różne zjawiska mające udział w przepływach i wymianach między kulturami. Zastosowanie tej koncepcji do badania relacji między teatrem polskim i niemieckim pozwoliło uwzględnić zarówno przepływ technik dramatopisarskich, estetyk i praktyk teatralnych, jak i własnych doświadczeń polskich twórców. W tym świetle czerpanie przez naszych dramatopisarzy i reżyserów z osiągnięć ich niemieckich kolegów nie powinno być postrzegane jako mechaniczne naśladownictwo, lecz jako jedna z nici w sieci interkulturowych powiązań.pl_PL
dc.description.abstractThe paper concerns the influence of German drama and theatre on the theatre work in Poland after 1989. It is an attempt to capture the mechanism of this phenomenon and to test theoretical tools to describe and interpret it. Wolfgang Welsch’s concept of transculturality (1992) has been employed, with its assumption that homogeneity is a constitutive feature of neither the contemporary multicultural societies nor contemporary cultures any longer, and that the former formula of the whole has been replaced by the formula of differentiation. Taking into consideration Welsch’s thesis that contemporary cultures are characterised by blending and mutual permeation, selected examples were presented to illustrate the impact of German drama-theatre practice on Polish theatre: the dynamic development of the young drama, the ways of understanding national drama and the emergence of political theatre as a new phenomenon in the Polish tradition.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Rossica;8
dc.subjectwspółczesny dramat/teatr polskipl_PL
dc.subjectwspółczesny dramat/teatr niemieckipl_PL
dc.subjectsieć kulturowych powiązańpl_PL
dc.subjectcontemporary Polish drama/theatrepl_PL
dc.subjectcontemporary German drama/theatrepl_PL
dc.subjecttransculturalitypl_PL
dc.titleNiemiecki skansen w teatrze polskim?pl_PL
dc.title.alternativeGerman museum in Polish theatre?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[231]-239pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatru, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173pl_PL
dc.identifier.eissn2353-4834
dc.referencesAnkersmit F. R., Historiografia i postmodernizm, [w:] Postmodernizm. Antologia, red. R. Nycz, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesBerger P. L., Berger B., Kellner H., The Homeless Mind. Modernization and Consciousness, New York 1973.pl_PL
dc.referencesDerkaczew J., Na teatralnym Zachodzie czas zmian „Gazeta Wyborcza” 2009, № 98.pl_PL
dc.referencesIntelektualiści czy artyści. Z reżyserami rozmawiają Iga Dzieciuchowicz, Anna Herbut, Joanna Targoń, „Didaskalia” 78/2007.pl_PL
dc.referencesLeyko M., Der gewollte und der ungewollte Brecht, [w:] Polnisch-deutsche Theater beziehungen seit dem Zweiten Weltkrieg, red. von Hans-Peter Bayerdörfer we współpracy z M. Leyko, M. Sugierą, Niemeyer Verlag, Tübingen 1998.pl_PL
dc.referencesNaści, piesku, kiełbaski. Rozmowa Wojtka Klemma z Joanną Wichowską (11.07.2009), [Źródło internetowe] http://www.google.pl/search?sourceid=navclient&hl=pl&ie=UTF8&rlz=1T4GGLL_ plPL307PL308&q=klemm+kie%c5%82baski [26.06.2011].pl_PL
dc.referencesNiemieckie fale. Rozmowa Anny R. Burzyńskiej, Joanny Derkaczew, Łukasza Drewniaka i Piotra Olkusza, „Dialog” 2010, № 9.pl_PL
dc.referencesPrussak M., Koniec „naszego narodowego dramatu”, [w:] 20-lecie. Teatr polski po 1989, red. D. Jarząbek, M. Kościelniak, G. Niziołek, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesSchiller L., Teatry berlińskie w lutym i marcu 1953. Kartki z raptularza, „Pamiętnik Teatralny” 1953, z. 3.pl_PL
dc.referencesWelsch W., Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury. Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, część I, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1998.pl_PL
dc.references[Źródło internetowe] http://www.teatrpolonia.pl/spektakl-romulus-wielki/recenzje/3179 [24.06.2011].pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord