Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGranosik, Mariusz
dc.contributor.authorGulczyńska, Anita
dc.contributor.authorSzczepanik, Renata
dc.date.accessioned2015-10-16T07:03:26Z
dc.date.available2015-10-16T07:03:26Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationTransforming social atmosphere of educational centres for socially maladjusted teenagers (MOS and MOW), i.e. on the need of professional discourse development and empowering actions / Przekształcanie klimatu społecznego ośrodków wychowawczych dla młodzieży nieprzystosowanej społecznie (MOS i MOW), czyli o potrzebie rozwoju dyskursu profesjonalnego oraz działań upełnomocniających, [in:] Preventing exclusion from education system of socially maladjusted children and teenagers. Good practices in educational work. Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Dobre praktyki pracy edukacyjnej, eds. J. E. Kowalska, A. Sobczak, A. Kaźmierczak, Łódź University Press, Łódź 2015, p. 13–46 / s. 195–230.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-564-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/12550
dc.descriptionSupporting child and youth development, especially the wards of socio-therapeutic and reclamation centres, is one of the aims of educational process. As can be seen from previous experiences, classes based on education through sport and its values as well as moral models connected with it play an immense role. I hope most sincerely that the lesson plans, games and plays as well as educational classes included here will become a complementation of the previous volume where the issue of social maladjustment of the young people was presented from theoretical perspective.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublished within the project “Therapy through development. Programme of developing a chain of youth centres for young people at risk of being excluded from education system”. Project co-financed by the EU funds as part of the European Social Fund.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof“Preventing exclusion from education system of socially maladjusted children and teenagers. Good practices in educational work. Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Dobre praktyki pracy edukacyjnej”, eds. J. E. Kowalska, A. Sobczak, A. Kaźmierczak, Łódź University Press, Łódź 2015;
dc.titleTransforming social atmosphere of educational centres for socially maladjusted teenagers (MOS and MOW), i.e. on the need of professional discourse development and empowering actionspl_PL
dc.title.alternativePrzekształcanie klimatu społecznego ośrodków wychowawczych dla młodzieży nieprzystosowanej społecznie (MOS i MOW), czyli o potrzebie rozwoju dyskursu profesjonalnego oraz działań upełnomocniającychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by University of Łódź, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[13]-46; [195]-230pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódźpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMariusz Granosik – PhD, sociologist, social educator, assistant at the Department of Social Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź. His scientific interests oscillate around social work (institutionalization, professionalization, organisation) and methodology of interpretational studies (conversational analysis, institutional analysis of discourse, theory of consolidation, biographic research). The last interest resulted in working on the development and institutionalized implementation of interpretational diagnostics in pedagogy. For the last several years of working at various facilities (Youth Club, Nursing Home), he broadened his experience by adding practice.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMariusz Granosik – dr, socjolog, pedagog społeczny, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Jego zainteresowania naukowe skupiają się wokół pracy socjalnej (instytucjonalizacja, profesjonalizacja, organizacja) oraz metodologii badań interpretatywnych (analiza konwersacyjna, instytucjonalna analiza dyskursu, teoria ugruntowana, badania biograficzne). To ostatnie zainteresowanie zaowocowało pracą nad rozwojem i instytucjonalną implementacją pedagogicznej diagnostyki interpretatywnej. Przez kilka lat pracy w różnych placówkach (Klub Młodzieżowy, DPS, OPS) poszerzył swój warsztat o istotne doświadczenia praktyczne.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAnita Gulczyńska – PhD, social pedagogue, assistant at the Department of Social Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź. Her scientific oscillate around social imbalance and the role of quality research (including participative ones) in empowering processes of changes. She is particularly interested in childhood and adolescent problems in poor local communities. Recently, she has been working on the development of pedagogical interpretative diagnostics. She carried out a participative observation which lasted for a few years and reconstructed the everyday life of teenage group of inhabitants of one of the old Łódź neighbourhoods, the results of which she collected in a book entitled Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej (Łódź 2013). In her teaching work, she focuses on alternative concepts of social and pedagogical activities: participative, radical and critical ones.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAnita Gulczyńska – dr, pedagog społeczny, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół nierówności społecznych i roli badań jakościowych (w tym partycypacyjnych) w procesie zmian upełnomocniających. Szczególnie interesują ją problemy dzieciństwa i młodości w zubożałych społecznościach lokalnych. Ostatnio pracuje również nad rozwojem pedagogicznej diagnostyki interpretatywnej. Prowadziła kilkuletnią obserwację uczestniczącą, rekonstruującą wymiary codzienności grupy nastoletnich mieszkańców jednego ze starych łódzkich sąsiedztw, której efekty zebrała w książce pt. Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej (Łódź 2013). W swej pracy dydaktycznej skupia się na alternatywnych – partycypacyjnych, radykalnych i krytycznych – koncepcjach działania społeczno-pedagogicznegopl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteRenata Szczepanik – PhD, assistant at the Department of Special Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź. Her scientific interests concern reclamation pedagogy and social pathologies (especially crimes among women, imprisonment and the system of preventing deviation in minors and crime in adults).pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteRenata Szczepanik – dr, adiunkt w Pracowni Pedagogiki Specjalnej Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą pedagogiki resocjalizacyjnej i patologii społecznych (w szczególności przestępczości kobiet, kary pozbawienia wolności oraz systemu zapobiegania demoralizacji nieletnich i przestępczości osób dorosłych).pl_PL
dc.referencesAskheim O. P., Empowerment as guidance for professional social work: An act of balancing on a slack rope, „European Journal of Social Work” 2003, vol. 6, no. 3.pl_PL
dc.referencesBeresford P., Upełnomocniająca wiedza dla upełnomocniającej pracy socjalnej (Empowering Knowledge for Empowering Social), [w:] A. Gulczyńska, M. Granosik (red.), Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne, seria: Nowa Praca Socjalna, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesBeresford P., Croft S., User Controlled Research: Scoping Review, National Institute for Health Research (NIHR), School for Social Care Research, London School of Economics, London 2012.pl_PL
dc.referencesBerghold J., Thomas S., Participatory research methods: A methodological approach in motion, „Forum Qualitative Social Research” 2012, vol. 13, no. 1 (January), art. 30. Bernasiewicz M., Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Impuls, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesBohnsack R., Documentary method an group discussions, [w:] R. Bohnsack, N. Pfaff, W. Weller (red.), Qualitative analysis and documentary method in international educational research, Budrich-Verlag, Opladen 2010.pl_PL
dc.referencesBohnsack R., Gruppendiskussion, [w:] U. Flick, E. von Kardorff, I. Steinke (red.), Qualitative Forschung. Ein Handbuch, Reinbek 2000.pl_PL
dc.referencesBohnsack R., Metoda dokumentarna – od koniunktywnego zrozumienia do socjogenetycznej interpretacji, [w:] S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wyd. Naukowe DSW, Wrocław 2004.pl_PL
dc.referencesChomczyński P., Działania wychowanków schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.pl_PL
dc.referencesDavies M., Social Work with Children and Families, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2012.pl_PL
dc.referencesDenzin N., Interpretive Interactionism, Sage, Newbury Park CA 1989.pl_PL
dc.referencesFals-Borda O., Rahman M. A., Action and Knowledge: Breaking the Monopoly with Participatory Action Research, Intermediate Technology Pubs/Apex Press, New York 1991.pl_PL
dc.referencesGoffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.pl_PL
dc.referencesGranosik M., Discursive participation of social work research – a critical perspective, [w:] D. Paturel (red.), Recherche en travail social: les approaches participatives, Champ Social, Nimes 2014.pl_PL
dc.referencesGranosik M., Europeanization of social work: Some discursive side-effects in Poland, [w:] J. Csoba, F. Hamburger, G. Graßhoff (red.), Soziale Arbeit in Europa. Diskurse der Sozialarbeit, Europäisierung, soziale Bewegungen und Sozialstaat, Wochenschau Verlag, Schwalbach 2014.pl_PL
dc.referencesGranosik M., Gulczyńska A., Szczepanik R., Klimat społeczny instytucji wychowawczych i jego uwarunkowania. Perspektywa pracowników i wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW) i socjoterapii (MOS), [w:] J. E. Kowalska (red.), Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Perspektywa pedagogiczna, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.pl_PL
dc.referencesGranosik M., Gulczyńska A., Szczepanik R., Raport pt. Klimat społeczny instytucji wychowawczych i jego uwarunkowania. Perspektywa pracowników i wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW) i socjoterapii (MOS) w ramach projektu: Terapia przez rozwój, realizowanego na Wydziale Nauk o Wychowaniu, 2014 – projekt finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 9.1.2.pl_PL
dc.referencesGulczyńska A., Granosik M. (red.), Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne, seria: Nowa Praca Socjalna, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesGulczyńska A., Model radykalnej pracy socjalnej – analiza na podstawie badań nad wrastaniem społecznym nastoletniej młodzieży w wielkomiejskim środowisku życia, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesHowe D., Attachment Across the Lifecourse: A Brief Introduction, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2011.pl_PL
dc.referencesKemmis S., Taggart R., Participatory action research. Communicative action and the public sphere, [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Handbook of Qualitative Research, Sage, Thousand Oaks CA 2005.pl_PL
dc.referencesKonopczyński M., Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Wyd. Pedagogium, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesKonopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesKonopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Impuls, Kraków 2014.pl_PL
dc.referencesKonopczyński M., Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Twórcza resocjalizacja – od korekcji do rozwoju, „Probacja” 2009, nr 1.pl_PL
dc.referencesKrzychała S., Zamorska B., Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wyd. Naukowe DSW, Wrocław 2008.pl_PL
dc.referencesLent A., British Social Movements Since 1945: Sex, Colour, Peace and Power, Macmillan Palgrave, Basingstoke 2002.pl_PL
dc.referencesLepalczyk I., Marynowicz-Hetka E., Helena Radlińska (1879–1954) – Poland: A portrait of the person and researcher, teacher and social activist, „European Journal of Social Work” 2001, vol. 4, no. 2.pl_PL
dc.referencesMannheim K., Strukturen des Denkens, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1980 [ang. tłum. Structures of Thinking, London 1982].pl_PL
dc.referencesOliver M., Social Work With Disabled People, Macmillan, Basingstoke 1983.pl_PL
dc.referencesOliver M., Barnes C., Disability studies. Disabled people and the struggle for inclusion, „British Journal of Sociology of Education” 2010, vol. 31, no. 5.pl_PL
dc.referencesPayne M., Modern Social Work Theory, Macmillan, Basingstoke 1991.pl_PL
dc.referencesPospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, PWN, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesRadlińska H., Pedagogika społeczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1961.pl_PL
dc.referencesRissel C., Empowerment: the holy grail of health promotion?, „Health Promotion International” 1994, no. 9.pl_PL
dc.referencesSarup M., Identity, Culture and the Postmodern World, The University of Georgia Press, Athens 1996.pl_PL
dc.referencesStaniaszek M., Klimat społeczny młodzieżowych ośrodków wychowawczych w Polsce. Studium resocjalizacyjne, niepublikowana praca doktorska, Wydział Nauk o Wychowaniu, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013.pl_PL
dc.referencesSzmagalski J., Metody pracy socjalnej w kontekście funkcji prakseologicznej pedagogiki społecznej, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1, PWN, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesUrban B., Zmiana tożsamości i destygmatyzacja przestępcy w procesie instytucjonalnej resocjalizacji jako warunek readaptacji społecznej, [w:] Z. Jasiński, D. Widelak (red.), W poszukiwaniu optymalnego modelu więzienia resocjalizującego. Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, t. 3, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010.pl_PL
dc.referencesUrban B. (red.), Aktualne osiągnięcia w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna, Wyd. Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kard. Augusta Hlonda, Mysłowice 2010.pl_PL
dc.referencesWallerstein N., Powerlessness, empowerment and health: Implications for health promotion programs, „American Journal of Health Promotion” 1992, no. 6.pl_PL
dc.referencesWilliams L., Labonte R., O’Brien M., Upełnomocniające działanie społeczne poprzez tworzenie narracji kultury i tożsamości, [w:] A. Gulczyńska, M. Granosik (red.), Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne, seria: Nowa Praca Socjalna, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord