dc.contributor.author | Granosik, Mariusz | |
dc.contributor.author | Gulczyńska, Anita | |
dc.contributor.author | Szczepanik, Renata | |
dc.date.accessioned | 2015-10-16T07:03:26Z | |
dc.date.available | 2015-10-16T07:03:26Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Transforming social atmosphere of educational centres for socially maladjusted teenagers (MOS and MOW), i.e. on the need of professional discourse development and empowering actions / Przekształcanie klimatu społecznego ośrodków wychowawczych dla młodzieży nieprzystosowanej społecznie (MOS i MOW), czyli o potrzebie rozwoju dyskursu profesjonalnego oraz działań upełnomocniających, [in:] Preventing exclusion from education system of socially maladjusted children and teenagers. Good practices in educational work. Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Dobre praktyki pracy edukacyjnej, eds. J. E. Kowalska, A. Sobczak, A. Kaźmierczak, Łódź University Press, Łódź 2015, p. 13–46 / s. 195–230. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-564-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12550 | |
dc.description | Supporting child and youth development, especially the wards of socio-therapeutic and reclamation centres, is one of the aims of educational process. As can be seen from previous experiences, classes based on education through sport and its values as well as moral models connected with it play an immense role. I hope most sincerely that the lesson plans, games and plays as well as educational classes included here will become a complementation of the previous volume where the issue of social maladjustment of the young people was presented from theoretical perspective. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Published within the project “Therapy through development. Programme of developing a chain of youth centres for young people at risk of being excluded from education system”. Project co-financed by the EU funds as part of the European Social Fund. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | “Preventing exclusion from education system of socially maladjusted children and teenagers. Good practices in educational work. Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Dobre praktyki pracy edukacyjnej”, eds. J. E. Kowalska, A. Sobczak, A. Kaźmierczak, Łódź University Press, Łódź 2015; | |
dc.title | Transforming social atmosphere of educational centres for socially maladjusted teenagers (MOS and MOW), i.e. on the need of professional discourse development and empowering actions | pl_PL |
dc.title.alternative | Przekształcanie klimatu społecznego ośrodków wychowawczych dla młodzieży nieprzystosowanej społecznie (MOS i MOW), czyli o potrzebie rozwoju dyskursu profesjonalnego oraz działań upełnomocniających | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by University of Łódź, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [13]-46; [195]-230 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Łódź | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Mariusz Granosik – PhD, sociologist, social educator, assistant at the Department of Social Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź. His scientific interests oscillate around social work (institutionalization, professionalization, organisation) and methodology of interpretational studies (conversational analysis, institutional analysis of discourse, theory of consolidation, biographic research). The last interest resulted in working on the development and institutionalized implementation of interpretational diagnostics in pedagogy. For the last several years of working at various facilities (Youth Club, Nursing Home), he broadened his experience by adding practice. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Mariusz Granosik – dr, socjolog, pedagog społeczny, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Jego zainteresowania naukowe skupiają się wokół pracy socjalnej (instytucjonalizacja, profesjonalizacja, organizacja) oraz metodologii badań interpretatywnych (analiza konwersacyjna, instytucjonalna analiza dyskursu, teoria ugruntowana, badania biograficzne). To ostatnie zainteresowanie zaowocowało pracą nad rozwojem i instytucjonalną implementacją pedagogicznej diagnostyki interpretatywnej. Przez kilka lat pracy w różnych placówkach (Klub Młodzieżowy, DPS, OPS) poszerzył swój warsztat o istotne doświadczenia praktyczne. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Anita Gulczyńska – PhD, social pedagogue, assistant at the Department of Social Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź. Her scientific oscillate around social imbalance and the role of quality research (including participative ones) in empowering processes of changes. She is particularly interested in childhood and adolescent problems in poor local communities. Recently, she has been working on the development of pedagogical interpretative diagnostics. She carried out a participative observation which lasted for a few years and reconstructed the everyday life of teenage group of inhabitants of one of the old Łódź neighbourhoods, the results of which she collected in a book entitled Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej (Łódź 2013). In her teaching work, she focuses on alternative concepts of social and pedagogical activities: participative, radical and critical ones. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Anita Gulczyńska – dr, pedagog społeczny, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół nierówności społecznych i roli badań jakościowych (w tym partycypacyjnych) w procesie zmian upełnomocniających. Szczególnie interesują ją problemy dzieciństwa i młodości w zubożałych społecznościach lokalnych. Ostatnio pracuje również nad rozwojem pedagogicznej diagnostyki interpretatywnej. Prowadziła kilkuletnią obserwację uczestniczącą, rekonstruującą wymiary codzienności grupy nastoletnich mieszkańców jednego ze starych łódzkich sąsiedztw, której efekty zebrała w książce pt. Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej (Łódź 2013). W swej pracy dydaktycznej skupia się na alternatywnych – partycypacyjnych, radykalnych i krytycznych – koncepcjach działania społeczno-pedagogicznego | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Renata Szczepanik – PhD, assistant at the Department of Special Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź. Her scientific interests concern reclamation pedagogy and social pathologies (especially crimes among women, imprisonment and the system of preventing deviation in minors and crime in adults). | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Renata Szczepanik – dr, adiunkt w Pracowni Pedagogiki Specjalnej Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą pedagogiki resocjalizacyjnej i patologii społecznych (w szczególności przestępczości kobiet, kary pozbawienia wolności oraz systemu zapobiegania demoralizacji nieletnich i przestępczości osób dorosłych). | pl_PL |
dc.references | Askheim O. P., Empowerment as guidance for professional social work: An act of balancing on a slack rope, „European Journal of Social Work” 2003, vol. 6, no. 3. | pl_PL |
dc.references | Beresford P., Upełnomocniająca wiedza dla upełnomocniającej pracy socjalnej (Empowering Knowledge for Empowering Social), [w:] A. Gulczyńska, M. Granosik (red.), Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne, seria: Nowa Praca Socjalna, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. | pl_PL |
dc.references | Beresford P., Croft S., User Controlled Research: Scoping Review, National Institute for Health Research (NIHR), School for Social Care Research, London School of Economics, London 2012. | pl_PL |
dc.references | Berghold J., Thomas S., Participatory research methods: A methodological approach in motion, „Forum Qualitative Social Research” 2012, vol. 13, no. 1 (January), art. 30. Bernasiewicz M., Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Impuls, Kraków 2011. | pl_PL |
dc.references | Bohnsack R., Documentary method an group discussions, [w:] R. Bohnsack, N. Pfaff, W. Weller (red.), Qualitative analysis and documentary method in international educational research, Budrich-Verlag, Opladen 2010. | pl_PL |
dc.references | Bohnsack R., Gruppendiskussion, [w:] U. Flick, E. von Kardorff, I. Steinke (red.), Qualitative Forschung. Ein Handbuch, Reinbek 2000. | pl_PL |
dc.references | Bohnsack R., Metoda dokumentarna – od koniunktywnego zrozumienia do socjogenetycznej interpretacji, [w:] S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wyd. Naukowe DSW, Wrocław 2004. | pl_PL |
dc.references | Chomczyński P., Działania wychowanków schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014. | pl_PL |
dc.references | Davies M., Social Work with Children and Families, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2012. | pl_PL |
dc.references | Denzin N., Interpretive Interactionism, Sage, Newbury Park CA 1989. | pl_PL |
dc.references | Fals-Borda O., Rahman M. A., Action and Knowledge: Breaking the Monopoly with Participatory Action Research, Intermediate Technology Pubs/Apex Press, New York 1991. | pl_PL |
dc.references | Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. | pl_PL |
dc.references | Granosik M., Discursive participation of social work research – a critical perspective, [w:] D. Paturel (red.), Recherche en travail social: les approaches participatives, Champ Social, Nimes 2014. | pl_PL |
dc.references | Granosik M., Europeanization of social work: Some discursive side-effects in Poland, [w:] J. Csoba, F. Hamburger, G. Graßhoff (red.), Soziale Arbeit in Europa. Diskurse der Sozialarbeit, Europäisierung, soziale Bewegungen und Sozialstaat, Wochenschau Verlag, Schwalbach 2014. | pl_PL |
dc.references | Granosik M., Gulczyńska A., Szczepanik R., Klimat społeczny instytucji wychowawczych i jego uwarunkowania. Perspektywa pracowników i wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW) i socjoterapii (MOS), [w:] J. E. Kowalska (red.), Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Perspektywa pedagogiczna, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014. | pl_PL |
dc.references | Granosik M., Gulczyńska A., Szczepanik R., Raport pt. Klimat społeczny instytucji wychowawczych i jego uwarunkowania. Perspektywa pracowników i wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW) i socjoterapii (MOS) w ramach projektu: Terapia przez rozwój, realizowanego na Wydziale Nauk o Wychowaniu, 2014 – projekt finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 9.1.2. | pl_PL |
dc.references | Gulczyńska A., Granosik M. (red.), Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne, seria: Nowa Praca Socjalna, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. | pl_PL |
dc.references | Gulczyńska A., Model radykalnej pracy socjalnej – analiza na podstawie badań nad wrastaniem społecznym nastoletniej młodzieży w wielkomiejskim środowisku życia, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Howe D., Attachment Across the Lifecourse: A Brief Introduction, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2011. | pl_PL |
dc.references | Kemmis S., Taggart R., Participatory action research. Communicative action and the public sphere, [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Handbook of Qualitative Research, Sage, Thousand Oaks CA 2005. | pl_PL |
dc.references | Konopczyński M., Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Wyd. Pedagogium, Warszawa 2013. | pl_PL |
dc.references | Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Impuls, Kraków 2014. | pl_PL |
dc.references | Konopczyński M., Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Twórcza resocjalizacja – od korekcji do rozwoju, „Probacja” 2009, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Krzychała S., Zamorska B., Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wyd. Naukowe DSW, Wrocław 2008. | pl_PL |
dc.references | Lent A., British Social Movements Since 1945: Sex, Colour, Peace and Power, Macmillan Palgrave, Basingstoke 2002. | pl_PL |
dc.references | Lepalczyk I., Marynowicz-Hetka E., Helena Radlińska (1879–1954) – Poland: A portrait of the person and researcher, teacher and social activist, „European Journal of Social Work” 2001, vol. 4, no. 2. | pl_PL |
dc.references | Mannheim K., Strukturen des Denkens, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1980 [ang. tłum. Structures of Thinking, London 1982]. | pl_PL |
dc.references | Oliver M., Social Work With Disabled People, Macmillan, Basingstoke 1983. | pl_PL |
dc.references | Oliver M., Barnes C., Disability studies. Disabled people and the struggle for inclusion, „British Journal of Sociology of Education” 2010, vol. 31, no. 5. | pl_PL |
dc.references | Payne M., Modern Social Work Theory, Macmillan, Basingstoke 1991. | pl_PL |
dc.references | Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, PWN, Warszawa 1998. | pl_PL |
dc.references | Radlińska H., Pedagogika społeczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1961. | pl_PL |
dc.references | Rissel C., Empowerment: the holy grail of health promotion?, „Health Promotion International” 1994, no. 9. | pl_PL |
dc.references | Sarup M., Identity, Culture and the Postmodern World, The University of Georgia Press, Athens 1996. | pl_PL |
dc.references | Staniaszek M., Klimat społeczny młodzieżowych ośrodków wychowawczych w Polsce. Studium resocjalizacyjne, niepublikowana praca doktorska, Wydział Nauk o Wychowaniu, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013. | pl_PL |
dc.references | Szmagalski J., Metody pracy socjalnej w kontekście funkcji prakseologicznej pedagogiki społecznej, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1, PWN, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Urban B., Zmiana tożsamości i destygmatyzacja przestępcy w procesie instytucjonalnej resocjalizacji jako warunek readaptacji społecznej, [w:] Z. Jasiński, D. Widelak (red.), W poszukiwaniu optymalnego modelu więzienia resocjalizującego. Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, t. 3, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010. | pl_PL |
dc.references | Urban B. (red.), Aktualne osiągnięcia w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna, Wyd. Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kard. Augusta Hlonda, Mysłowice 2010. | pl_PL |
dc.references | Wallerstein N., Powerlessness, empowerment and health: Implications for health promotion programs, „American Journal of Health Promotion” 1992, no. 6. | pl_PL |
dc.references | Williams L., Labonte R., O’Brien M., Upełnomocniające działanie społeczne poprzez tworzenie narracji kultury i tożsamości, [w:] A. Gulczyńska, M. Granosik (red.), Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne, seria: Nowa Praca Socjalna, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. | pl_PL |