dc.contributor.author | Derbich, Jolanta | |
dc.date.accessioned | 2015-10-16T07:27:36Z | |
dc.date.available | 2015-10-16T07:27:36Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Guiding through the path of sport and Olympic values – it means to prevent excluding youth from educational system / Prowadzić młodzież po szlaku wartości sportu i olimpizmu – to zapobiegać jej wykluczeniu z systemu oświaty, [in:] Preventing exclusion from education system of socially maladjusted children and teenagers. Good practices in educational work. Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Dobre praktyki pracy edukacyjnej, eds. J. E. Kowalska, A. Sobczak, A. Kaźmierczak, Łódź University Press, Łódź 2015, p. 95–106 / s. 281–293. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-564-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12554 | |
dc.description | Supporting child and youth development, especially the wards of socio-therapeutic and reclamation centres, is one of the aims of educational process. As can be seen from previous experiences, classes based on education through sport and its values as well as moral models connected with it play an immense role. I hope most sincerely that the lesson plans, games and plays as well as educational classes included here will become a complementation of the previous volume where the issue of social maladjustment of the young people was presented from theoretical perspective. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Published within the project “Therapy through development. Programme of developing a chain of youth centres for young people at risk of being excluded from education system”. Project co-financed by the EU funds as part of the European Social Fund. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | “Preventing exclusion from education system of socially maladjusted children and teenagers. Good practices in educational work. Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Dobre praktyki pracy edukacyjnej”, eds. J. E. Kowalska, A. Sobczak, A. Kaźmierczak, Łódź University Press, Łódź 2015; | |
dc.title | Guiding through the path of sport and Olympic values – it means to prevent excluding youth from educational system | pl_PL |
dc.title.alternative | Prowadzić młodzież po szlaku wartości sportu i olimpizmu – to zapobiegać jej wykluczeniu z systemu oświaty | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by University of Łódź, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [95]-106; [281]-293 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Academy of Physical Education in Warsaw | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jolanta Derbich – PhD, a senior lecturer at the Department of Pedagogy at the Academy of Physical Education in Warsaw. Graduate of the Academy of Physical Education in Warsaw, Post-graduate College of Pedagogy at the University of Warsaw, Post-graduate College of Sexual Education at the Academy of Physical Education in Warsaw. Between 2010–2012 a participant of a EU project conducted by the European Network of Therapy Workshops in Higher Education (ENOTHE): “Mastering the scientific and teaching potential in the field of workshop therapy – the key to developing universities” . Scientific interests: general pedagogy, PE pedagogy, health pedagogy. She carries out scientific studies into health prevention, educational aspects of sport and movement, filling in free time by various social groups. For several years she has been working as a supervisor of a Students Association. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jolanta Derbich – dr, starszy wykładowca w Zakładzie Pedagogiki przy Katedrze Teorii Wychowania Fizycznego i Pedagogiki AWF w Warszawie. Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, Podyplomowego Studium Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego, Podyplomowego Studium Wychowania Seksualnego w AWF w Warszawie. W latach 2010–2012 uczestniczka prowadzonego przez Europejską Sieć Terapii Zajęciowej w Szkolnictwie Wyższym (ENOTHE) projektu unijnego: „Doskonalenie potencjału naukowo-dydaktycznego w zakresie terapii zajęciowej kluczem do rozwoju uczelni wyższych”. Zainteresowania naukowe: pedagogika ogólna, pedagogika kultury fizycznej, pedagogika zdrowia. Realizuje badania naukowe w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, wychowawczych aspektów sportu i rekreacji ruchowej, zagospodarowania czasu wolnego przez różne grupy społeczne. Od kilku lat pracuje jako opiekun Studenckiego Koła Naukowego. | pl_PL |
dc.references | Brett R., Bóg nigdy nie mruga. 50 lekcji na trudniejsze chwile w życiu, Wyd. Insignis, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Rejzner A., Agresja w sporcie jako przejaw zaburzonej socjalizacji, [w:] Z. Dziubiński (red.), Sport a agresja, Akademia Wychowania Fizycznego, Salezjańska Organizacja Sportowa RP, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Szlązakowa A., Korczakowska postawa wobec dziecka, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 1989, nr 4. | pl_PL |
dc.references | http://www.olimpijski.pl/pl/326,laureaci-konkursow-fair-play-w-polsce-1963-2011.html [dostęp: 2.06.2014]. | pl_PL |
dc.references | http://www.zs10.pl/index.php?strona=dane_o_szkole&podstrona=2011_2012_fair [dostęp: 28.07.2014]. | pl_PL |