dc.contributor.author | Leyko, Małgorzata | |
dc.date.accessioned | 2015-10-13T12:42:11Z | |
dc.date.available | 2015-10-13T12:42:11Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 1427-9681 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12446 | |
dc.description.abstract | Artykuł dotyczy wpływów teatru niemieckiego na teatr polski w ostatnim ćwierćwieczu. Dla
opisania tego zjawiska posłużono się koncepcją sieci kulturowych Wolfganga Welscha. Pozwala
ona uchwycić różne zjawiska mające udział w przepływach i wymianach między kulturami. Zastosowanie
tej koncepcji do badania relacji między teatrem polskim i niemieckim pozwoliło uwzględnić
zarówno przepływ technik dramatopisarskich, estetyk i praktyk teatralnych, jak i własnych
doświadczeń polskich twórców. W tym świetle czerpanie przez naszych dramatopisarzy i reżyserów
z osiągnięć ich niemieckich kolegów nie powinno być postrzegane jako mechaniczne naśladownictwo,
lecz jako jedna z nici w sieci interkulturowych powiązań. | pl_PL |
dc.description.abstract | The paper concerns the influence of German drama and theatre on the theatre work in Poland
after 1989. It is an attempt to capture the mechanism of this phenomenon and to test theoretical
tools to describe and interpret it. Wolfgang Welsch’s concept of transculturality (1992) has been
employed, with its assumption that homogeneity is a constitutive feature of neither the contemporary
multicultural societies nor contemporary cultures any longer, and that the former formula of
the whole has been replaced by the formula of differentiation. Taking into consideration Welsch’s
thesis that contemporary cultures are characterised by blending and mutual permeation, selected
examples were presented to illustrate the impact of German drama-theatre practice on Polish theatre:
the dynamic development of the young drama, the ways of understanding national drama and the
emergence of political theatre as a new phenomenon in the Polish tradition. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Rossica;8 | |
dc.subject | współczesny dramat/teatr polski | pl_PL |
dc.subject | współczesny dramat/teatr niemiecki | pl_PL |
dc.subject | sieć kulturowych powiązań | pl_PL |
dc.subject | contemporary Polish drama/theatre | pl_PL |
dc.subject | contemporary German drama/theatre | pl_PL |
dc.subject | transculturality | pl_PL |
dc.title | Niemiecki skansen w teatrze polskim? | pl_PL |
dc.title.alternative | German museum in Polish theatre? | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [231]-239 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatru, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173 | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-4834 | |
dc.references | Ankersmit F. R., Historiografia i postmodernizm, [w:] Postmodernizm. Antologia, red. R. Nycz, Kraków 1996. | pl_PL |
dc.references | Berger P. L., Berger B., Kellner H., The Homeless Mind. Modernization and Consciousness, New York 1973. | pl_PL |
dc.references | Derkaczew J., Na teatralnym Zachodzie czas zmian „Gazeta Wyborcza” 2009, № 98. | pl_PL |
dc.references | Intelektualiści czy artyści. Z reżyserami rozmawiają Iga Dzieciuchowicz, Anna Herbut, Joanna Targoń, „Didaskalia” 78/2007. | pl_PL |
dc.references | Leyko M., Der gewollte und der ungewollte Brecht, [w:] Polnisch-deutsche Theater beziehungen seit dem Zweiten Weltkrieg, red. von Hans-Peter Bayerdörfer we współpracy z M. Leyko, M. Sugierą, Niemeyer Verlag, Tübingen 1998. | pl_PL |
dc.references | Naści, piesku, kiełbaski. Rozmowa Wojtka Klemma z Joanną Wichowską (11.07.2009), [Źródło internetowe] http://www.google.pl/search?sourceid=navclient&hl=pl&ie=UTF8&rlz=1T4GGLL_ plPL307PL308&q=klemm+kie%c5%82baski [26.06.2011]. | pl_PL |
dc.references | Niemieckie fale. Rozmowa Anny R. Burzyńskiej, Joanny Derkaczew, Łukasza Drewniaka i Piotra Olkusza, „Dialog” 2010, № 9. | pl_PL |
dc.references | Prussak M., Koniec „naszego narodowego dramatu”, [w:] 20-lecie. Teatr polski po 1989, red. D. Jarząbek, M. Kościelniak, G. Niziołek, Kraków 2010. | pl_PL |
dc.references | Schiller L., Teatry berlińskie w lutym i marcu 1953. Kartki z raptularza, „Pamiętnik Teatralny” 1953, z. 3. | pl_PL |
dc.references | Welsch W., Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury. Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, część I, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1998. | pl_PL |
dc.references | [Źródło internetowe] http://www.teatrpolonia.pl/spektakl-romulus-wielki/recenzje/3179 [24.06.2011]. | pl_PL |